כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
הקצב מפלאשוב

ניצול השואה "ביום התפללנו שיהיה לילה ובלילה התפללנו שיהיה יום"

ניצול שואה שעבר שישה מחנות ריכוז, כולל אושוויץ, בן 96, חשף את הזוועות שביצע אמון גת, המכונה הקצב מפלאשוב. לאחר המלחמה, הקצין הנאצי האוסטרי נמצא מסתתר תחת שם בדוי במחנה הריכוז דכאו, הוא הועמד לדין והוצא להורג

ניצול השואה "ביום התפללנו שיהיה לילה ובלילה התפללנו שיהיה יום"
אסירות יהודיות במחנה פלאשוב צילום: אוסף התמונות של יד ושם

יוסף לבקוביץ' היה עובד במחנה עבודה בן 14 כשאמון גות', שכונה "הקצב מפלאשוב" האכזרי שרצח יהודים לצורך שעשוע סדיסטי, כיוון את אקדחו לראשו. הוא חי בשישה מחנות ריכוז, כולל אושוויץ - יוסף לבקוביץ', היום בן 96, חשף את הזוועות שביצע אמון גות'. לאחר המלחמה, הקצין הנאצי האוסטרי נמצא מסתתר תחת שם בדוי במחנה הריכוז דכאו והועמד לדין והוצא להורג.

יוסף התראיין לתוכנית 'בוקר טוב בריטניה', וסיפר את שעבר. 'אין ביטוי איך לתאר אותו, הוא היה רק ​​רוצח', סיפר יוסף. "הוא עבר במחנות, רעדנו כי אף פעם לא ידענו מה המוח המטורף הזה יעשה, פעם, גבר יהודי נורה רק בגלל שהמפלצת המחרידה אמרה שהיא לא יכולה לסבול יהודי נאה".

בספרו החדש של יוסף, "השורד", הוא מפרט את לכידתו של האיש שעינה אותו במשך שנים לאחר שהציע את שירותיו למינהל הסעד והשיקום של האו"ם. הוא אמר שדמו 'רתח' כשראה את גות' ב-1946, שנראה 'כמו קבצן' ושכב על הרצפה בדכאו בנסיון להתחמק ממעצר. "לא ידעתי מה לעשות" הוא אמר "לירות בו יהיה כמו לתת לו מדליית זהב. התחלתי להרביץ לו, קראתי לו בכל השמות שהוא היה קורא לנו".

יוסף אף ננזף על אלימות על ידי המודיעין האמריקאי - אך אינו מתחרט על מעשיו. "אני יכול להגיד לך שזה לא נס ששרדתי, כי כל יום היה נס לשרוד. ביום התפללנו שיהיה לילה, כי ביום לשרוד היה נס, בלילה התפללנו שיהיה יום".

יוסף היה רק ​​בן 14 כשעשה עבודתו הראשונה לגרור עצמות אדם לתוך מריצה במחנה הריכוז פלאשוב בפולין. זה היה סימן של תחילתן של שלוש שנים של אומללות שבהן הוא עבר דרך חמישה מחנות ריכוז שונים כנער. במהלך אותה תקופה בה הרגו נאצים את כל 150 בני משפחתו. הוא ראה אסירים מורעבים שוחטים ואוכלים ילד מת וצפה בשומרים זורקים אסירים מצוקים.

בזמן שהוחזק בשבי באבנזה מחנה ריכוז באוסטריה, נזכר יוסף פעם כיצד התנאים הפכו לבלתי נסבלים בעודו צופה באנשים מורעבים צולים גופה של נער רוסי מת. בשנת 2019, הוא אמר ל"סאן": "ילד רוסי צעיר מת והיו כמה מהעם הרוסי שהציתו אש עם ענפים וצלו בשר אדם ואכלו אותו".

"ראיתי כל כך הרבה אכזריות ששום דבר לא הפתיע אותי יותר". יוסף הוסיף כי הוא בחר לספר את סיפורו המבהיל במטרה לשמר את האמת לדורות הבאים. הוא עשה את משימת חייו לצוד נאצים שהסתתרו לאחר המלחמה, "אני חייב לרדוף אחרי הנאצים האלה שעינו אותנו, שאמללו את ימינו, הרגו אותנו, הכו אותנו, תלו אותנו".

"עבדתי במחנה הריכוז פלאשוב, פירקתי את שרידי בית הקברות היהודי", סיפר יוסף ל-Aish.com לפני שלוש שנים. הנאצים נזקקו לגדר בית הקברות – העשויה ברזל יצוק במשקל 150 טון – לצורך הכנת כלי נשק שנועדו להמשיך את הטבח של מיליוני אנשים ברחבי אירופה.

יוסף היה באותה שעה על הגדר, מסיר כמה לבנים, כשגות' רכב על סוסו, מלווה בשני כלבים נוהמים שאומנו לקרוע לגזרים את האסירים. "כשראיתי את גות' מתקרב, רעדתי מפחד", סיפר יוסף. "הכלבים האלה תקפו אותי בעבר". באותה התקפה, הגן יוסף על פניו בידיו והצלקות מאותו אירוע מלוות אותו לאורך כל חייו.

"למעלה על הגדר, התפקיד שלי היה להסיר בזהירות כל לבנה ואז לזרוק אותה למטה לאסיר אחר", מסביר יוסף. "אבל כשגות' חלף שם, האסיר השני הפיל את הלבנה". גות' ירה בו במקום. "גות' צעק לי: 'תזרוק למטה לבנה' סיפר יוסף. "זרקתי, אבל גות' נתן לה ליפול לקרקע".

גות' פקד על יוסף לרדת מהגדר. הוא החליק למטה במהירות, ונחתך קשות בתהליך. "גות' הוציא את האקדח שלו וכיוון אותו לעיניים שלי", אומר יוסף. "ידעתי שהחיים שלי נגמרו. אמרתי שמע ישראל והתעלפתי".

כמה ימים לאחר מכן התעורר יוסף במרפאה, סובל מכאבים בכל גופו. פרטים אודות מה שקרה התגלו לו רק לאחר מכן, כשיוסף פגש את וילק חילוביץ', ראש המשטרה היהודית שעבד עם גות' והיה עד למה שקרה שם. "חילוביץ' הכיר אותי כי התנדבתי לצחצח את הנעליים שלו", אמר יוסף. "הוא אמר לי: 'הצלתי את החיים שלך גות' רצה לירות בך, אז החטפתי לך מכות ואמרתי לגות': 'תשמור את הכדור למישהו אחר - הוא כבר מת'".

יוסף התחיל לערוך חיפושים במחנות שבויים גדולים ולחקור חיילים גרמנים שבויים לאן נמלטו קציני SS. זמן קצר לפני שגות' הוצא להורג על פשעי המלחמה שלו, האסיר לשעבר יוסף הלך לראות אותו בתאו, שם אמר לו: "אתה הכי גרוע - אין עוד כמוך".

 

יום השואה והגבורה פולין אוסטריה נאצי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד