כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
נראה כמו רוח רפאים

הנשיא לשעבר של גאורגיה הזהיר מפני פוטין וגוסס בבית החולים

כשהוא כחוש ונראה כמו רוח רפאים, הנשיא לשעבר הכלוא של גאורגיה מתקרב למוות בבית החולים. מיכאיל סאקשווילי הזהיר מפני שאיפותיו של פוטין לפני 15 שנה. כעת הוא מספר על עינויים על ידי משטר שמתחנף למוסקבה

הנשיא לשעבר של גאורגיה הזהיר מפני פוטין וגוסס בבית החולים
הנשיא לשעבר בבית חולים צילום: צילום מסך

כשהוא כלוא בבית חולים בטביליסי גאורגיה, הנשיא לשעבר מיכאיל סאאקשווילי מתפוגג אט אט. "אני מבקש להעביר אותי לפולין, כיוון שברור שבבית חולים גאורגי אני אמות", כתב הנשיא לשעבר של גאורגיה בתגובה לשאלות ה"אובזרבר" בשבוע שעבר. תשובותיו היו משורבטות בעט על גיליונות נייר, שהועברו לעורכי דינו.

תמונות ווידאו של סאאקשווילי בבית החולים מראים אותו כחוש ומבולבל. דו"ח אחרון של מומחים העלה כי מצבו הבריאותי הידרדר בצורה חמורה והוא יתמודד בקרוב עם נזק בלתי הפיך לאיברים. מאז מעצרו, הוא אומר, משקלו ירד בחצי ל-60 ק"ג. "העיניים שלך כואבות כשאתה מסתכל עליו, זה כבר לא אדם אלא רוח רפאים", אמר גיורגי צ'אלדזה, עורך דינו ובן בריתו הפוליטי של סאקשווילי שמבקר אותו בקביעות בבית החולים.

לפני שני עשורים הוביל סאאקשווילי מהפכה בגאורגיה, והשנים הראשונות של נשיאותו שלאחר מכן זכו לשבחים רבים במערב כמודל לרפורמה במדינות פוסט-סובייטיות. הוא עזב את תפקידו לאחר עשור, בעקבות הפלישה הרוסית לגאורגיה ב-2008 ומאז דברים השתנו במדינה.

כעת, הכליאה שלו בשל סעיפים שונים של שחיתות, וההידרדרות המהירה של אדם שהעלה את ארצו בדרך להיות חלק מהאיחוד האירופי ונאט"ו, נתפסת בעיני רבים מבעלי בריתה המערביים של גאורגיה כסמל לסחיפה של המדינה חזרה לעבר מסלול ההשפעה של מוסקבה. בעוד שהחברה הגיאורגית נותרה פרו-מערבית, ממשלתה מואשמת בכך שהיא עושה בחשאי את רצונה של רוסיה, כך מדווח ה'גארדיאן'.

סאאקשווילי מאשים את הנשיא הנוכחי איוונישווילי בכך שעצר אותו בהוראת פוטין. פוטין תיעב את סאאקשווילי, והכריז באופן גלוי שהוא רוצה לתלות אותו בשיחה עם נשיא צרפת דאז ניקולא סרקוזי בסביבות המלחמה ב-2008. בערך באותה תקופה, רבים במערב דחו את אזהרותיו של סאאקשווילי לגבי פוטין, אבל עכשיו יש מי שתוהים אם ייתכן שהוא צדק לאורך כל הדרך.

"סאאקשווילי אמר למנהיגים בברלין, בפריז ובמקומות אחרים שגיאורגיה היא מקרה מבחן לשאיפתו של פוטין לשחזר את האימפריה הסובייטית באמצעות איומים, כפייה ואלימות. צחקו עלינו ברחבי העולם ופגשנו עיניים מתגלגלות", אמר דניאל קונין, עוזר בכיר לשעבר של סאאקשווילי.

"אולי יש לך מחלוקת פוליטית מרה איתו, אבל מותו האפשרי בכלא יהיה אסון למדינה הזו", אמרה סלומה סמדאשווילי, לשעבר שגריר גיאורגיה בבריסל וחברת פרלמנט ממפלגתו של סאקשווילי, שהתפצל לאחרונה כדי להצטרף למפלגת אופוזיציה אחרת. "אם הוא ימות בכלא, זה ייצור פצע עמוק בחברה הגיאורגית שיהיה קשה לרפא אותו, ואף אחד לא ידבר על מועמדותה של גאורגיה לאיחוד האירופי במשך זמן רב", אמרה.

 

ולדימיר פוטין רוסיה גאורגיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד