כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
בניגוד להחלטת הבית הלבן

ארה"ב קנתה תוכנת ריגול 'ישראלית' אותה אסר הנשיא ג'ו ביידן

פורסם חוזה סודי בין חברה שייצגה את ממשל ארה"ב לסניף האמריקני של חברת NSO הישראלית. במסגרת החוזה, החברה נתנה לארה"ב גישה לתוכנת ריגול שתעקוב בסתר אחר טלפונים ניידים ללא הסכמת בעליהם. החוזה נחתם ימים לאחר שביידן הודיע כי ינקוט צעדים נגד NSO,

ארה"ב קנתה תוכנת ריגול 'ישראלית' אותה אסר הנשיא ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ביידן צילום: דוברות הבית הלבן

ארה"ב קנתה תוכנת ריגול שהיא עצמה ניסתה להרוס. ממשל ביידן ניסה למנוע את השימוש בכלי מעקב מתוצרת חברת NSO הישראלית. אך מסתבר שלא כל חלק בממשל קיבל את ההחלטה. וזאת חמישה ימים בלבד לאחר שביידן אסר להשתמש בחברה הישראלית.

חוזה סודי נחתם בין הממשל האמריקני לחברת NSO הישראלית בסוף שנת 2021, חמישה ימים בלבד לאחר שנשיא ארה"ב ביידן הצהיר כי ינקוט בפעולות נגד החברה, שלדבריו, כליה נוצלו כדי לעקוב אחרי פעילי זכויות אדם, פוליטיקאים ועיתונאים.

החוזה הסודי נחתם ב-8 בנובמבר 2021, עסקה בין חברה ששימשה כפנים לממשל ארצות הברית לבין השלוחה האמריקאית של חברת מעקב ישראלית NSO.

במסגרת ההסכם, החברה הישראלית, NSO Group, נתנה לממשל ארה"ב גישה לאחד מכלי הנשק החזקים ביותר שלה - כלי מיקום גיאוגרפי שיכול לעקוב בסתר אחר טלפונים ניידים ברחבי העולם ללא ידיעתו או הסכמתו של משתמש הטלפון.

ההסכם נחתם על ידי איש עסקים שהשתמש בשם בדוי - העיתוי היה יוצא דופן. רק חמישה ימים קודם לכן הודיע ​​ממשל ביידן שהוא נוקט בפעולה נגד NSO, שכלי הפריצה שלו במשך שנים נוצלו לרעה על ידי ממשלות ברחבי העולם כדי לרגל אחר מתנגדים פוליטיים, פעילי זכויות אדם ועיתונאים. הבית הלבן הכניס את NSO לרשימה השחורה של משרד המסחר, הכריז על החברה כאיום ביטחוני לאומי ושלח את המסר שחברות אמריקאיות צריכות להפסיק לעשות איתה עסקים, כך חושף ה'ניו יורק טיימס'.

החוזה הסודי - שהניו יורק טיימס חשף לראשונה, מפר את המדיניות הציבורית של ממשל ביידן, ונראה שהוא עדיין פעיל. החוזה, שנבדק על ידי ה"טיימס", קבע כי "ממשל ארצות הברית" יהיה המשתמש האולטימטיבי של הכלי, אם כי לא ברור איזו סוכנות ממשלתית אישרה את העסקה ועשויה להשתמש בתוכנת הריגול. היא אפשרה במיוחד לממשל לבדוק, להעריך ואפילו לפרוס את תוכנת הריגול נגד יעדים לפי בחירתה במקסיקו

כשנשאלו על החוזה, גורמים בבית הלבן אמרו שזה חדשות עבורם. "איננו מודעים לחוזה הזה, וכל שימוש במוצר זה מדאיג מאוד", אמר פקיד בכיר בממשל לעיתון.

דוברי הבית הלבן והמשרד של מנהל המודיעין הלאומי סירבו להגיב, והשאירו שאלות בלתי פתורות: אילו פקידי מודיעין או אכיפת החוק ידעו על החוזה כאשר הוא נחתם? האם סוכנות ממשלתית כלשהי הנחתה את פריסת הטכנולוגיה? האם ייתכן שהממשל מתמודד עם קבלן ממשלתי נוכל שמתחמק מהמדיניות של ביידן עצמו? ולמה צוין בחוזה את מקסיקו?

הבית הלבן NSO ישראל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד