כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
חלשים בביטחון

נתניהו ושותפיו צריכים לבקש סליחה מבנט // יחיאל גלאי

גל הטרור וההסלמה הרב-זירתית אליה גררה אותנו ממשלת נתניהו השישית מובילים למסקנה כי על נתניהו ושותפיו להתנצל בפני בנט ולפיד על ההשמצות נגדם בתקופת כהונתם, במהלכה ננקטו צעדים נוקשים ובהירים יותר מול הטרור // יחיאל גלאי

נתניהו ושותפיו צריכים לבקש סליחה מבנט // יחיאל גלאי
נפתלי בנט צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

עם למעלה מ-20 קורבנות בפיגועי טרור מאז תחילת השנה, יותר מ-100 רקטות ששוגרו מרצועת עזה ומדרום לבנון לעבר ישראל - וכל זה לאחר שראש השב"כ רונן בר הצהיר בשבוע שעבר על שיא חריג בסיכולי פיגועים - כבר ניתן לומר בבירור שאת אויבנו לא מעניין מי הוא ראש הממשלה המכהן בישראל או מה הרכבה של הממשלה - הפלסטינים, חיזבאללה והאיראנים רוצים להרוג בנו תמיד, מתי שרק מתאפשר להם.

על רקע הנתונים הללו חשוב לחזור לתקופת הממשלה הקודמת, ממשלת לפיד-בנט ובני גנץ כשר הביטחון, לבחון את הנתונים ולהגיד ביושר: הממשלה הקודמת הייתה טובה יותר מבחינה ביטחונית. על אף שהממשלה הקודמת ידעה לא מעט פיגועי טרור ונרצחים, היא הציגה עמדה נוקשה יותר מול הטרור ובשיא אף הוציאה לפועל מבצע יוצא מן הכלל מול ארגון הג'יהאד האסלאמי בעזה – מבצע 'עלות השחר', שלכל הדעות היה מוצלח והשיג את יעדיו בחיסול ראשי הנחש.

הארוחה במסעדת השרצים; לנתניהו כבר לא אכפת // דעה

החרדים חייבים להתנתק מגוש הימין // דעה

מה לא הטיחו נתניהו ושותפיו בראש הממשלה בנט ובמחליפו לפיד? האשימו אותם כי הדם של הנרצחים בפיגועים על הידיים שלהם בגלל "חולשת הממשלה" ששותפים בה רע"מ ומנסור עבאס. "ממשלת האחים המוסלמים" כינו אותה, והאשימו את ראשיה בכך שהעבירו עשרות מיליארדי דולרים לטרור - בעקבות ההסכם הקואליציוני שנחתם. למפרע התברר כי הסכום בפועל שהועבר לרשויות הערביות היה נמוך באופן משמעותי מקמפיין ההשמצות של נתניהו ושותפיו והסתבר גם כי מנסור עבאס הוא מנהיג ערבי דגול שבניגוד למסורת שמציגים ראשי המפלגות הערביות חותר להשתלבות אמיתית של הערבים בחברה הישראלית.

כעת ממשלת נתניהו ושותפיו מימין מתמודדים עם גל טרור יוצא דופן והסלמה ביטחונית שגולשת למספר זירות: עשרות רקטות משוגרות מרצועת עזה לעבר ישראל – הרבה יותר מכלל הרקטות ששוגרו בכל תקופת ממשלת בנט; פיגועי טרור ביהודה ושומרון וברחבי הארץ גובים מחיר דמים יקר; אך האירוע המדאיג ביותר מגיע מהצפון לאחר ש-34 טילים שוגרו בחג הראשון של פסח מדרום לבנון לעבר יישובי הצפון במה שמסמן יותר מכל את הירידה בכושר ההרתעה של ישראל.

על אף שחיזבאללה אינו עומד מאחורי השיגורים לעבר ישראל, ברור לכל שהארגונים הפלסטינים בדרום לבנון לא היו עושים צעד כזה אלמלא הסכמה של חסן נסראללה. הנחה זו מקבלת חיזוק מהדיווח הערב (מוצאי שבת) בערוץ האופוזיציה האיראני המשדר מלונדון וממומן על-ידי הסעודים "איראן אינטרנשיונל" שטוען כי הירי מדרום לבנון לעבר ישראל נעשה בידיעה מלאה של חיזבאללה ומשמרות המהפכה באיראן. נתניהו ושותפיו מיהרו להטיל את האשמה לתעוזה השיעית על הסכם הגז הימי שחתם יאיר לפיד בכהונתו כראש ממשלת המעבר עם ממשלת לבנון. איני יודע אם לטענה זו יש אחיזה במציאות, אך ברור לכל שהטריגר המיידי למצב הנוכחי הוא הניסיונות של אנשי הימין הקיצוני להקריב קורבן על הר הבית, צעד שהוביל לתסיסה במקום ולהסתה קשה ברשתות הערביות.

לכך יש להוסיף את ההצהרות המתלהמות והמסוכנות של בצלאל סמוטריץ', אחד השרים הבכירים בממשלה, שקרא פומבית לשרוף את חווארה בעקבות פיגוע שהתרחש באזור (ולאחר מכן התפתל והסביר את דבריו) ועוד הוסיף חטא על פשע כשבנאום בכנס בצרפת עורר את זעמם של הירדנים. שותפו למפלגה הקיצונית השר איתמר בן גביר בחר להאשים את האופוזיציה בהסלמה הביטחונית ואמר כי היא "עודדה את אויבינו" לתקוף. "גם כשהם לא ליד ההגה, הם ממשיכים להזיק", טען.

יש שיגידו כי התגובה של הממשלה לשיגורים מעזה ומדרום לבנון רפה מדי ויש שיאמרו כי דווקא ראש הממשלה נתניהו נקט במדיניות אחראית ונזהר מתגובות לא פרופורציונלית, כאלה שהיו מעלות את ישראל על הדרך הסלולה למערכה רב-זירתית שהייתה עולה בוודאות בחיי אדם. כך או כך, דבר אחד ברור: על נתניהו ושותפיו לבקש את סליחתם של בנט ולפיד על כך שהשמיצו אותם באופן בוטה וחסר תקדים אחרי כל פיגוע טרור או שיגור רקטה מהרצועה, בטח אחרי שנחשף לכל כי באמתחתה של הממשלה הנוכחית אין סל כלים יוצא דופן, כזה שלא הכרנו קודם, אל מול הטרור - ומדיניותה אף מאופקת והססנית יותר מזו של הממשלה הקודמת.

בנימין נתניהו דרום לבנון רצועת עזה גל טרור נפתלי בנט יאיר לפיד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 166 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד