כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024
סחפה את הלומדים

"הגוגל של לימוד התורה": בשורה חשובה בבתי המדרש

פרויקט השו"ת בר-אילן ממשיך לסחוף אחריו אלפי לומדי תורה ברחבי העולם וכעת יוצא עם מכרז מיוחד • חיים, לקוח אשר רכש את המערכת, מתייצב לראיון מיוחד בו משתף בסיבה המקרית בגינה רכש את המערכת וכן מספר על הפידבק המיוחד שקיבל משומעי השיעור שמסר… • אל תחמיצו

"הגוגל של לימוד התורה": בשורה חשובה בבתי המדרש
מערכת שחדרה לבית המדרש. אילוסטרציה צילום: Gershon Elinson/ Flash90

הכל התחיל בויכוח סוער בבית המדרש בסוגיית 'מכה בפטיש' שנידונה באותה עת בלהט בין הלומדים. חיים המרואיין שלנו עמד כמאזין מהצד והופתע מההכרעה שסיימה במהרה את הדיון, "מה הבעיה? בוא נסתכל בבר-אילן" הציע אחד ממשתתפי הפולמוס התלמודי. תוך שניות ספורות הלפטופ נשלף והויכוח הוכרע לשביעות רצונם של הלומדים.

סיטואציה מקרית זו מסמלת אולי יותר מכל את המהפכה שמחולל פרויקט השו"ת בר-אילן ברחבי עולם התורה ואת התהליך המופתי שעבר המאגר התורני המוקלד והמוגה הגדול ביותר בעולם: מכלי עזר לימודי עבור מיטיבי לכת, למערכת שכבשה בתי מדרשיות ברחבי העולם, פרצה ללב המיינסטרים של עולם התורה והפכה למקובלת אף במוסדות לימוד שמרנים ואדוקים בהם החדרת אמצעים דיגיטליים לתוככי בית המדרש נחשבה בעבר לטאבו.

הצטרפו למכרז המיוחד של פרויקט השו"ת>>>

"
ברגע ההוא הבנתי שגם לי כדאי לבחון מה הכלי הזה מעניק", משתף אותנו חיים בשיחה מיוחדת "המהירות בה הוא מספק מידע של מפרשים על הגמרא ממש ריתקה אותי".

חיים רכש את פרויקט השו"ת ומעיד כי היעילות שלו בלימוד סוגיות הגמרא השתפרה פלאים. "מפעם לפעם אני מעביר שיעורים למספר אברכים וה'בר-אילן' סייע לי בהכנת השיעור באופן מדהים. קודם כל למצוא 'מראה מקומות' מעודכן עם מפרשים שאני עצמי לא הייתי מגיע אליהם. נעזרתי בו גם בהעתקת ציטוטים, איתור מקורות המידע וכן צללתי איתו לעומקי הסוגייה מזוויות שלא הכרתי, כולל סוגיות דומות ממסכתות אחרות שהוא קישר עבורי. השיעור שמסרתי אחרי המפגש שלי עם המערכת היה ברמה גבוהה יותר מבעבר והיה אפשר לשמוע את זה על ה'יישר כוח' ממשתתפי השיעור"...

מה בעיניך היתרון המרכזי של המערכת? 

"
אני חושב שללא ספק המהירות והדיוק של החיפוש במערכת הם גולת הכותרת. מספיק להקליד בשורת החיפוש מילה אחת או מושג אחד והוא תוך שניות ספורות מוצא לך את כל המידע הרלוונטי והמדויק שקשור לזה. זה יכול להיות גם מילת שורש שהוא מוצא לך את כל המקומות בהם היא נאמרה. בעיני המערכת הזו היא הגוגל של לימוד התורה".

עוד מוסיף, "ראוי לציין גם את המעברים המהירים בין הספר הנלמד למפרשים עליו. בשולחן ערוך למשל אתה יכול לסמן שורה והוא מציג לך על המקום פסקי ההלכה של המשנה ברורה ושערי תשובה בנושא המדובר ועוד רשימה ארוכה של מפרשים. כמו כן הוא מביא הפניה לרמב"ם הקשור לנושא, דרכו ניתן להגיע למאות מפרשים נוספים על הרמב"ם וכמובן לבצע חיפוש בתוך המפרשים הללו. כך הלימוד שלך עטוף יותר ושזור בכל המפרשים החשובים. זאת ממש מלאכת מחשבת".

השימוש במערכת הזו הוא יומיומי עבורך?

"בהחלט. זה משמש אותי להרבה מטרות, אם זה ליבון הסוגיה הנלמדת בבית המדרש, הכנת שיעורים כפי שציינתי וגם לכלי עזר בלימוד עם הילד. במערכת יש מאגר של 'מושגים תלמודיים' עם אלפי מושגים מהגמרא מוסברים בעברית פשוטה ובשפה נגישה לילדים. לפעמים הילד מתקשה להבין את השפה שלי, כיוון שאני עם שנות ותק בלימוד ומדבר ולומד בצורה שונה ממנו והמאגר הזה מסייע מאוד לגשר על הפער הזה שיש בינינו ובאופן כללי המערכת גם עוזרת לי לקבל רקע לחומר שהוא לומד בכיתה, עוד לפני שאני ניגש ללמוד איתו".

כמדי שנה פרויקט השו"ת בר-אילן משתדרג בגרסה חדשה, עם הוספת ספרים ומפרשים חדשים במגוון תחומי לימוד התורה וההגות היהודית לרבות ספרי שו"ת, ספרי מוסר ועוד ספרים בשלל נושאים ותחומים. המוני לקוחות כבר הספיקו לרכוש את הגרסה החדשה אשר מספקת עבורם פונקציות חיפוש משוכללות ופירושים נהדרים חדשים שנוספו למערכת והופכים את חווית הלימוד לנגישה ואיכותית יותר. 

"הגרסה החדשה ממשיכה בקו המוכר של המערכת. עוד ספרים שרלוונטיים ללימוד השוטף ועוד כלי עזר לחיפוש מהיר יותר וללימוד נגיש ואיכותי יותר", מציין חיים. "חשוב להגיד שכיוון שכבר רכשתי בעבר את המערכת, קיבלתי את הגרסה המשודרגת במחיר מאוד מוזל. באופן כללי צריך לומר שהפרויקט הזה מעניק עולם ומלואו עבור עמלי התורה בתמורה כספית נמוכה מאוד ואני מקווה ומאמין שבעתיד הלא רחוק הוא יהפוך לכלי בסיסי בכל בית בישראל", חותם בסיום השיחה.

הצטרפו למכרז המיוחד של פרויקט השו"ת>>>


שו"ת בר אילן פרויקט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד