י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
34 מדינות נבדקו

כך מתמודדים בעולם עם התור להנפקת דרכון

ישראל נשרכת הרחק מאחורי מדינות רבות שהנפקת דרכון אצלם מהירה יותר. דוח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת שהתפרסם בימים האחרונים מגלה מה עושים בעולם כדי לקצר את התורים הארוכים 

כך מתמודדים בעולם עם התור להנפקת דרכון
דרכון ישראלי צילום: נתי שוחט, פלאש 90

התורים למשרד הפנים רק מתארכים ומתארכים בשנה האחרונה, מאז תקופת הקורונה. כיום, זמן ההמתנה לקבלת תור לחידוש או להנפקת דרכון עומד על ארבעה עד שישה חודשים, וזמן ההמתנה ממועד התור ועד לקבלת הדרכון עומד על כ-25 ימים. כלומר, משך הזמן שלוקח להנפיק דרכון בישראל - יכול להגיע למעל לחצי שנה.

הניסיון המרכזי של רשות האוכלוסין וההגירה להקלת העומס היה בעזרת הרחבת המסלולים שבהם ניתן להוציא דרכון זמני, אך מדובר כמובן בפתרון חלקי בלבד. דוח מרכז המחקר והמידע של הכנסת שנכתב לאחרונה בעבור ועדת הפנים והגנת הסביבה, בודק לראשונה איך ניסו להתמודד ביתר מדינות העולם עם העומס שנוצר עם תום תקופת הקורונה והעלייה בביקוש להנפקת דרכונים.

אילוסטרציה. צילום: נתי שוחט, פלאש 90.

לא פחות מ-34 מדינות נבדקו במסגרת הדוח, ואף אחת מהן לא ציינה שהרחיבה את השימוש בדרכונים זמניים כאמצעי להתמודדות עם העלייה בביקוש. אלה דרכי ההתמודדות שכן ננקטו:

בקשות מקוונות

במרבית המדינות אפשר להגיש את הבקשה הראשונה להוצאת דרכון באופן מקוון ורק את השלב הבא, לקיחת המידע הביומטרי, צריך לבצע בלשכות. במספר מדינות ניתן לבצע את ההליך גם בתחנות משטרה או במשרדי העיריות השונים.

בריטניה היא המדינה היחידה שיש בה אפשרות גורפת לבצע את כל הליך הבקשה לדרכון קבוע באופן מקוון, פרט לאזרחים מתחת לגיל 16, והסיבה לכך היא שהדרכון הביומטרי שלה אינו כולל רכיב של טביעות אצבע. גם בפינלנד ובאסטוניה ניתן לבצע את כל ההליך באופן מקוון, אך זאת בתנאי שלא עברו שש שנים מאז לקיחת טביעות האצבע לדרכון או לתעודת הזהות.

אילוסטרציה. צילום: נתי שוחט, פלאש 90.

בגיאורגיה צוין כי ההליך יכול להתבצע באופן מקוון "במידה שניתן דרכון ביומטרי בעבר וניתן להשתמש במידע הביומטרי שוב", ללא התייחסות למגבלת זמן. במדינות אחרות, משתדלים לעודד את האזרחים למלא מראש את הבקשות שניתן למלא באופן מקוון, כדי לצמצם את משך הזמן שבו הם נמצאים עם הפקידים.

תיאום ציפיות ותיעדוף

ברבות המהמדינות המתמודדות עם עומס, הוחלט על פרסום מסודר של זמני ההמתנה משוערים לקבלת דרכון בפלטפורמות שונות, כדי שהאזרחים יוכלו לתכנן בצורה טובה את מועד הגשת הבקשות. בכמה מהמקרים, הוחלט לתת לאזרחים אפשרות לבחור באיזה תאריך ירצו לאסוף את הדרכון, וזאת על מנת לווסת את העומס.

מדינות אחדות החליטו לקיים הליך מיון ראשוני במספר לשכות כדי לתת תיעדוף לבקשות דחופות, ובמקרים שבהם הליך הנפקת הדרכון נמשך יתר על המידה, ניתנת בחלק מהמדינות קדימות למי שמתכנן לטוס בשבועיים הבאים.

הקדמת תורים בתשלום

מספר מדינות דיווחו לכותבי הדוח על שימוש ב"מסלולים מהירים" להנפקת דרכונים, בתשלום נוסף. כך למשל, בבריטניה קיים מסלול מהיר שאורכו שבוע, ובסלובקיה ובמקדוניה - ניתן להגיש בקשה בתוך 10 ימים, שני ימי עבודה או 48 שעות בעלות משתנה (ככל שהזמן קצר יותר, העלות גבוהה יותר). באירלנד קיים שירות "תורים דחופים" שכולל שתי אפשרויות: קביעת תור לחידוש דרכון בפרק זמן של שלושה שבועות מראש, או שלושה ימים מראש. בפינלנד - ניתן להגיע במקרים דחופים לתחנות משטרה להנפקת דרכון, גם ללא תור.

תוספת משאבים

זה כנראה הפתרון הברור מאליו. מספר מדינות ציינו שכבר בתחילת 2021 נערכו לעלייה הצפויה בביקוש לדרכונים, ועל כן תגברו את כוח האדם בלשכות. אחדות הגדילו והקימו מראש לשכות או יחידות הנפקה נוספות, או האריכו את שעות קבלת קהל. פתרונות נוספים שדיווחו עליהן המדינות השונות כללו השקת מערכות ניהול מסמכים חדשניות יותר שהגבירו את קצב עיבוד הבקשות, והתקשרות עם חברות שליחות נוספות שישפרו את מהירות שליחת הדרכונים המוכנים.

(הכתבה פורסמה ב'כאן חדשות')
קיצור תורים תורים ארוכים דרכון ביומטרי הנפקת דרכון דרכונים ביומטריים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד