י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
בישראל מכחישים

שערוריית המסמכים שהודלפו: טענה כי המוסד עודד הפגנות נגד הממשלה

במסמכים של המודיעין האמריקאי שהודלפו ברשתות החברתיות הייתה טענה כי הנהגת המוסד, עודדה את צוותי המוסד ואת אזרחי ישראל להשתתף בהפגנות נגד הממשלה בחודש מרץ. רבים מהמסמכים שהודלפו מתויגים עם צו לפיהם יש לשתף אותם רק בין סוכנויות הביון האמריקאיות

שערוריית המסמכים שהודלפו: טענה כי המוסד עודד הפגנות נגד הממשלה
מחאה באיילון צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

בין הגילויים הכלולים במסמכי הפנטגון שהודלפו בימים האחרונים ברשתות החברתיות הייתה טענה כי הנהגת המוסד, עודדה את צוות הסוכנות ואת אזרחי ישראל להשתתף בהפגנות נגד הממשלה שפקדו את המדינה בחודש מרץ.

ה'ניו יורק טיימס' שדיווח על כך מציין כי "בכירי מערכת הביטחון הישראלים הכחישו את ממצאי ההערכה", וה'ניו יורק טיימס' לא הצליח לאמת באופן עצמאי את הערכת המודיעין האמריקאי.

ממשרד ראש הממשלה נמסר בשם המוסד למודיעין ולתפקידים מיוחדים כי "הפרסום הלילה בעיתונות אמריקאית הוא שקרי ומופרך לחלוטין. המוסד ובכיריו לא עודדו ואינם מעודדים עובדים בארגון לצאת להפגנות נגד הממשלה, להפגנות פוליטיות בכלל, או לכל פעילות פוליטית.

המוסד ובכיריו המכהנים לא עסקו כלל בנושא ההפגנות, ונותרו נאמנים לערך הממלכתיות המוביל את המוסד מאז הקמתו".

גורמים בכירים בארה"ב אמרו לעיתון שהבולשת הפדרלית פועלת כדי לקבוע את מקור המסמכים שהודלפו. הפקידים אמרו כי נראה כי המסמכים הם תקצירים מודיעיניים ומבצעיים שנערכו על ידי הצוות המשותף של הפנטגון, תוך שימוש בדיווחים מקהילת המודיעין של הממשלה, אך לפחות אחד מהם שונה מהמקור בשלב מאוחר יותר. האותנטיות לכאורה של המסמכים, לעומת זאת, אינה מעידה על דיוקם.

ישראל, כזכור נמצאת בהפגנות ענק של ארגונים שונים לאחר קידום הרפורמה המשפטית לשינוי מערכת המשפט במדינה שכרגע נמצאת בהקפאה. הרפורמות המוצעות, זכו לביקורת חריפה מצד בעלת בריתה הקרובה ביותר של ישראל, ארצות הברית.

על פי המסמכים שהודלפו, הערכה המיוחסת לעדכון מודיעיני מה-1 במרץ, ראשי המוסד "עודדו את פקידי המוסד ואזרחי ישראל למחות נגד הרפורמות של ממשלת ישראל החדשה, כולל מספר קריאות מפורשות נגד ממשלת ישראל".

רבים מהמסמכים שהודלפו מתויגים עם צו לפיהם יש לשתף אותם רק בין סוכנויות הביון האמריקאיות. גורמי מודיעין ישראלים בהווה ובעבר אמרו לעיתון כי "כללי הסוכנות והמסורת ארוכת השנים של אי-מפלגתיות היו מונעים מעורבות ישירה של הנהגת הסוכנות במשבר הפוליטי". מלשכת ראש הממשלה נמסר לתגובה כי "הדיווחים נבחנים".

עם זאת מציין העיתון, חלק מעובדי המוסד ביקשו וקיבלו אישור להשתתף בהפגנות כאזרחים פרטיים. ראש המוסד, דוד ברנע, בהתייעצות עם היועצת המשפטית לממשלה, התיר לעובדים זוטרים להשתתף כל עוד לא הזדהו כחברים בארגון, כך לפי גורם ביטחוני הבקיא במדיניות הסוכנות.

בנוסף דווח כי דרום קוריאה, ישראל, אוקראינה ובריטניה הן בין בעלות הברית שלפי הדיווחים ארה"ב עוקבת אחריהן. לפי העיתון, גורם מודיעיני בכיר במערב אמר שההדלפה עלולה לבלום את שיתוף המודיעין בין סוכנויות, מכיוון שאמון על שיתופי פעולה סודיים במידע עלול ללכת לאיבוד. 

 

ניו יורק טיימס המוסד הדלפת מסמכים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד