י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

בית המשפט העליון: הציבור סומך על כשרות הרבנות

שופט העליון חנן מלצר: "אין ספק כי בעיני רוב הציבור מועצת הרבנות היא המוסמכת להכריז על כשרותו של מוצר"

בית המשפט העליון: הציבור סומך על כשרות הרבנות

"אין ספק כי בעיני רוב הציבור, מועצת הרבנות הראשית והפועלים מטעמה הם המוסמכים על פי דין להכריז על כשרותו של מוצר". כך קבע השופט חיים מלצר בדיון בתובענה ייצוגית נגד חברה ששיווקה בפסח מוצרים עם חשש לחמץ, כשעליהם הכיתוב "כשר לפסח בהשגחת הרבנות".

האירועים שנדונו בתביעה אירעו לפני כעשר שנים, בפסח תשס"ד, אז הפרה חברת פריניר הוראה של הרבנות גליל תחתון, ושיווקה מוצרים שיש בהם חשש חמץ ככשרים לפסח. בעקבות ההפרה הגישו מספר אזרחים בקשה לתובענה ייצוגית אשר נדחתה בבית המשפט המחוזי בנצרת. התובעים ערערו ובית המשפט העליון קיבלת את ערעורם וקבע שיש לדון בתובענה כייצוגית.

השופט מלצר הוסיף: "תעודת הכשר מטעם הרבנות הראשית, או כיתוב על גבי מוצר כי הוא "כשר", או "כשר לפסח" – כמוהו, בעיני הציבור, כ"תו תקן" המעיד על כשרותו של המוצר. ציון בדבר כשרותו של מוצר מזון "בהשגחת הרבנות" יוצר בפני הציבור מצג שלפיו התקיימה השגחה פוזיטיבית, מטעם הרבנות, על רכיביו של המוצר – ועל פי רוב די לצרכן המקפיד על צריכת מזון כשר בגושפנקא זו".

הרב הראשי לישראל, הרב דוד לאו בתגובה: "האחריות המוטלת עלינו להבטיח את כשרות המזון בישראל אינה פשוטה והגשמתה רצופה מהמורות. אולם הרבנות הראשית והרבנויות עומדות בכך. הסיפור שבתביעת פריניר, מעבר לקביעה החשובה של בית משפט, הוא סיפור של רבנות מקומית שעשתה עבודה טובה למרות לחצים לא פשוטים - ובמקרה הזה סיפור פריניר הוא בהחלט מקרה מייצג".

מנכ"ל המשרד לשירותי דת ומנכ"ל הרבנות הראשית בפועל, אלחנן גלט: "אכן, רוב הציבור סומך על הכשרות של הרבנות. אני משבח את הרבנות גליל תחתון ומברך על הקביעות הנחרצות של בית המשפט העליון בעד מערך הכשרות הממלכתי".
פריניר רבנות כשרות מלצר פסיקה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד