כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024
רוסיה זועמת

הפרלמנט הטורקי אישר הלילה: פינלנד תצטרף לברית נאט"ו

הפרלמנט של טורקיה אישר את בקשתה של פינלנד להצטרף לנאט"ו, המכשול האחרון שלה לחברות בברית הצבאית. הפרלמנט הטורקי היה המכשול האחרון מבין 30 מדינות שאישר את חברותה של פינלנד, לאחר שהפרלמנט ההונגרי אישר זאת בתחילת השבוע

הפרלמנט הטורקי אישר הלילה: פינלנד תצטרף לברית נאט"ו
אילוסטרציה צילום: Pixabay

פינלנד קיבלה את האישור סופי להצטרף לארגון האמנה הצפון-אטלנטית, נאט"ו שינוי משמעותי במאזן הכוחות בין המערב לרוסיה שהחלה על ידי פלישת רוסיה לאוקראינה. הפרלמנט של טורקיה התכנס הלילה והצביע בעד כניסתה של פינלנד לנאט"ו, פינלנד תהפוך לחברה ה-31 בארגון. האישור הטורקי מגיע כמעט שנה לאחר שהכריז נשיא פינלנד סאולי ניניסטה על כוונותיה של מדינתו להצטרף לנאט"ו בשל החשש מרוסיה. הפרלמנט הטורקי היה המכשול האחרון מבין 30 מדינות שאישר את חברותה של פינלנד, לאחר שהפרלמנט ההונגרי אישר זאת בתחילת השבוע.

פינלנד, עם הגבול שלה באורך 1300 קילומטרים עם רוסיה, נותן לנאט"ו עמדה חזקה הרבה יותר להרתעת תוקפנות על ידי צבא חזק, כמו גם למרחב אווירי פיני, נמלים ונתיבים ימיים. נאט"ו גם תהיה מסוגלת להגן טוב יותר על המדינות הבלטיות", אמר מתי פסו, מומחה אבטחה מהמכון הפיני לעניינים בינלאומיים.

הוספת פינלנד לנאט"ו תכפיל את הגבול של נאט"ו עם רוסיה, אבל מומחים פינים מציינים שרוסיה נאלצה להרחיק את רוב כוחותיה הצבאיים משם כדי להילחם באוקראינה. שגרירות רוסיה בשוודיה איימה ביום רביעי האחרון הן על פינלנד והן על שבדיה אם יצטרפו לנאט"ו. בקשת החברות של שוודיה לבינתיים נחסמת על ידי טורקיה והונגריה.

"אם מישהו עדיין מאמין שזה ישפר איכשהו את ביטחונה של אירופה, אתה יכול להיות בטוח שהחברות החדשות בגוש העוין יהפכו למטרה לגיטימית לצעדי התגמול של רוסיה, כולל צבאיים", נכתב בפוסט בעמוד הפייסבוק של השגרירות הרוסית בשוודיה.

עם אשרור טורקיה, פינלנד עומדת כעת בפני הגשץ ניירת בלבד כדי להפוך לחברה בנאט"ו. הגשת מסמכי ההצטרפות של פינלנד, שכבר הושלמו, יגיעו למחלקת המדינה בוושינגטון. ארצות הברית משמשת כמפקדת נאט"ו תחת האמנה המייסדת של הברית.

פינלנד ושוודיה, שכנתה ושותפתה הביטחונית הקרובה ממערב, קיוו להצטרף לנאט"ו "יד ביד". אבל בקשת החברות של שבדיה ממשיכה להיחסם על ידי טורקיה והונגריה כאחד. קבלת חבר חדש לברית מחייבת הסכמה פה אחד של כל 30 המדינות החברות. הונגריה אישרה את הצעתה של פינלנד ביום שני, והותירה את הסכמת טורקיה האחרונה.

בעוד שבכירים פיניים אומרים שהם ימשיכו לדחוף להצטרפות מהירה לשוודיה, השבדים אמרו שהם מקבלים את החלטתה של פינלנד להצטרף לבד. ובכל זאת, יעבור זמן עד שפינלנד ונאט"ו ישלבו באופן מלא את תוכניות ההגנה שלהן. פינלנד חייבת להחליט, למשל, אם היא תקבל חיילים זרים או אפילו נשק גרעיני בשטחה.

הצטרפותה של פינלנד לנאט"ו מוסיפה לברית את אחד הצבאות החזקים ביותר בזמן מלחמה בין רוסיה לאוקראינה, כמו גם יכולות מודיעין ומעקב בגבולות שהותאמו במשך עשרות שנים לאיום הנשקף מרוסיה, כך אמרו גורמים אמריקאים ל'ניו יורק טיימס'.

מספר אנשי הצבא הפעילים בכוחות ההגנה של פינלנד הוא רק 23,000 חיילים, אך כוחו בזמן המלחמה יכול לגדול במהירות ל-280,000 בגלל מערכת גיוס נרחבת שיכולה לגייס עד קרוב למיליון חיילים. כוחות הארטילריה של פינלנד, למשל, הם הגדולים והמצוידים ביותר במערב אירופה עם כ-1,500 כלי נשק ארטילריים, כולל 700 תותחי הוביצר, 700 מערכות מרגמה כבדות ו-100 מערכות משגרי רקטות.

מלבד גבול ארוך, פינלנד חולקת היסטוריה אלימה עם רוסיה. הפינים הדפו פלישה סובייטית בשנים 1939-40 במה שמכונה מלחמת החורף, בתחילת מלחמת העולם השנייה. הפינים הפסידו בסופו של דבר, ויתרו על שטח מסוים והסכימו להישאר ניטרליים פורמלית לאורך המלחמה הקרה. אבל היכולת שלהם לעכב זמנית את ברית המועצות הפכה לנקודת גאווה פינית.

לאחר התמוטטות ברית המועצות, פינלנד הצטרפה איחוד האירופי ב-1992, והפכה לחברה בו ב-1995, תוך שהיא שומרת על יחסי עבודה תקינים עם מוסקבה. פינלנד הצטרפה לתוכנית השותפות לשלום של נאט"ו יחד עם שוודיה ב-1994 והתקרבה יותר ויותר לברית מבלי להצטרף אליה. עד עכשיו.

דעת הקהל במדינה השתנתה משמעותית לאחר פלישת רוסיה לאוקראינה: בתוך כמה חודשים, כמעט 80 אחוז מאזרחי פינלנד הביעו תמיכה בהצטרפות לנאט"ו, לעומת כ-20 אחוז לפני המלחמה. זו הייתה גם דוגמה לאופן שבו מטרות המלחמה של פוטין לא צלחו. במקום להחליש את נאט"ו, המנהיג הרוסי איחד את הברית והביא להתרחבות חדשה על סף דלתה של רוסיה.

פינלנד ושוודיה, שכנתה ושותפתה הביטחונית הקרובה ממערב, קיוו להצטרף יחד לנאט"ו. אבל בקשת החברות של שבדיה ממשיכה להיחסם על ידי טורקיה והונגריה כאחד. נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, מעכב את אישורה של שבדיה, בטענה ששוודיה הפכה למקלט לבדלנים כורדים ומתנגדים פוליטיים אחרים שהוא מחשיב כטרוריסטים.

שבדיה עשתה מאמצים להרגיע אותו, כולל עם חקיקה חדשה נגד טרור. מזכ"ל נאט"ו, ינס סטולטנברג, אמר ששטוקהולם השלימה את ההתחייבויות עליהן הסכימה עם טורקיה בפסגת נאט"ו האחרונה במדריד, אבל ארדואן לא השתכנע בינתיים.

הונגריה גם חסמה עד כה את אשרור הבקשה של שוודיה. לראש הממשלה ויקטור אורבן, יש יחסים חמים עם פוטין, וכמו טורקיה, ממשיך לקנות גז ונפט מרוסיה. אורבן אמר בעבר כי הוא תומך בקבלת שבדיה, אך בהצהרה ביום רביעי האחרון של דוברו, זולטן קובץ', נאמר כי הונגריה אינה תומכת בבקשה השוודית בגלל "העמדה העוינת בגלוי" של שוודיה כלפי הונגריה וטורקיה.

ממשלת הונגריה מבינה מדוע שבדיה מבקשת להיות חלק מהברית, אמר קובץ', אך "יש כמות מספקת של תלונות שצריך לטפל בהן לפני שהקבלה של המדינה תאושר".

מלחמת אוקראינה רוסיה פינלנד שוודיה ולדימיר פוטין טורקיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד