י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
שערוריית ההדלפות

המצרים תכננו לספק בחשאי תחמושת לרוסיה

במסמכים שדלפו לרשתות התגלה כי מצרים, בעלת ברית קרובה של ארה"ב במזה"ת, תכננה בחשאי לספק רקטות לרוסיה, כך נכתב במסמך שדלף ועורר סערה גדולה בקהילת המודיעין האמריקאי

המצרים תכננו לספק בחשאי תחמושת לרוסיה
ארטילריה של צבא אוקראינה צילום: צבא אוקראינה

נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי, אחד מבעלי בריתה הקרובים ביותר של אמריקה במזרח התיכון שמקבל סיוע אמריקאי נרחב, הורה לאחרונה לייצר 40,000 רקטות שיישלחו בחשאי לרוסיה, כך לפי מסמך מודיעין אמריקאי שדלף.

חלק ממסמך סודי ביותר, מ-17 בפברואר, מסכם שיחות לכאורה בין סיסי לבכירי צבא מצרים ומתייחס גם לתוכניות לספק לרוסיה פגזי ארטילריה מסוגים שונים. במסמך, סיסי מורה לפקידים לשמור בסוד את הייצור והמשלוח של הרקטות "כדי למנוע בעיות עם המערב".

ה'וושינגטון פוסט' שחשף את הדברים מדווח, כי המסמך הוא חלק ממגוון תמונות של קבצים מסווגים שפורסמו בפברואר ומרץ ב-Discord, אפליקציית צ'אט פופולרית, המסמך לא דווח בעבר. החשיפה מגיעה בזמן שרוסיה נלחמת עם אוקראינה, שני הצדדים מחפשים נואשות אספקה ​​מחודשת של פגזי ארטילריה.

המסמך מתאר כי סיסי נתן הוראות ב-1 בפברואר ודרש שמירה על סודיות לגבי אספקת הרקטות כדי "למנוע בעיות עם המערב", ואמר לאדם המכונה רק סלאח אל-דין שיש לומר לעובדי המפעל שהטילים מיועדים עבור הצבא המצרי. סלאח אל-דין הוא כנראה מוחמד סלאח אל-דין, השר לייצור תחמושת צבאית. התחמושת שהוצעה לרוסיה "תגיע ממפעל 18'", נכתב במסמך, שמו של מפעל לייצור כימיקלים בן עשרות שנים.

המסמך מצטט את סלאח אל-דין שאמר כי הוא "יצווה על אנשיו לעבוד במשמרות במידת הצורך, כי זה המעט שמצרים יכולה לעשות כדי לגמול לרוסיה על עזרה לא מוגדרת קודם לכן". המסמך לא מבהיר מה הייתה העזרה הרוסית המוקדמת. המסמך שהודלף מצטט את סלאח אל-דין שאמר שהרוסים אמרו לו שהם מוכנים "לקנות הכל".

בתגובה לשאלות הנוגעות למסמך ואמיתות השיחות שהוא מתאר, אמר אחמד אבו זייד, דובר משרד החוץ המצרי, כי "עמדת מצרים מלכתחילה מבוססת על אי-מעורבות במשבר זה והתחייבות לשמור על קשר שווה עם שני הצדדים, תוך תמיכת מצרים באמנת האו"ם ובחוק הבינלאומי בהחלטות העצרת הכללית של האו"ם". הוא הוסיף. "אנחנו ממשיכים לדרבן את שני הצדדים להפסיק את פעולות האיבה ולהגיע לפתרון מדיני באמצעות משא ומתן".

גורם רשמי בממשל ארה"ב, אמר לעיתון: "איננו מודעים לביצוע של תוכנית זו", בהתייחסו ליוזמת ייצוא הרקטות. "לא ראינו את זה קורה", הוסיף הפקיד. דוברת הפנטגון, סברינה סינג, ציינה כי משרד המשפטים פתח בחקירה של הדלפת מסמכים מסווגים.

"מצרים היא אחת מבעלות הברית הוותיקות ביותר שלנו במזרח התיכון", אמר הסנאטור כריס מרפי הדמוקרט, המכהן בוועדות החוץ וההקצאות של הסנאט. "אם זה נכון שסיסי מייצר בחשאי רקטות לרוסיה שיכולות לשמש במלחמה נגד אוקראינה, אנחנו צריכים לעשות חשבון נפש רציני לגבי מצב היחסים בינינו".

אספקת נשק לרוסיה עשויה גם להביא לסנקציות אמריקאיות על מצרים. 

 

 

 

 

 

מלחמת אוקראינה רוסיה הדלפת מסמכים מצרים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד