ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024
ניתוח מדאיג

מומחה לפלסטינים: "חמאס רוצה להתעמת עם ישראל, אבל לא בעזה"

מומחה לענייני פלסטינים במועצה האירופית ליחסי חוץ, אומר כי ירי הרקטות האחרון מלבנון היה ניסיון נוסף של חמאס לפתוח חזית נוספת נגד ישראל שעדיין תנסה "להשאיר את עזה מחוץ למשוואה". חיזבאללה נראה פחות מפחד מעימות מזוין רחב יותר. חמאס "רוצה להתעמת עם ישראל, אבל לא בעזה"

מומחה לפלסטינים: "חמאס רוצה להתעמת עם ישראל, אבל לא בעזה"
מוצב צה"ל בגבול לבנון צילום: מיכאל גלעדי, פלאש 90

חמאס מהדק קשרים עם חיזבאללה ועם נותנת החסות של חיזבאללה, איראן, שניהם מתנגדים לקיומה של ישראל. ההתחממות של הקשרים הללו באה בעקבות תקופה של יחסים קרירים יותר לפני עשור, כאשר הקבוצות תמכו בצדדים שונים במלחמת האזרחים בסוריה. חמאס, קבוצה מוסלמית סונית, תמכה במיליציות הסוניות המורדות נגד הממשלה, בעוד שאיראן וחיזבאללה שתיהן תנועות שיעיות - התייצבו לצד ממשלת סוריה.

ירי הרקטות מלבנון לעבר ישראל גם מעיד על כך שחמאס מנסה למצוא דרך לשמר את הסכסוך עם ישראל מבלי לגרום לפגיעה נוספת במעוזו בעזה. המלחמות החוזרות ונשנות של חמאס עם ישראל בשני העשורים האחרונים הובילו לתקיפות ישראליות שהרסו חלקים נרחבים מעזה והרגו אלפי מחבלים.

חמאס "רוצה להתעמת עם ישראל, אבל לא בעזה", אמר יו לובאט, מומחה לענייני פלסטינים במועצה האירופית ליחסי חוץ, קבוצת מחקר שבסיסה בברלין לעיתון ה'ניו יורק טיימס'. ירי הרקטות האחרון מלבנון היה ניסיון נוסף של חמאס לפתוח חזית נוספת נגד ישראל שעדיין תנסה להשאיר את עזה מחוץ למשוואה".

ההסדר התאים גם לחיזבאללה משום שהוא אפשר לארגון הטרור להגביר את הלחץ על ישראל מבלי למשוך פעולות תגמול גדולות על כוחות חיזבאללה, הוסיף מר לובט. הרקטות היו "תזכורת שימושית לישראל ליכולתו המתמשכת של חיזבאללה לזרוע הרס", אמר. "אבל זה עדיין סיפק מעט הכחשה סבירה" מצד חיזבאלללה.

בכיר חמאס בלבנון דחה את הטענה שחמאס חיזק לאחרונה את נוכחותו בלבנון. אוסאמה חמדאן, מנהיג חמאס בלבנון, אמר בראיון טלפוני לעיתון כי היחסים עם חיזבאללה תמיד היו חמים, וסירב לדבר על היכולות הצבאיות של חמאס בלבנון.

"אנחנו מתנגדים לאותו אויב", אמר חמדאן על חיזבאללה. "מערכת היחסים הזו מגיעה למעלה מ-30 שנה אחורה, מערכת יחסים המבוססת על כבוד והתנגדות לכיבוש הציוני. אנחנו מרגישים שחיזבאללה תמיד היה לצידו של העם הפלסטיני, והיחסים תמיד היו חיוביים".

העיתון מציין כי בשבועות האחרונים, חיזבאללה נראה פחות מפחד מעימות מזוין רחב יותר. נסראללה, מנהיג חיזבאללה, אמר לאחרונה כי הוא מאמין שישראל קרובה לקריסה, בהתייחסו למשבר פוליטי בישראל שהרחיב את הפיצולים בחברה הישראלית.

אך ייתכן שחמאס עדיין ירצה להימנע מלהיות מעורב באופן הדוק מדי או באופן קבוע מדי במתקפות כאלה, לדברי עימאד אלוסוס, מומחה לחמאס במכון מקס פלאנק לאנתרופולוגיה חברתית, מכון מחקר גרמני. 

בשנות ה-70 וה-80, הפלסטינים השתמשו בלבנון כנקודת שיגור להתקפות על ישראל, מה שגרם לישראל לכבוש חלקים מדרום לבנון בין השנים 1982 ל-2000, מהלך שנחשב כאסון נרחב. ישראל פלשה שוב לזמן קצר ב-2006 במהלך מלחמתה עם חיזבאללה.

מנהיגי חמאס מאמינים כי מיליציות פלסטיניות בסופו של דבר הפריעו למטרתן על ידי מעורבות יתר בדינמיקה הפנימית של לבנון במהלך מלחמת האזרחים בלבנון בשנות ה-70 וה-80, אמר אלוסוס, תוך שהוא מצטט שיחות עם בכירי חמאס. מנהיגי היריבה העיקרית של חמאס, תנועת פתח, נאלצו בסופו של דבר לצאת מלבנון וירדן במהלך אותה תקופה, מצב שמנהיגי חמאס רוצים להימנע שיקרה, אמר אלוסוס.

"הם מאוד מאוד רגישים לגבי השימוש באדמות של מדינות אחרות להפעלת התקפות", אמר אלוסוס. "הם חושבים שאם הם יעסקו בסכסוכים הפנימיים של המדינות האלה, זה יהיה הסוף של חמאס עצמו".

 

לבנון חיזבאללה חמאס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד