כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
מתווה סמוטריץ'

לקראת הצגת חוק הגיוס: המחלוקות וההצעה לפטור גורף לחרדים

חוק הגיוס צפוי לשוב לסדר היום תכף עם שובה של הכנסת מפגרת הקיץ | הנציגים במפלגות החרדיות חלוקים בדעותיהם לגבי המתווה אותו מנסה לגבש שר האוצר בצלאל סמוטריץ' | ייתכן והחוק לא יבוא כתיקון לחוק שירות ביטחון אלא יבוא כהצעה ממשלתית מטעם משרד האוצר 

לקראת הצגת חוק הגיוס: המחלוקות וההצעה לפטור גורף לחרדים
לשכת הגיוס בירושלים צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

עם שובה של הכנסת מפגרת הקיץ, צפוי שר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ מי שקיבל לידיו את האחריות לרכז את הטיפול בחוק הגיוס להציג את החוק שיעלה להצבעה לצד תקציב המדינה, כאשר בתוך המפלגות החרדיות חלוקים לגבי המתווה שמגבש השר סמוטריץ׳.

לפי בכירים חרדים, השר סמוטריץ׳ הציג בפניהם את עיקר המתווה, לפיו גיל הפטור יירד לגיל 21 והיעדים והסנקציות יוסרו או יירדו למספרים בהם לא יהיה סכנה לעולם התורה, מספרים נמוכים או מספרים גמישים.

עוד נודע ל׳בחדרי חרדים׳ כי ייתכן והחוק לא יבוא כתיקון לחוק שירות ביטחון אלא יבוא כהצעה ממשלתית מטעם משרד האוצר תחת הכותרת 'עידוד או שילוב חרדים בשוק התעסוקה', שיתממש בכך שגיל הפטור יורד, לשם כך פועל סמוטריץ׳ להשיג תמיכה גורפת של משרדי האוצר, ביטחון והמשפטים מה שימנע פסילת החוק בידי בג"צ.

בינתיים בש״ס משמיעים קולות של התנגדות להורדת הפטור, לפי גורמים חרדים בכנסת, החשש הוא מפגיעה בישיבות הספרדיות, כי אם גיל הפטור יירד בחורים עלולים לעזוב את ספסל הלימודים, בעבר חששו מכך גם בישיבות האשכנזיות, אך במקרה זה הם מביעים תמיכה בהורדת גיל הפטור.

בנוסף, ל׳בחדרי חרדים׳ נודע כי יש מי במשרד האוצר שקורא לאמץ את מתווה שופט בית המשפט העליון יצחק עמית שקרא כבר בפסק הדין האחרון בעניין חוק הגיוס כי עדיף להעניק פטור גורף לתלמידי הישיבות, שכן שילוב החרדים בתעסוקה חשוב יותר.

״לעצמי״, כתב השופט בעמית בפסק הדין שביטל בעדת רוב את חוק הגיוס, ״לא הייתי שולל את האפשרות לפתרון רדיקלי יותר, בדמות הוראת שעה המעניקה פטור מלא מגיוס לציבור החרדי לתקופה של חמש עד עשר שנים. כל זאת, לטובת התכלית של השתלבות חרדים בשוק העבודה, תכלית שיש בה כדי לקדם את שילובם בחברה האזרחית, להקטין מימדי העוני בחברה החרדית, להגדיל את התוצר הלאומי ולחזק את החוסן הכלכלי של המדינה".

עוד כתב אז השופט עמית ״עדיף אפוא כי הגידול באחוז החרדים המתגייסים ייעשה "בדרך הטבע", שלא בכפייה ולא באמצעות חוקים, שנועדו הלכה למעשה לפטור מגיוס חלקים גדולים מהציבור החרדי במסווה של צמצום השוויון בנטל. כשלעצמי, אני סבור כי באמצעות הגדלת מספר החרדים המשתלבים בשוק העבודה באמצעות פטור מגיוס, להבדיל מדחיית גיוס, יגדל לבסוף גם אחוז המתגייסים מדי שנתון, גם אם התהליך יארך יותר שנים".

גיוס חרדים בצלאל סמוטריץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד