י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
"יחול הדין הישראלי"

פסק דין מרתק: העסק הישראלי הקטן ניצח את פייסבוק

לאחרונה ניתן פסק דין חשוב שעסק בהסכם בין פייסבוק לבין עסק קטן שרכש ממנה שירותי פרסום. הדיון בפסק הדין נסב סביב השאלה האם תניה המופיעה בתנאי השימוש של פייסבוק מהווה תניה מקפחת בהתאם לחוק החוזים האחידים

פסק דין מרתק: העסק הישראלי הקטן ניצח את פייסבוק
פטיש בית דין צילום: freepik

לאחרונה ניתן פסק דין חשוב שעסק בהסכם בין פייסבוק לבין עסק קטן שרכש ממנה שירותי פרסום. העסק טען כי בשל הפרת ההסכם על ידי פייסבוק נגרמו לו נזקים. 

פייסבוק מנגד, ביקשה לדחות על הסף את התביעה והפנתה לתנאי השימוש שלה. כחלק מתנאי השימוש קיימת תניית ברירת הדין, לפיה כל סכסוך בין פייסבוק לבין לקוחותיה ידון על פי הדין של מדינת קליפורניה. 

לטענת פייסבוק, העסק המפרסם לא התייחס לדין מדינת קליפורניה בכתב התביעה שהגיש, ולא צירף חוות דעת מומחה לגביו, ולכן דין תביעתו להידחות על הסף.

בהמשך לטענת פייסבוק עיקר הדיון נסוב סביב השאלה האם תניית ברירת הדין הקבועה בתנאי השימוש של פייסבוק מהווה תניה מקפחת בהתאם לחוק החוזים האחידים.

בדעת רוב ניתן פסק דין אשר אימץ את העמדה שהוגשה מטעם היועץ המשפטי לממשלה. בהתאם לעמדת היועמ"ש נקבע כי מתקיים תנאי מקפח לפי חוק החוזים האחידים.

תניית ברירת הדין מעניקה לפייסבוק יתרון בלתי הוגן על הלקוח המתקשר עמה כבר במועד כריתת ההסכם. הואיל ופייסבוק בחרה במערכת דינים המוכרת ונוחה לה שלעיתים זרה לחלוטין ללקוח.

יצויין כי ככל שמדובר בעסק גדול ומצליח אשר פועל במסגרת בינלאומית, ברור שכוחו רב יותר ביחס לעסק קטן ומקומי. בשל כך, אין כל ספק כי תניה אשר נותנת יתרון לפייסבוק על פני העסק הקטן- מחדדת ומעמיקה את הפערים ומחזקת את ידיו של גורם אשר מראש ידו היתה על העליונה. על מנת למנוע מצבים מעין אלה נוצר חוק החוזים האחידים ובתוכו גם הנושא של תניות מקפחות. 

בדומה לעמדת היועץ המשפטי לממשלה, נקבע כי העובדה שהחברה פועלת בישראל מבטאת מבחינה אובייקטיבית כוונה משתמעת לכך שעל התקשרויותיה עם לקוחות בישראל יחול הדין הישראלי, וכי גם הציפייה הסבירה של הצרכן הישראלי היא שעל ההתקשרויות שלו עם חברות הפועלות בישראל, יחול הדין הישראלי. אי לכך, על חוזים מהסוג המתואר ראוי כי יחול הדין הישראלי.

תניית ברירת הדין שוללת אינטרס חשוב של הצרכן הישראלי ומעמיקה את פערי הכוח והמידע בינו לבין פייסבוק, באופן שפוגע בעקרונות שבבסיס דיני הגנת הצרכן. 

כמו כן, נקבע כי אין לתת לגיטימציה לניסיון גורף של תאגיד גלובלי הבוחר לקיים פעילות עסקית בישראל להתנער מתחולת הדין הישראלי כלפי ציבור לקוחותיו הצורך את שירותיו או רוכש את מוצריו, באמצעות תניית ברירת דין הקבועה בחוזה אחיד. אי לכך, תניות מסוג זה יוגדרו כתניות מקפחות בחוזים אחידים.

 

פייסבוק פסק דין מטא חוק חוזה תנאים בתי עסק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד