כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

מבטיחים עבודה, מקיימים עבודה וזו רק ההתחלה

תוך שנה וחצי ב'מובילאיי' וב'סימילר-ווב': הכירו את תוכנית ההכשרה היוקרתית שבוגריה מאיישים משרות נחשקות בהייטק הישראלי

מבטיחים עבודה, מקיימים עבודה וזו רק ההתחלה
מפתחים צילום: יח"צ

"מפתחים" הינו בית ספר המציע לבוגרי ישיבות תוכנית לימודים ייעודית שמטרתה לאפשר למידה אינטנסיבית להשתלבות מהירה ויעילה בחברות הייטק נחשקות. עכשיו, לאחר ארבעה מחזורים שסיימו את הלימודים ושולבו במשרות נחשקות בהייטק, תלמידים ובוגרים נחשפים לראשונה ומשתפים בחוויה האישית שלהם משיטת הלימוד האטרקטיבית שמושכת אליה צעירים חרדים רבים | מפגש מיוחד עם דור העתיד של ההייטק החרדי.    

ההייטק הינו קטר הצמיחה של המשק הישראלי. הוא מקור לגאווה  ישראלית ולהצגת יכולת טכנולוגית מרשימה שקנתה מעמד יוקרתי גם בזירה הבינלאומית. תחום העתיד, שכבר נעוץ עמוק בהווה, הוא החלום האולטימטיבי של רבים המעוניינים לפרנס את משפחתם בכבוד. לעבוד בהייטק זה לצעוד בנתיבי הקידמה, לקדם את פני העתיד, ליהנות מתנאים מפליגים ובעיקר - להתפרנס ברווח. זהו תחום המשמר רלוונטיות לטווח ארוך גם בעולם דינמי ומשתנה, ובו משתלבים בוגרים של תוכנית ההכשרה היוקרתית לחרדים 'מפתחים'. וכן, הם עושים זאת תוך שנה וחצי בלבד.

איך זה קורה? כדי לענות על כך, פגשנו כמה מהתלמידים והבוגרים של תוכנית ההכשרה היוקרתית. שוחחנו עמם על ייחודיותה של התוכנית, וההתאמה לאורח החיים, והצגנו בפניהם את כל השאלות על התחום המסקרן. אבל לפני כן, ביקשנו ממנכ"ל 'מפתחים' והוגה שיטת ההכשרה הייחודית 'spoken', דניאל קרמר, להסביר על המיזם שמאפשר להמשיך עם הלימוד בחברותא גם מחוץ לכותלי בית המדרש. קרמר, בעברו מרצה לפיזיקה ומתמטיקה באוני' תל-אביב וראש התוכנית למצוינות אקדמית לנוער באוני' ת"א, בוחר להפנות את השאלה דווקא לתלמידים כדי שיבטאו את תחושותיהם האישיות מהלימודים. "הם יידעו להסביר יותר טוב ממני", הוא אומר בחיוך. הם לא מאכזבים.

"אני חושב שהמאפיין הבולט של "מפתחים" הוא הלמידה העצמית", אומר אחד התלמידים. "זו תוכנית שונה לחלוטין מכל סוגי ההכשרה הקיימים. היא תובענית, אינטנסיבית, וכך מכשירה את התלמידים לעולם האמיתי. הרצאות הן דבר לא מאד שכיח כאן, והלימודים מתבססים בעיקרם על פיתוח היכולות האישיות – משמעת עצמית, כושר ניתוח, יצירתיות וחתירה למצוינות. המקום הזה מקבל בוגרי ישיבה בלי ידע מקדים והופך אותם תוך 18 חודשים לבעלי כישורים שווים לבוגרי תואר אוניברסיטאי למדעי המחשב".

הם עושים זאת בשיטה המוכרת להם היטב משנות הישיבה – החברותא. יחד הם עמלים על ניתוח ולמידה של מונחים חדשים, פותרים תרגילים ועושים את צעדיהם הראשונים במשעולי האלגברה הלינארית ושפות התכנות השונות. הם רוכשים מיומנויות חיוניות להשתלבות עתידית במשרות פיתוח משמעותיות במגוון חברות. "הגעתי ל'מפתחים' אחרי ארבע שנים בכולל", מספר ישראל ליכטנשטיין, אחד מבוגרי התוכנית שעובד כיום במחלקת דאטה של חברת 'מובילאיי'. "לא ידעתי כלום על התחום, אפילו לא אנגלית בסיסית, אבל לאחר שנה וחצי של הכשרה יצאתי עם כלים הנדרשים לשוק ההייטק. לא היה קל, אבל בהחלט שווה את המאמץ. ידעתי שאני בא למקום ש"יקרע" אותי, אבל יוציא אותי לשוק מהר ויעיל יותר".

לימודים בחברותא

תלמידים ובוגרים רבים מתארים את תוכנית הלימודים כאינטנסיבית, וככזו המיועדת לבעלי כישורים מיוחדים. ייחודיותה של השיטה, המפתחת את היכולות האורייניות ומטמיעה את החומר בצורה מהירה, כמו משליכה את התלמידים בבת אחד למים עמוקים כדי שילמדו לשחות בהם בכוחות עצמם. הם הופכים לשחיינים כבר ביום הראשון.

"ההגדרה שלי ל'מפתחים' היא: סיירת מטכ"ל של לימודי ההייטק", אומר תלמיד אחר שנמצא עדיין בעיצומם של הלימודים. "זו תוכנית קצרה, ממוקדת, מבוססת כישורים ואינטנסיבית מאד. מלמדים אנשים להיות מפתחי תוכנה תוך שנה וחצי ברמה הגבוהה ביותר. הדגש על הפרקטיקה מהווה חוזקה משמעותית של התוכנית, והיא זו ש"קורצת" לחברות בבואן להעסיק את הבוגרים. הן מחפשות את ההיבטים הפרקטיים שנדרשים לפיתוח ומוצאות אותם אצל בוגרי 'מפתחים'. זו בדיוק המטרה של התוכנית".

העובדה שמדובר בבוגרי ישיבות וכיום בבעלי משפחות, יוצרת מעין הילה ישיבתית שעוטפת את ההווי הלימודי. גם לצופים מבחוץ קל להבחין באווירה ייחודית, שבמקרה הנוכחי משתלבת היטב עם התוכנית שמבוססת על אוריינות עצמית. כאשר הנושא הזה עולה, מתפתח דיון למדני. תחושה שנפתח כאן סניף מקומי של פוניבז'. יש שרואים בשיטת ה-spoken, עליה מבוססים הלימודים ב'מפתחים', דמיון לאופן הלימוד הישיבתי, ואילו אחרים סבורים שצורות הלימוד אינן זהות. "יש פה ממד של סוגייה עם מראי מקומות ואז פיצוח של טקסטים, בדיוק כמו בישיבה", טוען אחד התלמידים. חברו טוען דווקא אחרת: "ישנו דמיון בעבודה המשותפת, ברעיון החברותא שמרכיב את השיטה, אבל הפרקטיקה שונה לחלוטין". כך או אחרת, כולם נושאים חוויה משותפת של חתירה מיידית במים עמוקים.

שיטת הלימוד שהגה קרמר ומוכיחה את עצמה בארבעה מחזורים שהסתיימו וארבעה נוספים שעדיין בעיצומם, מכניסה את התלמידים כבר ביום הראשון לעובי הקורה. הם מקבלים את החומרים ועמלים על לימודם עם הכוונת צוות ההוראה המקצועי. "כשנכנסים בהתחלה זה מרגיש מאד זר ומוזר", אומרים כמה מהתלמידים. "אנחנו נדרשים לפעול בזירה לא מוכרת וישר לתמרן בתוכה. זה לא קל, אבל עם הזמן נשאבים לזה ומבינים שזו הדרך להתמודד עם העולם האמיתי. הערפול הזה מכוון והוא גם זה שיוצר את הסקרנות והיכולת לפתח כישורי ניתוח ולמידה מתקדמים".

אברהם ויליס, אחד הבוגרים שכיום מועסק כראש צוות בחברת הניטור והמחקר האינטרנטית 'סימילאר-ווב' הפועלת ב-12 מדינות בעולם, מתאר את החוויה האישית שלו. "אני זוכר שנכנסתי לכיתה בפעם הראשונה ולא הבנתי כלום. שרר אפילו תסכול מסוים בקרב התלמידים. 'מפתחים' סיפקו לנו תמיכה והעצמה אישית, ממש סוג של מנטורינג מקצועי, אבל לא היה קל. בפועל, עבר חודש וצלחנו מבחן ברמה שתואמת מוסדות להשכלה גבוהה. מה שלומדים כאן זה מעבר לחמש יחידות מתמטיקה. בוגרי 'מפתחים' הם כמו בעלי תואר במתמטיקה. אם יש מקומות שמסתפקים בשלוש יחידות בלבד, אצלנו חמש זה הבסיס. הרמה המקצועית היא מעל הכל. אין הנחות".

מודל שבנוי על הצלחת התלמידים

עם דרישות אלה והצבת רף לימודים גבוה במיוחד, לא מפתיע אפוא שבוגרי 'מפתחים' הפכו למצרך מבוקש במשרדי ההייטק הנוצצים. הם מביאים עמם את הפרקטיקה המקצועית, את היכולת והניסיון להיות חלק מצוות. "אלה לא רק לימודים טכניים שמקנים את הידע", אומר אחד הבוגרים, "אלא לימודים שגם מדמים את העבודה בפועל. זו מעין סימולציה לעולם העבודה – פותרים בעיות בצוות. זה לא מורה ש'מאכיל' את החומר באופן תיאורטי, כי אם ניסיון המתרגל את היום שאחרי הלימודים. מוציאים מפה אנשים שכבר רגילים להיות בסיטואציה של פתירת בעיות בצוות. המציאות איננה זרה".

קרמר, שמוביל את השיטה המהפכנית אל כיתות הלימוד, מתאר את 'מפתחים' במילה אחת: קסם. "מפתחים עושה קסם", הוא אומר. "אנחנו גורמים לאנשים להפוך להיות אנשי מקצוע. 'spoken' היא הדרך להגיע לשם. בזמן הלימודים יש פה רעש של 'שטייגען', של להט לימודי. התלמידים פשוט מסתערים על החומר ו'טורפים' אותו. הם פותרים תרגילים יחד ומתרגלים לעולם שיקדם את פניהם ביום שאחרי חממת הלימודים. זו נוסחת קסם".

מאיפה שאבת את הביטחון שנוסחת הקסם הזאת אכן תעבוד?

"אין ספק שבתחילת הדרך היינו 'סטארט-אפ'. נטלנו סיכון מסוים, ואלמלא האומץ של של התלמידים במחזורים הראשונים והמייסדים זה לא היה קורה. אחרי המחזורים הראשונים עוד היה קושי לשלב את הבוגרים שלנו במשרות איכותיות במשק. הייתי מעורב ברמה האישית בהשמה של הבוגרים ונדרשתי להזיע כדי 'לתפור' להם משרות. היום, לעומת זאת, אנחנו במקום אחר לחלוטין – הבוגרים שלנו הוכיחו את עצמם ויש להם דרישה בשוק. מהכיתה השנייה כבר היו לנו הוכחות שזה עובד והדרך למשרה נעשתה קלה יותר. בשלוש הכיתות הראשונות אנחנו נמצאים על קרוב  100 אחוזי הצבה. אני חושב שזו ההוכחה הטובה ביותר".

והקסם הזה, מסתבר, לא מתחולל מעצמו. תלמידי 'מפתחים' עמלים על פיתוח מיומנויות אלה במשך חמישה ימי לימודים אינטנסיביים בשבוע. הם ממש "עובדים" שם. "אין לנו זמן לבזבז", הם אומרים לא פעם במהלך השיחה. "לימודי מדעי המחשב באוני' אורכים שנים, מתוכן לא מעט זמן מתבזבז על הרצאות וחומרים שחורגים מגבולות הפרקטיקה. מעסיקים אמנם מחפשים בוגרי תארים, שכן להתקבל לתואר ובנוסף לשרוד את התואר (בממוצע ארבע שנים, ועם מכינה אז כחמש שנים), מהווה עבורם אמצעי סינון ומעין 'תעודת איכות', אך ראשית, יש דרישה גדולה בהרבה מהיכולת של האוניברסיטאות למלא, וחשוב יותר המעסיקים מחפשים גם את הידע הפרקטי והניסיון שנרכש ב'מפתחים' בהרבה פחות זמן".

איך אתם כבעלי משפחות מסתדרים עם האתגר הכלכלי נוכח העובדה שמדובר בלימודים המשתרעים על פני השבוע כולו?

"אין ספק שזה אתגר", מודים כמה מהתלמידים והבוגרים. "אפשר לומר שנקרענו, חלקנו נעזרנו בהלוואות לימודים, אבל זה היה שווה. ראשית, בגלל המהירות של הלימודים. כחרדים, אין לנו הרבה זמן ללימודים. אנשים צריכים לפרנס משפחות בגיל צעיר. לכן, למהירות ישנה חשיבות קריטית לציבור שלנו. זה הצורך אולי החשוב ביותר למפרנס החרדי. בנוסף, הלימודים עצמם לא עולים כסף. הנוסחה ב'מפתחים' היא שהלימודים הם על חשבונם, וזאת בתמורה לאחוזים מהשכר לאחר ההצבה. במשך 3 שנים 'מפתחים' שותפים עם הבוגרים בשכרם, והאמת היא שזה בדיוק מה שקורץ להרבה תלמידים – מודל כלכלי שבנוי על ההצלחה של הבוגרים מוכיח את מידת האמון של המייסדים בתוכנית הלימודים. ההצלחה שלנו, גובה המשכורת שנביא בסופו של יום, הם שקובעים האם המקום הזה ירוויח. לכן, האינטרס של 'מפתחים' הוא שהבוגרים ישתלבו במשרות מפתח עם השכר הגבוה ביותר כי שם נמצא הרווח שלהם. יש כאן זהות אינטרסים מוחלטת".

נשמע כמו מקום הלימודים האידאלי לבוגרי ישיבות...

התלמידים והבוגרים מהנהנים בהסכמה רחבה. "זה לא ש'מתחשבים' בנו", מסביר אחד התלמידים. "המקום פה הוא חרדי לכל דבר. האווירה חרדית, יש כאן תפילות וכמובן שאין לימודים אפילו בימים כמו חנוכה. המקום מותאם לחלוטין לצרכים שלנו כבוגרי ישיבות ועונה על צורך מדויק מאד בהכשרה. בעידן שבו קל מאד למכור כל תכנית הכשרה כ"שער הפתיחה להייטק", מצאנו מקום חסר פשרות מבחינה מקצועית ומותאם בבסיסו לאדם החרדי שרוצה לצאת כמה שיותר לשוק התעסוקה כדי לפרנס את משפחתו בכבוד".

מפתחים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד