כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
נחשף המדליף

צעיר בן 21 נעצר בחשד להדלפת מסמכי המודיעין הסודיים

נעצר מנהיג של קבוצת צ'אט קטנה למשחקים מקוונים שבה הודלף שלל מסמכי מודיעין מסווגים של ארה"ב במהלך החודשים האחרונים. בן 21 חבר באגף המודיעין של המשמר הלאומי

צעיר בן 21 נעצר בחשד להדלפת מסמכי המודיעין הסודיים
צללית צילום: Pixabay

שלל מסמכי מודיעין מסווגים של ארה"ב שדלפו במהלך החודשים האחרונים עוררו סערת ענק בעולם, ה'ניו יורק טיימס' חושף כי המדליף הוא בן 21 חבר באגף המודיעין של המשמר הלאומי של מסצ'וסטס. שמו ג'ק טייקסיירה.

ג'ק טייקסיירה, ניהל קבוצה מקוונת פרטית בשם Thug Shaker Central, שבה כ-20 עד 30 אנשים, רובם צעירים ובני נוער, הם התקבצו על רקע אהבה משותפת לרובים, לסלוגנים גזעניים ולמשחקי וידאו.

העיתון מדווח כי לפני מספר חודשים, אחד מחברי הקבוצה העלה מאות עמודים של תדרוכים מודיעיניים לקבוצת הצ'אט הקטנה, והרצה לחבריה, שהתחברו במהלך הבידוד של מגיפת הקורונה, על החשיבות של להתעדכן באירועים בעולם.

הניו יורק טיימס שוחח עם ארבעה חברים בקבוצת הצ'אט Thug Shaker Central, אחד מהם אמר שהוא מכיר את האדם שהדליף לפחות שלוש שנים, פגש אותו באופן אישי והתייחס אליו עם הכינוי OG. החברים תיארו אותו מבוגר יותר מרוב חברי הקבוצה, שהיו בשנות העשרה לחייהם, אחד החברים אמר ל-OG הייתה גישה למסמכי מודיעין דרך עבודתו.

אתמול אמר הנשיא ביידן שארצות הברית מתקרבת למציאת תשובות לגבי ההדלפה. לא ברור אם לאיש המשמר הלאומי הצעיר הייתה גישה לתדריכים רגישים כל כך. פקידים בממשל ארה"ב עם אישור ביטחוני מקבלים לעתים קרובות מסמכים כאלה באמצעות מיילים יומיים, אמר פקיד אחד לעיתון, ואז ייתכן שהמיילים הללו עברו אוטומטית לאנשים אחרים.

אמו של טייקסיירה, דאון, דיברה מחוץ לביתה במסצ'וסטס ביום חמישי עם התקשורת, היא אישרה שבנה היה חבר במשמר הלאומי האווירי ואמרה שהוא עבד לאחרונה במשמרות לילה בבסיס בקייפ קוד. בימים האחרונים הוא שינה את מספר הטלפון שלו, היא אמרה. אתמול הוא נעצר בידי כוחות צבא וסוכני FBI.

המסמכים, לדברי חברי הקבוצה, החלו לקבל תשומת לב רחבה יותר רק כאשר אחד מחברי הקבוצה לקח כמה עשרות מהם ופרסם אותם בפורום מקוון ציבורי. משם הם נאספו על ידי ערוצי טלגרם בשפה הרוסית ולאחר מכן הגיעו ל'ניו יורק טיימס', שדיווח עליהם לראשונה.

מי שהדליף, לדבריהם, לא חיפש לעשות רע, והמסמכים הסודיים מעולם לא נועדו לצאת מהפינה הקטנה שלהם באינטרנט. "הבחור הזה היה נוצרי, אנטי מלחמה, הוא רק רצה ליידע כמה מחבריו על מה שקורה", כך אמר אחד מחבריו לעיתון "יש לנו כמה אנשים בקבוצה שלנו שנמצאים באוקראינה. אנחנו אוהבים משחקי לחימה, אנחנו אוהבים משחקי מלחמה".

שלל מסמכי המודיעין האמריקני שדלפו ברשת במהלך החודשים האחרונים שפכו אור על מצב המלחמה באוקראינה וחשפו סודות גם על חברים וגם על אויבים. אף על פי שהמסמכים לא שינו מהותית את מצב המלחמה, הם גילו כמה פרטים והציעו תובנות כיצד היא התגלגלה.

הם פירטו תוכניות סודיות אמריקאיות ותוכניות נאט"ו לבניית הצבא האוקראיני, וגילו כי הכוחות האוקראינים נמצאים במצוקה חמורה יותר ממה שממשלתם אמרה בפומבי ודנו בתרחישים שעלולים לשנות את מהלך המלחמה.

ממשלות מצרים, ישראל, דרום קוריאה ואיחוד האמירויות הערביות כינו את הדיווחים שהודלפו לגביהן כוזבות או מפוברקות, אך כמעט ולא התייחסו על המעקב עצמו. בכירי ארה"ב לא ערערו על האותנטיות הכוללת של המסמכים, אם כי הם הזהירו כי ייתכן שחלק מהתוכן השתנה מאז הופעתו באינטרנט.

בפעם האחרונה ששלל מסמכים הודלפו וחשפו את פעולות הריגול של ארה"ב ברחבי העולם, התגובה של בעלות הברית הייתה מהירה וחמורה. בברלין, אלפי אנשים הפגינו ברחובות, ראש תחנת ה-CIA גורש, וקנצלרית גרמניה אמרה לנשיא האמריקני ש"ריגול אחר חברים אינו מקובל". בפריז זומן השגריר האמריקני לשיחה. נשיא ברזיל ביטל בזעם ביקור ממלכתי בוושינגטון.

זה היה לפני עשור, לאחר דליפה עצומה של מסמכים מסווגים שפירטו תוכניות אמריקאיות אותן הדליף אדוארד סנודן, שמסר אותם לאתר אינטרנט לצורך פרסום. הוא כינה זאת שירות ציבורי כדי לחשוף את תקיפות ארה"ב במדינות זרות.

 

 

 

 

הדלפת מסמכים FBI ארה''ב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד