כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
משימה חשובה

כל מה שרציתם לדעת על היק״ר: היחידה לקנאביס רפואי

הכירו מקרוב את היק״ר: משימתה העיקרית היא לדאוג שמטופלים הזקוקים לקנאביס רפואי בישראל יקבלו גישה לטיפולים בטוחים ויעילים • פרטים נוספים בכתבה שלפניכם

כל מה שרציתם לדעת על היק״ר: היחידה לקנאביס רפואי
דואגים לקנאביס עבור הזקוקים צילום: FREEPIK

על הנפקת הרישיונות כמו גם פיקוח והסדרת תכנית הקנאביס הרפואי בישראל אחראית יחידה אחת במשרד הבריאות שנקראת יק״ר, או היחידה לקנאביס רפואי. משימתה העיקרית היא לדאוג שמטופלים הזקוקים לקנאביס רפואי בישראל יקבלו גישה לטיפולים בטוחים ויעילים, אך היחידה לוקחת תפקיד גם בשמירה על תהליכי פיתוח מוסדרים ומבוקרים בענף. יתרה מכך, היק״ר גם מקדישה משאבים למחקר, פיתוח וקידום נושאי חקיקה ורגולציה הקשורים לענף הקנאביס הרפואי. הכירו מקרוב את היק״ר.

לחצו כאן למעבר לאתר פיס נטוראל ותלמדו עוד על קנאביס רפואי>>>

מה זה יק״ר?

היק״ר - היחידה לקנאביס רפואי הוקמה בשנת 2007 כחלק ממשרד הבריאות הישראלי, בתגובה להתעניינות גוברת ביתרונות הטיפוליים הפוטנציאליים של הצמח. מאז, היחידה גדלה באופן משמעותי בתגובה למאות אלפי מטופלים שנרשמו לקבלת טיפול בקנאביס רפואי. מאז, היק״ר לקחה על עצמה מגוון תחומי אחריות הקשורים בענף הקנאביס הרפואי בישראל.

באופן רשמי, היק"ר הינה הגוף המוסמך במשרד הבריאות להנפיק למטופלים רישיונות שימוש בקנאביס למטרות רפואיות בהתאם לנהלים שנקבעו על ידי הממשלה. בנוסף, היק"ר הינה הגוף המוסמך לבחינה, אישור והנפקת רישיונות מתאימים לכלל העוסקים והחוקרים בתחום הקנאביס הרפואי, אך בזה לא תם תפקידה. היק״ר גם אחראית על קידום חקיקה, רגולציה, מחקר ופיתוח של תעשיית הקנאביס הרפואי ועוד. הכירו מקרוב את היק״ר:

אחראית להנפקת רשיונות קנאביס רפואי

משרד הבריאות פועל בהתאם להנחיות הממשלה והחוק במדינת ישראל שעדיין מגדיר קנאביס כ״סם מסוכן״ אשר יעילותו ובטיחותו לשימוש רפואי עדיין לא הוכחו. עם זאת, העדויות הרבות על הפוטנציאל של קנאביס רפואי לשפר את איכות חייהם של מתמודדים עם סימפטומים שונים ולהקל על סבלם הולידו דרישה בערוץ טיפולי שכזה, ובהתאם נקבע בהחלטה ממשלתית שיקום גוף האחראי להסדרת הענף והנפקת רישיונות מתאימים.

בהתאם, היק״ר הוקמה במטרה לבחון את ההתוויות הרפואיות, את יעילות הליכי הניפוק, מינוי מנהלים אחראים והנגשת השירות למטופלים כשבתוך זה גם אישור הבקשות לרשיונות טיפול. תחילה היק״ר דאגה לניפוק הרישיונות בעזרת רופאים פנימיים, אך כיום האפשרות לנפק קנאביס רפואי או לבקש בקשה לטיפול פתוחה גם לרופאים שעברו הכשרה מתאימה.

מסדירה ומפקחת על הפעילות בענף הקנאביס הרפואי

היק״ר אחראית גם על קביעת סטנדרטים לגידול, ייצור והפצה של קנאביס רפואי בישראל. זה כולל ויסות של איכות וטוהר מוצרי הקנאביס, הבטחה שהמטופלים יקבלו טיפולים עקביים ואמינים, ומעקב אחר בטיחות השימוש בקנאביס רפואי.

יקר גם הייתה אקטיבית בתגובה לחששות הציבור לגבי הבטיחות והיעילות של קנאביס רפואי. בשנת 2020, למשל, הכריזה יקר כי תערוך סקירה מקיפה של כל מוצרי הקנאביס הרפואי הקיימים בישראל, במטרה להבטיח שהמטופלים יקבלו טיפולים בטוחים ויעילים.

אחד הצעדים המשמעותיים שהיק״ר עשתה היה לקבוע תקני קנאביס רפואי ישראליים (IMC): מערכת תקנות שנקבעו על ידי משרד הבריאות כדי להבטיח את הבטיחות, האיכות והיעילות של תהליכי ההפקה, המחקר, ההפצה ואף האיחסון של קנאביס רפואי בישראל. אלה הם התקנים שנקבעו:

IMC-GAP (שיטות חקלאיות טובות - Good Agricultural Practices):

תקן זה מתאר שיטות עבודה מומלצות לגידול וקציר של קנאביס רפואי. הוא מכסה היבטים כמו ניהול קרקע, הדברת מזיקים ובקרת איכות. המטרה של IMC-GAP היא להבטיח שגידולי קנאביס רפואי יגדלו בצורה שתמקסם את האיכות והבטיחות ותמזער את ההשפעה הסביבתית.

IMC-GMP (נהלי ייצור טובים - Good Manufacturing Practices):

תקן זה מתאר שיטות עבודה מומלצות לייצור והפקה של מוצרי קנאביס רפואי ומכסה היבטים כמו אבטחת איכות, תיעוד והיגיינה. המטרה של IMC-GMP היא להבטיח שמוצרי קנאביס רפואי מיוצרים באופן בטוח ואמין ושתהליך הייצור יהיה עקבי והדיר.

IMC-GLP (שיטות מעבדה טובות - Good Laboratory Paractices):

תקן זה מתווה שיטות עבודה מומלצות למחקר ופיתוח של מוצרי קנאביס רפואי. הוא מכסה היבטים כגון כישורי כוח אדם, תחזוקת ציוד ובקרת איכות. המטרה של IMC-GLP היא להבטיח שמחקר קנאביס רפואי יתבצע בצורה שתבטיח תוצאות אמינות ומבוססות מבחינה מדעית.

IMC-QA (הבטחת איכות - Quality Assurance):

תקן זה מתאר שיטות עבודה מומלצות לבקרת איכות ובדיקות של מוצרי קנאביס רפואי ומכסה היבטים כגון זיהוי מוצר, אריזה ותיוג. המטרה של IMC-QA היא להבטיח שמוצרי קנאביס רפואי עומדים בתקני בטיחות ויעילות.

IMC-GDP (נהלי הפצה טובים - Good Distribution Practices):

תקן זה מתווה שיטות עבודה מומלצות להפצה והובלה של מוצרי קנאביס רפואי ומכסה היבטים כמו שיטות הובלה, בקרת טמפרטורה ואריזה. המטרה של IMC-GDP היא להבטיח שמוצרי קנאביס רפואי מועברים ומופצים באופן שישמור על איכותם, בטיחותם ויעילותם. המשימה מקבלת חשיבות נוספת כשמתחשבים בעובדה כי מוצרי קנאביס רפואי הינם אורגניים ודורשים הפצה ואף אחסון מיוחדים.

IMC-GSP (נהלי אחסון טובים - Good Storage Practices):

תקן זה מתאר שיטות עבודה מומלצות לאחסון מוצרי קנאביס רפואי ומכסה היבטים כמו בקרת טמפרטורה, אמצעי אבטחה ושמירת תיעוד. המטרה של IMC-GSP היא להבטיח שמוצרי קנאביס רפואי מאוחסנים באופן ששומר על איכותם ויעילותם ושהם מאובטחים ומתבצע אחריהם מעקב וניטור מתמיד.

יחד, תקני IMC אלו מכסים את כל ההיבטים של תעשיית הקנאביס הרפואי בישראל, מהגידול והייצור ועד להפצה, לבדיקה ואפילו למחקר. על ידי עמידה בתקנים אלה, מגדלי קנאביס רפואי, יצרנים, מפיצים ומתקני בדיקה יכולים להבטיח שהמוצרים שלהם עומדים בסטנדרטים גבוהים של איכות ובטיחות, ושמטופלים מקבלים טיפול בטוח ואמין.

משפיעה ומקדמת נושאי חקיקה ורגולציה בתחום הקנאביס הרפואי

בנוסף לתפקידים המגוונים שלה אל מול גורמים שונים בתוך הענף, היק״ר אחראית ולוקחת חלק פעיל גם בקידום חקיקה, התאמת נהלים ותיקונים רגולטוריים נדרשים. למעשה, פעילותה של היק״ר הייתה מכרעת בעיצוב הפיתוח והרגולציה של תעשיית הקנאביס הרפואי בישראל. לראיה, מאז שקמה קיבלה היק״ר מספר החלטות חשובות בנוגע להסדרת נושא הקנאביס הרפואי בישראל:

בשנת 2016 למשל אישרה היק״ר מתווה מדיקליזציה לקנאביס רפואי אשר נועד לשפר את ההתוויות, האספקה והנגישות לטיפול. בנוסף לכך, ב-2019 אישרה היק״ר רפורמה הכללה מערכת הנחיות חדשה לייצור והפצה של קנאביס רפואי, שכללה אמצעי בקרת איכות מחמירים ותקנות חדשות לאריזה וסימון של מוצרי קנאביס.

משקיעה משאבים במחקר ופיתוח מוצרי קנאביס רפואי

ליק״ר יש תפקיד מכריע בקידום הבנתנו את הפוטנציאל הטיפולי של הצמח, ובהתאם אחד המאפיינים הייחודיים של היק״ר בזירה העולמית הוא ההתמקדות במחקר ופיתוח. היק״ר פועלת בשיתוף פעולה הדוק עם מוסדות אקדמיים ורפואיים על מנת לקדם את מחקר השימושים הפוטנציאליים של קנאביס לטיפול במצבים רפואיים שונים, ולפתח טיפולים ושיטות מסירה חדשות.

יקר גם סייע בקידום מחקר על היתרונות הטיפוליים הפוטנציאליים של קנאביס. בשנת 2019, למשל, הכריזה יקר שהיא תממן למעלה מ-30 מחקרים חדשים המתמקדים בקנאביס והשפעותיו על מצבים רפואיים שונים. למעשה, ראוי לציין כי ההתמקדות שלה בקידום מחקר, הבטחת בקרת איכות ומתן מענה לצרכי המטופל הפכה אותה לשחקן מפתח בתעשיית הקנאביס העולמית.

לסיכום

היחידה לקנאביס רפואי - או בקצרה, היק״ר - הינה הגוף המוסמך במשרד הבריאות להנפיק למטופלים רישיונות שימוש בקנאביס למטרות רפואיות, אך תפקידה לא תם בזאת. בנוסף, היק"ר הינה הגוף המוסמך לבחינה, אישור והנפקת רישיונות מתאימים לכלל העוסקים והחוקרים בתחום הקנאביס הרפואי. יתרה מכך, היק״ר לוקחת חלק פעיל בקידום חקיקה ורגולציה כמו גם קידום המחקר והפיתוח בענף הקנאביס הרפואי.

לחצו כאן למעבר לאתר פיס נטוראל ותלמדו עוד על קנאביס רפואי>>>

קנאביס רפואי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד