כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024
הפער הולך ומצטמצם

מה קורה לרייטינג של ערוץ 14 | פרשנות

במכון 'דיירקט פולס' מנסים להסביר את הנסיקה המטאורית של ערוץ 14 בחודשים האחרונים מאז הקמת ממשלת הימין על מלא וברקע המאבק בעד ונגד הרפורמה המשפטית | מה דעתכם? הגיבו

מה קורה לרייטינג של ערוץ 14 | פרשנות
אולפן ערוץ 14 צילום: צילום מסך

מה קורה לרייטינג של 'ערוץ 14' לאף אחד אין הסבר מדויק, אולם במכון הסקרים 'דיירקט פולס' שבהנהלת שלמה פילבר וצוריאל שרון מנסים להסביר מה יכולת להיות הסיבה לנסיקה של הערוץ הימני היחיד שקיים היום בשוק הטלוויזיה הישראלית.

וכך הם כותבים בפוסט שפרסמו בסוף השבוע:

רק לפני פחות מחודש וחצי, שנראים בישראל כמו נצח, כתבנו כי "לא נתפלא אם בתוך כמה חודשים נראה שני ערוצי תקשורת חזקים ודומיננטיים: קשת 12, עם נטייה חזקה למרכז שמאל, ועכשיו 14 עם נתח גדל והולך של תומכי ימין, כשהפער ביניהן רק הולך ומצטמצם..".

כמו הרבה דברים שהתרחשו באחרונה בישראל בקצב אקספוננציאלי, גם התהליך הזה התרחש בתוך שבועות ספורים בלבד. איש כבר לא מרים גבה לראות את תוכניות ערוץ 14 תופסות באופן כמעט שיטתי את המקום השני בטבלאות הרייטינג.

תכנית הפטריוטים המובילה ביותר בערוץ. (צילום מסך)

ביום חמישי, כאשר הסתדרו הכוכבים למשך 20 דקות בריאיון של ראש הממשלה נתניהו, ערוץ 14 הוביל למספר דקות על פני קשת 12, כשבפיק אף נגע ב-11.3% רייטינג.

מי שכנראה תשלם לאורך הזמן את מחיר השינויים הללו במפת התקשורת תהיה רשת 13 חסרת המשאבים. לא יהיה מופרך לומר שעד סוף השנה רשת עלולה להיסגר, או להחליף בעלים לאיש עם כיס עמוק במיוחד שימשיך לממן את ההפסדים שלה.

שתי אפיזודות מהשבוע האחרון מלמדות עד כמה התקשורת נמצאת באופסייד מול הציבור.
 
1. "בדיקת עובדות" זו המצאה של הניו יורק טיימס וה- CNN מול הנשיא לשעבר טראמפ שעשה שימוש לא קטן ברשתות החברתיות בעובדות חלקיות ולא תמיד מדויקות, כדרכם של פוליטיקאים. מולו התייצבה העיתונות "האחראית" לוודא שהציבור לא מקבל פייק ניוז.

בשלושת החודשים האחרונים הוסרו הרבה מסיכות, וגם הניסיון להיראות אובייקטיבים מת. ערוצי הטלוויזיה המסחריים היו מהמובילים בחד צדדיות: בשידורי פרשנות, בערוצים פתוחים ובפריצות שידור על כל פעולת מחאה איזוטרית. המרחק משם לפרסומי פייק היה קצר.

כך קרה עם מכתב "המג"ד של נתניהו". לקחו מספר דקות עד שהעוקבים ברשתות החברתיות עשו בדיקת עובדות לתאריכים, באופן שהביך את העיתונאים שפרסמו את המכתב.

(צילום מסך)
 
2. השבוע שודרו שתי הלוויות קורעות לב בערוץ 14. הראשונה של שתי האחיות מאיה ורינה די, והשנייה אחרי 48 שעות של האמא לאה (לוסי) די.
 
הלוויות ממלכתיות משודרות בכל העולם. בעידן הדיגיטלי הן מאפשרות להמונים להיות שותפים בחוויה מרחוק.

בישראל מתרחשים עשרות אירועי ענק עם מאות אלפי משתתפים ומאות אלפים נוספים של תומכים ומזדהים מרחוק כמו מעמד הסליחות בכותל, חגיגת מירון ולחילופין הלוויות ענק של מנהיגים דתיים חשובים.

רק בשנים האחרונות ולאור לחץ גדול החלו חלק מערוצי הטלוויזיה להעביר שידורי Live מהאירועים הללו. מדידת הרייטינג מראה כי באירועים הללו יש פיק גבוה מאוד של צופים, למרות שזה לא כלכלי כי לא ניתן להכניס פרסומות באמצע ההספדים.

בשעת ההלוויות השבוע צפו הרבה ישראלים שהזדהו עם משפחת די. לא תמצאו לזה זכר בערוצים המסחריים, והצופים שליבם בער עברו לערוץ 14 לצפות בהספדים קורעי הלב של הילדים שנותרו.

רק ערב קודם נפתח שידור חי למשך שעה מחסימת איילון צפון בידי עשרות תל אביבים שהחליטו להפוך אותו למדרחוב, רק כי לא אהבו משפט בנאום של ראש הממשלה.
 
כשהבעלים, העורכים, המפיקים והכתבים של שאר הערוצים יתעוררו, הם יגלו כי הם באופסייד ויתרת צופי הימין כבר נטשה אותם גם היא.  

מכון הסקרים דיירקט פולס ערוץ 14 רייטינג שלמה פילבר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד