י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
מקלט מדיני לגנרל

חמישה אוסטרים נשפטו כי סייעו למוסד להגן על פושע מלחמה

חמישה פקידים אוסטרים לשעבר עמדו למשפט בווינה ביום שישי האחרון. החמישה הואשמו בהענקת מקלט לפושע מלחמה סורי באוסטריה לבקשת המוסד. המוסד התכוון להמשיך ולחקור את חלבי באוסטריה, ושילם 5,000 יורו לחודש כדי לעזור לו לגור באוסטריה

חמישה אוסטרים נשפטו כי סייעו למוסד להגן על פושע מלחמה
אילוסטרציה צילום: יניב נדב, פלאש 90

חמישה פקידים אוסטרים הואשמו שהעניקו מקלט מדיני לח'אלד חלבי, החשוד בביצוע פשעי מלחמה תחת משטר אסד במלחמת האזרחים בסוריה. החמישה פעלו להעניק לו מקלט מדיני בעקבות בקשה של המוסד, שחלבי הפך לסייען שלו. על פי כתב האישום, המוסד תיכנן להמשיך ולחקור את חלבי באוסטריה, ושילם כ-5,000 אירו מדי חודש כדי לממן את עלות שהותו. 

החמישה מואשמים בניצול עמדותיהם בכך שהביאו את ח'אלד חלבי, גנרל סורי לשעבר, לאוסטריה ב-2015 וסידרו לו מקלט מדיני. ארבעה הם פקידי מודיעין לשעבר ואחד הוא פקיד לשעבר בסוכנות מקלט לפליטים, כך דיווחה סוכנות הידיעות AP.

חלבי היה מנהל המודיעין הכללי של סוריה בראקה בין השנים 2009-2013. כשכוחות המורדים כבשו את ראקה ב-2013, חלבי נמלט לצרפת, והגיש תחילה בקשה למקלט מדיני שם. ארגוני זכויות אדם בינלאומיים תיעדו עינויים במתקנים סוריים תחת נשיא סוריה בשאר אסד, וטוענים כי חלבי נושא באחריות מסוימת על כך.

גם הרשויות האוסטריות פתחו בהליכים פליליים נגד חלבי אך לא הגישו נגדו כתב אישום. עורך דינו של חלבי, טימו גררסדורפר, אמר כי חלבי משתף פעולה באופן מלא עם הרשויות האוסטריות, וכי מרשו אינו אשם. "הוא ברח מסוריה, אם הוא היה מסכים עם משטר אסד, הוא היה נשאר בסוריה", אמר.

על פי תחקיר של המגזין "דר שפיגל" הגרמני והעיתון היומי האוסטרי "דר סטנדרד", המוסד גייס את חלבי, בן המיעוט הדרוזי בסוריה, כמודיע. בלשכת ראש ממשלת ישראל סירבו להגיב.

התובעים מאשימים את גורמי המודיעין לשעבר בהפרת חובותיהם לספק מידע על מקום הימצאו וזהותו של חלבי, במיוחד לאחר פגישה ב-2016 במשרד המשפטים האוסטרי. באותה פגישה הציגו נציגי הוועדה לצדק בינלאומי ראיות לכך שחלבי נחשד בפשעי מלחמה פוטנציאליים בסוריה ואמרו שצרפת פתחה נגדו חקירה בגין "עינויים שיטתיים".

התובעת אורסולה שמודרמאייר אמרה לבית המשפט בוינה כי גורמי מודיעין אוסטריים נסעו לתל אביב במרץ 2015 כדי לפגוש את סוכני המוסד. לדבריה, הסוכנים הישראלים הודיעו לאוסטרים שהגנרל הסורי נמצא בצרפת, אך "שיתוף הפעולה עם צרפת אינו פועל כפי שהם חזו", ולכן הם רצו שאוסטריה "תתערב".

המוסד התכוון להמשיך ולחקור את חלבי באוסטריה, אמר התובע האוסטרי, ושילם 5,000 יורו לחודש כדי לעזור לו לגור באוסטריה. מכתב האישום עולה כי מרטין וו. שהיה סוכן בכיר בסוכנות הביון הפנימית של אוסטריה, סיכם באותה עת על "הסכם שיתוף פעולה עם שירות מודיעין שותף זר" ב-6 במאי 2015. ההסכם כלל פרטים כיצד להביא את חלבי מצרפת לאוסטריה ולתמוך בו בבקשת מקלט, כך לפי כתב האישום.

מרטין נעדר כשהמשפט נפתח ביום שישי עקב בעיות בריאותיות, אך האחרים נכחו. הם ענו על שאלות פרוצדורליות קצרות אך לא העידו. עורכי דינם טענו כי הנאשמים פעלו נכון משום שכל הפרטים על הסכם שיתוף הפעולה עם המוסד סומנו כ"סודיים לחלוטין", כלומר, הסוכנים לא הורשו לחשוף את הפעולה לגופים ממלכתיים אחרים.

עוד טענו כי הסכם שיתוף הפעולה עם המוסד סייע לאוסטריה להשיג מידע שלא ניתן היה לקבל בדרך אחרת. באותה תקופה אירופה התמודדה עם הגעתם של מספר רב של פליטים ממלחמת האזרחים בסוריה ועם איום טרור מוגבר.

התובעים האשימו את פקיד המקלט לשעבר, ג'רלד וו., במניפולציה של הליך המקלט כדי לאפשר את בקשת המקלט של חלבי באוסטריה למרות שחלבי כבר הגיש בקשה למקלט בצרפת. עורך דינו אמר לבית המשפט כי ג'רלד פעל בתום לב, תוך אמון במידע שנמסר לו לפיו חלבי נמצא בסכנה בצרפת. המשפט אמור להימשך עד יום שישי הבא. לא ברור מתי בית המשפט יפרסם את פסקי דין.

צרפת סוריה אוסטריה המוסד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד