כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024

הסכם מפתח מסחרי וביטחוני נחתם בין ישראל לבריטניה

בריטניה וישראל חתמו על הסכם מפתח להעמקת היחסים בתחומי הטכנולוגיה, המסחר והביטחון | יחסי בריטניה-ישראל הניבו יתרונות עצומים לשתי הכלכלות. יחסי המסחר שווים כ-7 מיליארד ליש"ט, ויותר מ-400 חברות טכנולוגיה ישראליות פועלות בבריטניה

הסכם מפתח מסחרי וביטחוני נחתם בין ישראל לבריטניה
שר החוץ אלי כהן בועידה צילום: באדיבות המצלם

שר החוץ של בריטניה ג'יימס קלברלי, מארח היום (שלישי) בלונדון את עמיתו הישראלי, שר החוץ אלי כהן. השניים חותמים על הסכם מפתח, שיגדיר את היחסים הבילטרליים בין שתי המדינות עד שנת 2030 אשר יעמיק את היחסים בין שתי המדינות בתחומי הכלכלה, הביטחון והטכנולוגיה.

מפת הדרכים מבוססת על 75 שנות יחסים קרובים בין שתי המדינות, וכוללת התחייבויות משותפות להתמודדות עם תופעת האנטישמיות.

בריטניה וישראל מחויבות למערכת יחסים מודרנית, חדשנית וצופה פני עתיד שממשיכה להתמקד בסדרי העדיפויות המשותפים לטובת שתי המדינות.

מפת הדרכים 2030 ליחסים בילטרליים בין בריטניה וישראל היא מסמך שאפתני שיבטיח שהשותפות תישאר מעודכנת ותמשיך להיעזר בחדשנות כדי להתמודד עם אתגרים משותפים. מפת הדרכים, שבנויה על בסיס נושאי, מכילה התחייבויות מפורטות להעמקת שיתוף הפעולה שיתפרס על פני תחומי התעדוף שמשותפים לשתי המדינות הכוללים מסחר, סייבר, מדע וטכנולוגיה, מסחר ופיתוח, ביטחון, בריאות, אקלים ומגדר.

מפת הדרכים כוללת גם תוכניות כלכליות של מיליוני ליש"ט, בהן התחייבויות משותפות בגובה 20 מיליון ליש"ט שמתמקדות בטכנולוגיה וחדשנות, ויאפשרו לשתי המדינות להישאר בחזית הקדמה הטכנולוגית. בריטניה מחויבת גם לעבודה קרובה עם ישראל בהתמודדות עם תופעת האנטישמיות. כיושבת ראש ברית זיכרון השואה לשנת 2024, בריטניה תקדם מידע מבוסס עובדות, תוך חיזוק התקשורת והגישה למידע על אודות השואה.

שר החוץ ג'יימס קלברלי אמר לפני הביקור: "מפת הדרכים ישראל-בריטניה היא עדות לחיזוק מערכת היחסים הקרובה וההיסטורית שלנו.

"זמן קצר לפני ציון 75 שנים ליחסי בריטניה-ישראל, מפת הדרכים שלנו תאפשר לנו לנצל באופן מיטבי את אזורי העניין המשותפים, הכוללים טכנולוגיה, סחר וביטחון.

"בריטניה וישראל גם עומדות יחד בהתנגדותן להשפעה המזיקה של איראן על האיזור, ולתופעת האנטישמיות".

יחסי בריטניה-ישראל הניבו יתרונות עצומים לשתי הכלכלות. יחסי המסחר שווים כ-7 מיליארד ליש"ט, ויותר מ-400 חברות טכולוגיה ישראליות פועלות בבריטניה. השקעות ישראליות בבריטניה מניבות צמיחה ומקומות עבודה, מוסיפות כמיליארד ליש"ט בערך מוסף גולמי לכלכלת בריטניה, ויצרו כ-16,000 מקומות עבודה בשמונה השנים האחרונות.

מפת הדרכים מהווה נקודת שיא במאמצים שהחלו עם חתימת מזכר ההבנות המשותף בנובמבר 2021, שכלל התחייבות לעבודה קרובה יותר בעשור הקרוב בתחומי הסייבר, הטכנולוגיה, המסחר וההגנה, שבעבר הביאו את יחסי בריטניה ישראל ל"שותפות אסטרטגית". בשנה שעברה, בריטניה וישראל השיקו משא ומתן על הסכם סחר חופשי חדש, שמתמקד בחדשנות ומטרתו לשדרג את יחסי הסחר. הסכם הסחר החדש, שמטרתו להסיר חסמים ולהרחיב את הסחר החופשי, נמצא בראש סדר העדיפויות של שתי הממשלות.

במהלך הביקור, שר החוץ כהן ושר החוץ קלברלי ידונו גם בדאגות המשותפות אל מול האיום הנוכחי מצד איראן, ובהתמודדות עם הפעילות המזיקה של איראן במזרח התיכון, שמערערת את היציבות באזור. כמו כן, ידונו השרים בפלישה הרוסית לאוקראינה ובתמיכה המתמשכת של בריטניה בהסכמי אברהם.

שר החוץ קלברלי יזכיר גם את הדאגה של בריטניה בנוגע ל"זינוק באלימות שחל באחרונה בישראל ובשטחים, ובצורך של כל הצדדים לנקוט בצעדים לעצירת ההסלמה וקטיעת מעגל האלימות".

 

 

ישראל הסכם בריטניה טכנולוגיה מסחר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד