כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
בגלל הסנקציות

מטוסי הצבא הרוסי בסכנה בטיחותית

המטוסים של רוסיה זקוקים לתחזוקה שהם כבר לא יכולים לקבל עקב הסנקציות. חלקים חשובים לתחזוקה לא קיימים ברוסיה. מה שמעלה חששות בנוגע לבטיחות. חלקי חילוף חשובים של המטוסים, ממנועים ועד גלגלי נחיתה לא ניתנים להשגה ברוסיה

מטוסי הצבא הרוסי בסכנה בטיחותית
מטוס: אילוסטרציה צילום: Pixabay

לרוסיה יש גישה מוגבלת לחלקי חילוף, תוכנה ומיומנויות טכניות הדרושים לביצוע תחזוקה קריטית בשל מאות מטוסים מסחריים, כך לפי ניתוח של 'וול סטריט ג'ורנל', מה שמעלה חששות בטיחות בקרב בכירי התעשייה והרגולטורים.

בימים שלאחר פלישת רוסיה בפברואר 2022 לאוקראינה, מדינות מערביות רבות סגרו את המרחב האווירי בפני מטוסים רוסיים. ארה"ב ואירופה גם הטילו במדינה שורה של סנקציות ובקרות יצוא שחסמו חלקים, שירותים וטכנולוגיות לצי מטוסי הנוסעים המסחריים של המדינה.

חברות התעופה הרוסיות המשיכו לטוס, והסיעו בשנה שעברה כ-95 מיליון נוסעים על רקע הביקוש הגובר לטיסות פנים, מה שמעלה חששות בנוגע לבטיחות.

מטוסים מודרניים אלה זקוקים בדרך כלל לעדכוני תוכנה תכופים, גישה לפתרון בעיות ותחזוקה, מהנדסים מיומנים, ובעיקר, חלקי חילוף להחלפת רכיבים ישנים או כאלה שהתקלקלו. עם זאת, במשך יותר משנה, הסנקציות של ארה"ב ואירופה ניתקו את רוסיה מכל מגע עם יצרניות מטוסים, חלקי חילוף חשובים של המטוסים, ממנועים ועד גלגלי נחיתה לא ניתנים להשגה ברוסיה.

מאות מטוסים רוסים ללא תחזוקה שוטפת, מאות מטוסים נוספים אמורים השנה לעבור טיפול, אך לא בטוח שהם יעמדו בהוראות בטיחות בשל מחסור בחלקי חילוף בגלל הסנקציות.

הבדיקות חייבות להתבצע בזמנים מסוימים בהתבסס על שעות הטיסה או מספר המראות ונחיתות. הם יכולים לכלול שבועות או חודשים של השבתה. ללא בדיקות שנערכו כהלכה "יהיה קשה יותר לתחזק מטוסים ולהשאיר אותם כשירים לטיסות", אמר קארל סטיבס, מומחה לתחזוקת התעופה.

חברות התעופה הרוסיות גם איבדו גישה ישירה למדריכים לגבי תוכנות קריטיות ותיעוד פתרון בעיות שבואינג ואיירבוס מספקות ללקוחות על בסיס מנוי. אלה עוזרים לחברות התעופה לנהל נזקים בלתי צפויים או לתקן כראוי מטוסים מחוץ לבדיקות התחזוקה המתוכננות, אמר סטיבס. מערכות המטוסים מתעדכנות באופן שוטף עם תיקון תוכנה ושיפורים שרוסיה איבדה גישה ישירה אליהם.

המנכ"ל של חברת התעופה PJSC, חברת הדגל הבינלאומית של המדינה, אמר בדצמבר האחרון שלחברה יש מספיק חלקי חילוף שיספיקו לחודשיים עד שישה חודשים הקרובים. המנכ"ל סרגיי אלכסנדרובסקי אמר כי הבטיחות האווירית נותרה בראש סדר העדיפויות וחברת התעופה תמשיך לפעול לפי תקני הבטיחות.

"התחלנו לשמוע על מצבים שבהם חסרים חלקים, רכיבים או חוסר יכולת להחזיק חלק מהמטוסים", אמר מנכ"ל איירבוס, גיום פאורי, לכתבים בפברואר האחרון. "אנחנו מודאגים מעט מהאופן שבו המטוסים פועלים".

דובר מטעם איירבוס אמר לוול סטריט ג'ורנל כי החברה מצייתת הן לתקנות בקרת היצוא של ארה"ב והן לסנקציות של האיחוד האירופי על אספקת רכיבים, נתונים ותמיכה לספקים רוסים. "אין דרך חוקית שחלקי מטוסים, יכולים להגיע לרוסים", אמר.

ההגבלות חלות גם על אספקת ציוד ושירותים לגופים שאינם רוסים שמתכוונים להעביר את החלקים הללו לשותפים רוסים, אמר דובר איירבוס. חברה חיצונית שתספק חלקים של איירבוס לחברות רוסיות, יימחקו מרשימת הלקוחות של איירבוס.

דובר מטעם בואינג אמר כי החברה, בתחילת 2022, השעתה את אספקת חלקים, תחזוקה ותמיכה טכנית הן ללקוחות חברות התעופה והן לספקי תחזוקה ברוסיה.

חברת תעופה מלחמת אוקראינה רוסיה ארה''ב מטוסים סנקציות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד