ד' אייר התשפ"ד
12.05.2024
מבט לאיראן

סיכום הזירה הנפיצה ביותר בחסות משטר האייתולות

מל"ט איראני הופל על ידי צה"ל ב-2 באפריל. המל"ט שוגר, ככל הנראה, בתגובה לתקיפת צה"ל באזור דמשק בסוף חודש מרץ, שבה נהרגו שני קצינים במשמרות המהפכה. דובר משמרות המהפכה הצהיר בראשית אפריל, כי איראן עדיין מחויבת לנקום את מותם. סיכום ההתערבות האיראנית ותקיפות צה"ל

סיכום הזירה הנפיצה ביותר בחסות משטר האייתולות
הרס בסוריה: אילוסטרציה צילום: Pixabay

המעורבות האיראנית בסוריה כפי שפורסם מרכז המידע למודיעין ולטרור על שם אלוף מאיר עמית.

ב-2 באפריל הפיל צה"ל כלי טיס בלתי מזוהה, שחדר מכיוון סוריה לשטח ישראל. הכלי הופל בשטח פתוח באמצעות לוחמה אלקטרונית. לאחר תחקור ראשוני בצה"ל התברר, שהמל"ט, ששבריו נאספו על ידי חיילי צה”ל באזור עמק החולה צפונית לכנרת, הוא איראני. המל”ט שוגר, ככל הנראה, בתגובה לתקיפת צה”ל בסוף מרץ באזור דמשק, במהלכה נהרגו שני קצינים במשמרות המהפכה.

דובר משמרות המהפכה, רמצ’אן שריף, הצהיר במסיבת עיתונאים ב-4 באפריל, כי איראן תנקום את דמם של שני הקצינים. הוא אמר ש”הציונים יודעים מה קרה להם בשעות האחרונות ומה יקרה בעתיד”. שריף הוסיף, כי “הציונים” מנסים לפגוע ב”חזית ההתנגדות”, אך ההתנגדות תהיה חזקה ונחושה יותר.

שגריר איראן באו”ם, סעיד אירואני, שלח מכתב למזכ”ל האו”ם וליו”ר מועצת הביטחון בעקבות התקיפות המיוחסות לישראל ולארצות הברית נגד יעדים איראנים ופרו-איראנים בסוריה. במכתבו ציין השגריר, כי נוכחות איראן בסוריה חוקית לחלוטין והזהיר, כי טהראן תנקוט צעדים נחרצים כדי להגן על כוחותיה, על מתקניה ועל האינטרסים שלה נגד כל איום או צעד בלתי חוקי מצד ארצות הברית או אחרים.

היומון הסורי הממסדי “אלוטן” דיווח (9 באפריל), כי מפקד כוח קדס במשמרות המהפכה, אסמאעיל קאא’ני, הגיע ב-8 באפריל לסוריה. ביקורו התקיים על רקע ההסלמה בעקבות ירי שלוש רקטות משטח סוריה לעבר דרום רמת הגולן בערב ה-8 באפריל. הרקטות נורו ככל הנראה על ידי ארגונים פלסטינים בסוריה. בעקבות שיגור הרקטות, תקף צה”ל מספר יעדים של צבא סוריה.

אתר החדשות הלבנוני “אסאס” דיווח (8 באפריל), כי ב-6 באפריל נועד קאא’ני בבירות עם הנהגת חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין. על פי דיווח זה, שמהימנותו אינה ברורה, נפגש קאא’ני בשגרירות איראן בבירות עם ראש הלשכה המדינית של חמאס, אסמאעיל הניה, עם סגנו צלאח אלעארורי, עם בכירים בג’האד האסלאמי בפלסטין ועם אישים לבנונים המקורבים לחזבאללה וקיים איתם את סעודת שבירת צום הרמדאן. עוד נמסר בדיווח, כי סעודה זו הפכה ל”חדר מבצעים משותף”, שבו נקבעה “שעת האפס למספר פעולות”.

ערוצי טלגרם איראנים המזוהים עם משמרות המהפכה דיווחו (11 באפריל) על “מותו הפתאומי” של קצין משמרות המהפכה, ג’ואד אמירזאדה, בסוריה. על-פי הדיווחים, השתייך הקצין לכוחות המיוחדים של זרוע היבשה של משמרות המהפכה. לא נמסרו פרטים על נסיבות מותו.

סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה (12 באפריל), כי איראן ניצלה את טיסות הסיוע לנפגעי רעידת האדמה, שהתרחשה בתורכיה ובסוריה בפברואר 2023, כדי להעביר נשק לסוריה. על פי דיווח זה, המבוסס על תשעה מקורות, בהם מקורות מסוריה, מאיראן ומישראל, העברת אמצעי הלחימה נועדה לתמוך בכוחות האיראנים מול המתקפות של ישראל בסוריה ולחזק את נשיא סוריה, בשאר אסד. בדיווח נאמר, כי מאות טיסות המריאו במשך שבעה שבועות מאיראן לסוריה כשעליהן אמצעי תקשורת מתקדמים, סוללות למערכות מכ”ם וחלקי חילוף לשדרוג במערכת ההגנה האווירית הסורית אותה מספקת איראן.

נשיא איראן, אבראהים ראיסי, שוחח ב-9 באפריל בטלפון עם עמיתו הסורי, בשאר אסד. השניים דנו ביחסים הבילטרליים בין המדינות ובהתפתחויות באזור. הנשיא ראיסי אמר בשיחה, כי הסדר העולמי משתנה לטובת “ציר ההתנגדות” וכנגד “ההתנשאות” המערבית ו”המשטר הציוני” וכי “פשעי המשטר הציוני” מעידים על חולשתו ועל ייאושו ומצביעים על עתידו המובטח והמזהיר של “זרם ההתנגדות”. ראיסי הדגיש את הצורך בשמירת לכידותה הטריטוריאלית של סוריה וריבונותה הלאומית.

סגן שר ההגנה לעניינים בינלאומיים, סיד חמזה קלנדרי, אמר במסיבת עיתונאים, כי איראן רואה עצמה מחויבת לסייע למדינות ידידותיות, כמו סוריה, בתחום ההגנה האווירית. הוא ציין, כי בעבר סוריה היתה מדינת חסרת הגנה לנוכח התקיפות האוויריות של “המשטר הציוני”, אך כעת תקיפות אוויריות רבות נהדפות על ידה.

ב-4 באפריל התקיימה במוסקבה פגישה מרובעת בין סגני שרי החוץ של סוריה, תורכיה, איראן ורוסיה בנוגע למצב בסוריה. ב-3 באפריל נפגשה המשלחת האיראנית בראשות יועצו הבכיר של שר החוץ האיראני לעניינים מדיניים, עלי-אצע’ר ח’אג’י, עם המשלחת הסורית בראשות סגן שר החוץ, אימן סוסאן. פגישה מרובעת בדרג שרי חוץ של ארבע המדינות צפויה להתקיים בחודש מאי.

ראש ממשלת סוריה, חסין ערנוס, נפגש ב-3 באפריל עם שגרירה היוצא של איראן בסוריה, מהדי סבחאני, לרגל סיום שליחותו בדמשק והביע את תודתו והערכתו למאמציו בקידום הקשרים הבילטרליים ושיתוף הפעולה בין שתי המדינות בתחומים השונים ולתמיכת איראן בסוריה בשנים האחרונות. סבחאני ציין בפגישה, כי איראן תמשיך לתמוך בסוריה ולעמוד לצדו של העם הסורי.

ב-9 באפריל נפגש השגריר היוצא עם סגן שר החוץ הסורי, אימן סוסאן, שהעניק לו מדליה בשם נשיא סוריה לרגל סיום שליחותו בדמשק וכאות הערכה לפעילותו לחיזוק הקשרים בין שתי המדינות (מהר, 9 באפריל). סבחאני יוחלף על ידי חסין אכברי, שגרירה לשעבר של איראן בלוב.

מכון מאיר עמית חיזבאללה איראן סוריה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד