כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
מעקב ללא גבולות

ההדלפות חושפות: ארה"ב ציתתה למזכ"ל האו"ם

ארה"ב ציתתה למזכ"ל האו"ם, כך עולה מהדלפות. המסמכים שהודלפו חושפים שארה"ב אספה מידע מודיעיני על מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרס, ושופכת אור על האינטראקציות של האמריקאים עם בכירי האו"ם ומנהיגי העולם

ההדלפות חושפות: ארה"ב ציתתה למזכ"ל האו"ם
מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש צילום: פלאש 90

ארצות הברית ציתתה לשיחות של מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, ועם בכירים אחרים באו"ם, כך לפי ארבעה דיווחים מסווגים שהגיעו לידי ה'וושינגטון פוסט'. המסמכים, ששניים מהם לא דווחו בעבר, מסכמים שיחות שופכות אור חדש על האינטראקציות של אנטוניו גוטרש עם בכירי האו"ם ומנהיגי העולם, כולל פירוט מה שהם מתארים כ"זעם" עליו על סירובו לבקר את המלחמה, ותסכולים כלפי נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי.

המסמכים הם חלק ממכלול דוחות ביטחון לאומי, שדלפו לפלטפורמת ההודעות Discord על ידי חבר במשמר הלאומי של מסצ'וסטס בן 21 שנעצר בשבוע שעבר, וחשפו סודות על כל דבר, החל מפערים בהגנה האווירית האוקראינית ועד לפרטים הספציפיים של האופן שבו ארצות הברית מרגלת על בעלי בריתה ושותפיה.

הדיווחים על גוטרס הכילו שיחות אישיות של המזכ"ל עם עוזרים בנוגע למפגשים דיפלומטיים. הם מצביעים על כך שארצות הברית הסתמכה על סמכויות ריגול שהוענקו במסגרת חוק המעקב אחר מודיעין זר כדי להקליט את השיחות. 

על פי דו"ח מסכם מ-17 בפברואר, גוטרש רצה להתעמת עם הנציג האתיופי באו"ם, טיי אטסקה סלאסי אמדה, לאחר ששר החוץ של המדינה, דמקה מקונן, שלח ככל הנראה לגוטרש מכתב בו הוא דוחה את תוכניותיו לבקר באזור טיגריי השנוי במחלוקת במדינה כדי לתמוך בתהליך השלום. שם. אתיופיה וחזית השחרור העממית של טיגרי חתמו על הסכם שלום בנובמבר לאחר סכסוך של שנתיים, למרות שהמתיחות נותרה.

לאחר הפסגה האפריקאית, גוטרש נסע לניו יורק ולאחר מכן לשוויץ, עיראק וקטאר בתחילת מרץ שנה שעברה. מסמך אחר מציג אותו כ"לא מרוצה" מהאפשרות לנסוע לקייב ימים ספורים לאחר מכן, כאשר ממשלת אוקראינה אמרה שזלנסקי רוצה להיפגש איתו אישית. הדו"ח אינו מזהה את הסיבה לסירובו של המזכ"ל, אך דיפלומט ותיק של האו"ם ציין לעיתון שגוטרס, בן 73, היה בנסיעות במשך שבועות, והנסיעה לאוקראינה דרשה טיסה ארוכה נוספת, ולאחריה 11 שעות נסיעה לבירה ברכבת. "זה לא כאילו הוא במטוס הפרטי שלו שבו הוא יכול לישון", אמר הדיפלומט, שדיבר בעילום שם.

ממשלת ארה"ב לא הגיבה לגופן של ההדלפות. דובר מחלקת המדינה אמר: "זה לא משהו שאנחנו יכולים לאשר, וכעיקרון, ענייני מודיעין כמו שיטות איסוף מודיעין הם לא משהו שאי פעם נדון בו". הסוכנות לביטחון לאומי הפנתה שאלות למשרד המשפטים. משרד המשפטים סירב להגיב. גם משרד ההגנה לא השיב לבקשה להגיב. משרדי החוץ של אתיופיה ואוקראינה לא הגיבו לבקשת תגובה.

 

 

 

מלחמת אוקראינה רוסיה או"ם מסמכים מסווגים ארה''ב אתיופיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד