י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
"החלטה מבורכת"

החייל תבע ולאחר מאבק משפטי ממושך זכה

שיריונר בשירות סדיר שלקה בלוקמיה, תבע את משרד הביטחון. לאחר מאבק משפטי ממושך הוא יוכר כנכה צה"ל | עורך דינו: "החלטה מבורכת, ועתידה לזכות אותו בתגמולים חודשיים גבוהים, לשארית חייו"

החייל תבע ולאחר מאבק משפטי ממושך זכה
אילוסטרציה צילום: נתי שוחט, פלאש 90

רק לאחרונה, לאחר כשבע שנות מאבק, הכיר משרד הביטחון בצעיר שלקה בלוקמיה במהלך שירותו הסדיר – כנכה צה"ל.

הצעיר התגייס לצה"ל בשנת 2013 ושירת כמפקד טנק. כשנתיים וארבעה חודשים לאחר גיוסו, החל להלין על כאבי ראש עזים, שלא חלפו חרף נטילת משככי כאבים. לאחר בדיקה של הרופא הגדודי, הופנה החייל לבית חולים, ושם אובחנה אצלו לוקמיה לימפובליסטית – סוג של סרטן דם אגרסיבי במיוחד.

מצבו של הצעיר בן 29 השתפר בעקבות סדרה של טיפולים אינטנסיביים, שכללו, בין היתר כימותרפיה והקרנות.

לאחר התאוששותו פנה הצעיר לעורך הדין יואב אלמגור, המטפל בתביעות חיילים למשרד הבטחון בשל פגיעותיהם הגופניות והנפשיות בשירות הצבאי, אשר הגיש בשמו תביעה למשרד הבטחון, בדרישה לטפל בחייל ולהעניק לו תגמולים, משום שהמחלה התפרצה כתוצאה משירותו כשריונר. קצין התגמולים דחה את התביעה.

בעקבות דחיית התביעה, הגיש עו"ד אלמגור ערעור לבית המשפט השלום, המשמש כערכאת ערעור על החלטות קצין התגמולים במשרד הביטחון. בערעור נטען, כי במשך כשנתיים, במהלך שירותו כמפקד טנק, נחשף הצעיר, מדי יום ביומו, לדלקים מסוג סולר ובנזין, לשמנים ולגזי פליטה. בנוסף, העיד הצעיר כי נעשה ביחידתו שימוש תדיר בסולר לניקוי כלי נשק.

עו"ד יואב אלמגור | צילום: אייל אורלי.

על פי הערעור, נחשף הצעיר לאדי דיזל, במסגרת תרגולת שכיחה בחיל השריון הנקראת 'מיסוך עשן'. על פי תרגולת זו, שופכים הלוחמים סולר על אגזוז הטנק, במטרה לייצר כמות אדירה של אדי סולר, המסווים את מיקומו המדויק של הטנק, ומקשים על הפגיעה בו בשדה הקרב.

לעדות התובע, החשיפה לחומרים מסוכנים אירעה לעיתים קרובות בשטחי אש, כך שלא ניתנה לו ולחבריו כל אופציה לשטוף את ידיהם, וכך חומרי דלק וגריז, הידועים כמסרטנים, נכחו לאורך זמן על עורם, וחדרו באופן תדיר לנחיריהם ופיהם. לעדותו, ביחידתו לא נעשה באותה עת כל שימוש בכפפות או באמצעי הגנה אחרים, וגם לא ניתנה כל הנחיה להשתמש בהם.

עו"ד אלמגור הסתייע בחוות דעת רפואית של מומחית ברפואה תעסוקתית, אשר קבעה כי החשיפה לדלקים שונים, בין אם בנשימה ובין אם במגע יד, עלולה לגרום למחלת הסרטן שבה לקה החייל. קצין התגמולים של משרד הביטחון התכחש לטענות אלו.

לאחרונה, מספר שעות לפני דיון הוכחות בערעור, אליו זומנו להעיד מומחים שונים ועדים אשר שירתו עם הצעיר - נסוג קצין התגמולים מעמדתו – והסכים להכיר בצעיר כנכה צה"ל.

במסגרת הסכם הפשרה שנחתם בין הצדדים, הכיר משרד הביטחון במחלת הצעיר כנכות שנגרמה עקב שירותו הצבאי, בשיעור של 70 אחוזים. עוד הוסכם, כי משרד הביטחון יישא בהוצאות חוות הדעת הרפואית שהוגשה מטעמו של הצעיר, ובשכר טרחת עורך דינו.

הסכם הפשרה קיבל תוקף של פסק דין בבית משפט השלום בירושלים.

עו"ד יואב אלמגור הגיב להחלטה ואמר: "החלטת משרד הביטחון להכיר במחלתו של הצעיר כנכות שנגרמה עקב תנאי שירותו הצבאי היא החלטה מבורכת, ועתידה לזכות אותו בתגמולים חודשיים גבוהים, לשארית חייו".

חרף כך מוסיף עו"ד אלמגור ואומר, כי "יש להצר על כך שהחלטה מתבקשת זו, התקבלה לאחר שנים ארוכות של מאבק מיותר. לוחמי צה"ל חשופים לעיתים קרובות לחומרים מסוכנים, ותנאי שירותם עלולים לפגוע בבריאותם. במקרה זה הוכחנו שגם שירות קרבי כשריונר לא חף מחשיפה לחומרים מסוכנים, שעלולים לחולל מחלות קשות ביותר".

לוקמיה חייל תביעת פיצויים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד