כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
לחתוך הפסדים

החרדים חייבים להתנתק מגוש הימין // יחיאל גלאי

ככל שהמערכה המשפטית של נתניהו התקדמה כך התהדק הקשר בין החרדים לגוש הימין, קשר שפוגע באופן ישיר בעתיד החברה החרדית ועולם התורה. על החרדים לחתוך הפסדים ולהיכנס למשא ומתן עם מפלגות המרכז שישמחו לקבלם ולהיענות לדרישותיהם בדרך להשבת השפיות למדינה // יחיאל גלאי

החרדים חייבים להתנתק מגוש הימין // יחיאל גלאי
גפני/דרעי/גולדקנופף צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

המחאה הנרחבת נגד הרפורמה המשפטית בחודשים האחרונים שתופסת תאוצה ומתחזקת משבוע לשבוע היתה צריכה מזמן להדליק נורה אדומה אצל הפוליטיקאים החרדים, בטח כשבשבוע האחרון המוחים החלו מפנים את האצבע המאשימה לעבר כלל האזרחים החרדים, כפי שנוכחנו לראות בהפגנה שערכו מתנגדי הרפורמה בבני ברק, שבחסדי שמיים נגמרה בקידוש השם גדול.

הפוליטיקאים החרדים היו צריכים לחשב מסלול מחדש כבר לפני מספר שנים, כשהיה ברור לכל שהמערכת הפוליטית נכנסת לטרלול בגלל כתבי האישום נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו שבתגובה פתח במלחמה כוללת נגד מוסדות החוק בישראל. החרדים, שרוצים לשמר לעצמם אוטונומיה של לימוד תורה, היו צריכים לחתוך הפסדים ולסגור דיל פוליטי עם מפלגות המרכז בישראל שהסכימו לבוא לקראתם ולהעתר ללא מעט דרישות שהציבו, העיקר להסיט את נתניהו מהדרך ולהשיב את השפיות לישראל.

הארוחה במסעדת השרצים; לנתניהו כבר לא אכפת // דעה

במקום זאת, החרדים טבעו בתוך הביצה הפוליטית שהתהוותה בגוש הימין, קשרו את גורלם עם מפלגות קיצוניות כמו הציונות הדתית ועם פוליטיקאים משיחיים ופירומנים כמו בן גביר וסמוטריץ' שהאידיאולוגיה הניצית שלהם רחוקה מאוד מההשקפה החרדית המתונה שטוענת "תן לי את יבנה וחכמיה" אך מתנגדת בתכלית להצתת כפרים ערביים או להבערת המזרח התיכון כולו בגלל עלייה של פוליטיקאים להר הבית.

ראשי המפלגות החרדיות שהתגלו במלוא חולשתם, נגררו אחרי גוש הימין הקיצוני, סייעו לביצורו ועל הדרך גררו איתם את הצעירים החרדים להקצנה לאומנית מסוכנת, תהליך שספק אם יהיה ניתן לאזן בהמשך. כך, בהחלטה פחדנית הם הציבו בסכנה את עולם התורה שכעת הופך יעד למתקפות מצד הציבור הישראלי שרואה בחרדים את האשמים המרכזיים במצב: משתמטים שאינם נושאים בנטל ובנוסף אחראים על חקיקה שלדעתם תשנה את אופי המשטר בישראל.

נכון, גם אם החרדים יעזבו את גוש הימין ויחברו למרכז עדיין תשמענה ביקורת נגדם. אין כאן אשליה שהשנאה כלפי תלמידי חכמים תפסק. אך בוודאי שבתסריט כזה הביקורת תהיה הרבה יותר שקטה וניתן יהיה להתנהל ולהגיע להסכמות על שותפות מסוימת בין החברה החרדית למדינה, הבנות איתן שני הצדדים יוכלו לחיות.

החברה החרדית השתנתה. בניגוד לעבר, הצעירים החרדים חשים יותר ויותר שייכות וקשר למדינה ישראל, אך כעת לצערנו תחושת השייכות מנותבת ללאומנות קיצונית מסוכנת שרק מקצינה ככל שהזמן עובר והשותפות עם הימין הקיצוני מתהדקת. על הפוליטיקאים החרדים לתפוס יוזמה, להפסיק לפעול בפחדנות ולפתוח באופן מיידי במגעים עם בני גנץ וגורמים מתונים נוספים מהמרכז הפוליטי על הקמת ממשלה חלופית, כזאת שתיקח בחשבון את הצרכים של עולם התורה, תעצור את השנאה היוקדת נגד לומדי התורה ותשיב את השפיות למדינה.

ממשלת ימין הרפורמה המשפטית הצינות הדתית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 171 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד