כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
מידע על ישראל דלף

מסמכים שהודלפו חושפים את עומק מאמצי הריגול של ארה"ב

מסמכים שהודלפו חושפים את עומק מאמצי הריגול של ארה"ב והמאבקים הצבאיים של רוסיה. המידע שנחשף באתרי מדיה חברתית, מראה גם ששירותי הביון האמריקאים מצותתים לבעלות ברית חשובות

מסמכים שהודלפו חושפים את עומק מאמצי הריגול של ארה"ב
אילוסטרציה צילום: unsplash

שלל מסמכים שהודלפו מהפנטגון חושפים עד כמה עמוק חדרו שירותי הביטחון והמודיעין של ארצות הברית ברוסיה, מה שמדגים את יכולתה של וושינגטון להזהיר את אוקראינה מפני תקיפות מתוכננות ומספק הערכה לגבי עוצמתה של מכונת המלחמה של מוסקבה.

המסמכים מציירים דיוקן של צבא רוסיה מדולדל, שנאבק במלחמתו באוקראינה ושל מנגנון צבאי שנפגע מאוד. הם מכילים אזהרות יומיות בזמן אמת לסוכנויות הביון האמריקאיות על עיתוי התקיפות של מוסקבה ואפילו יעדיה הספציפיים. מידע מודיעיני כזה אפשר לארצות הברית להעביר לאוקראינה מידע חיוני כיצד להגן על עצמה, כך דיווח ה'ניו יורק טיימס'.

המסמכים חושפים את ההערכה האמריקנית לגבי צבא אוקראיני שנמצא גם הוא במצוקה קשה. המסמכים, מסוף פברואר ותחילת מרץ, אך נמצאו באתרי מדיה חברתית בימים האחרונים, מתארים מחסור קריטי בתחמושת הגנה אווירית ודנים בהישגים שהושגו על ידי חיילים רוסים ברחבי העיר בחמוט שבמזרח המדינה. דיווחי המודיעין מראים שנראה כי ארצות הברית מרגלת גם אחרי המנהיגים הצבאיים והפוליטיים הבכירים של אוקראינה, שיקוף של המאבק של וושינגטון לקבל תצוגה ברורה של אסטרטגיות הלחימה של אוקראינה.

המסמכים מכילים מידע מסווג על נושאים, החל מפעולות שכירי החרב וגנר באפריקה והקשר עם ישראל ועד מתן סיוע צבאי ישראלי לאוקראינה, ועד מידע מודיעיני על קשרי איחוד האמירויות עם רוסיה.

החומר מחזק רעיון שגורמי המודיעין הכירו זה מכבר: לארצות הברית יש הבנה ברורה יותר של הפעולות הצבאיות הרוסי מאשר בתכנון האוקראיני. איסוף מודיעין הוא לעתים קרובות קשה ולפעמים שגוי, אבל שלל המסמכים מראה אולי את התמונה השלמה ביותר עד כה של פעולתה הפנימית של המלחמה הגדולה ביותר באירופה זה עשרות שנים.

סוכנויות הביון האמריקאיות עדיין אינן יודעות אם כל מקורות המידע שלהן ינותקו כתוצאה מהדליפה. פקידים אמריקאים הודו שהם איבדו כמה מקורות מידע מאז תחילת המלחמה, אך נראה כי המסמכים החדשים מראים כי הבנתה של אמריקה בתכנון הרוסי נותרה נרחבת.

המסמכים עלולים לפגוע בקשרים הדיפלומטיים בדרכים אחרות. מסמכי המודיעין החדשים שנחשפו גם מבהירים שארה"ב לא רק מרגלת אחרי רוסיה, אלא גם אחרי בעלות בריתה. אמנם זה בקושי יפתיע את הגורמים הרשמיים, אבל הפיכת ציתות מסוג זה גלוי לציבור תמיד פוגעת ביחסים עם שותפים מרכזיים, כמו דרום קוריאה, שעזרתם נחוצה כדי לספק לאוקראינה נשק, כך מדווח העיתון.

בכיר אמריקאי אחד כינה את ההדלפה "הפרה מודיעינית מסיבית", שהוחמרה מכיוון שהיא מפרטת לרוסיה עד כמה פעילי המודיעין האמריקנים הצליחו להיכנס לתוך מנגנון הצבאי הרוסי. פקידים בממשלת ארה"ב עם אישור ביטחוני מקבלים לעתים קרובות מסמכים כאלה באמצעות מיילים יומיומיים, אמר פקיד אחד לעיתון, ואז ייתכן שהמיילים הללו עברו אוטומטית לאנשים אחרים.

המסמכים מראים שכמעט כל יחידת שירות ביטחון רוסית גלויה לארצות הברית בדרך כלשהי. לדוגמה, ערך אחד, מסומן סודי ביותר, דן בתוכניות של המטכ"ל הרוסי להתמודד עם הטנקים שמדינות נאט"ו סיפקו לאוקראינה. 

המסמכים מגלים ששירותי הביון האמריקאיים לא רק מרגלים אחרי הרוסים, אלא גם מצותתים לבעלי ברית חשובים. בדפים שפורסמו באינטרנט, ישנם לפחות שני דיונים על הוויכוח של דרום קוריאה בשאלה האם לתת לארצות הברית פגזי ארטילריה לשימוש באוקראינה, תוך הפרה של מדיניות דרום קוריאה לגבי מתן סיוע למלחמה.

חלק אחד של המסמכים מדווח כי גורמים רשמיים בדרום קוריאה חששו שהנשיא ביידן יתקשר לנשיא קוריאה הדרומית וילחץ על סיאול לספק את הסחורה. חלק אחר במסמכים, מה-CIA, מפורש יותר על האופן שבו למדה ארצות הברית על הדיונים בדרום קוריאה, ומציין שהמידע הגיע מ"דוח מודיעין".

הדלפת מסמכים ארה''ב דרום קוריאה מלחמת אוקראינה רוסיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד