ח' אייר התשפ"ד
16.05.2024
ירי בנשים וילדים

לוחם לשעבר: "אמרו לנו לא לקחת שבויים, אלא לירות בהם במקום"

שכיר חרב מכוח וגנר הודה ב'השלכת רימונים' לעבר שבויים אוקראינים פצועים. הלוחם אסיר לשעבר מספר על עינויים של חיילים אוקראינים ואומר שהוא "לא מתחרט על דבר אחד". יבגני פריגוז'ין, ראש וגנר, אמר כי העדויות של חיילי וגנר לשעבר הן "שקר בוטה"

לוחם לשעבר: "אמרו לנו לא לקחת שבויים, אלא לירות בהם במקום"
מיכאל פודולק אוקראינה מלחמת אוקראינה הרס בבוצ'ה צילום: ישי ירושלמי

שכיר חרב לשעבר של וגנר הודה בהרג ועינויים של עשרות שבויי מלחמה אוקראינים, באחד התיאורים המפורטים ביותר בגוף ראשון על מעשי זוועה שבוצעו על ידי כוחות רוסים באוקראינה. אלכסיי סביצ'ב, בן 49, אסיר רוסי לשעבר שגויס על ידי וגנר בספטמבר האחרון, סיפר בראיון טלפוני ל"גרדיאן" כי השתתף בהוצאות להורג של שבויי מלחמה אוקראינים במהלך ששת חודשי הלחימה שלו במזרח אוקראינה. "אמרו לנו לא לקחת שבויים, ופשוט לירות בהם במקום", אמר.

באחד המקרים, בזמן שנלחם ליד העיר סולדר שבמזרח אוקראינה בסתיו האחרון, אמר סביצ'ב שהוא השתתף בהרג של 20 חיילים אוקראינים שהיו מוקפים. "ריססנו אותם בכדורים שלנו", אמר. "זו מלחמה ואני לא מתחרט על שום דבר שעשיתי שם. אם הייתי יכול, הייתי חוזר על זה".

סביצ'ב אמר כי יחד עם לוחמי וגנר אחרים הוא הרג כמה עשרות שבויים אוקראינים פצועים על ידי השלכת רימונים לתעלה שבה הוחזקו ליד העיר בחמוט בינואר האחרון. "היינו מענים גם חיילים, לא היו חוקים", אמר.

העדות של סביצ'ב פורסמה לראשונה ביום שני על ידי ארגון זכויות אדם Gulagu.net בסרטון באורך 17 דקות, שבו הופיע לצד לוחם וגנר לשעבר נוסף, שזוהה כעזאמאת אולדרוב, שגם אמר שהוא הרג אזרחים, כולל ילדים, במהלך הקרב על בחמוט.

אולדרוב אמר כי חבריו שכירי החרב הרגו במקרה אחד קבוצה של אנשים שתפסו מחסה במרתף של בלוק דירות בן תשע קומות בבחמוט, כולל נערה צעירה. "היא צרחה, היא הייתה ילדה קטנה, היא הייתה בת חמש או שש ואני יריתי בה, יריית הרג. לא הרשו לי לשחרר אף אחד, אתה מבין?".

עיתון ה'גארדיאן' ציין כי אין דרך לאמת באופן עצמאי את העדויות המדאיגות של אף אחד מהאנשים, אך יש מסמכים שמוכיחים כי סביצ'ב, שהיה רוצח מורשע, שוחרר מכלא בוורונז', עיר בדרום מערב רוסיה, בחנינה נשיאותית ב-12 בספטמבר.

סביצ'ב גם סיפק לעיתון תמונות של שתי מדליות שלדבריו קיבל עבור הקרב בסולדר, עיירה במזרח אוקראינה שכוחות וגנר כבשו בתחילת ינואר. נראה כי עדותו תורמת לאוסף ראיות הולך וגובר השופך אור על פשעי המלחמה שביצעו חיילים רוסים באוקראינה.

יבגני פריגוז'ין, ראש וגנר, אמר כי העדויות של שני חיילי וגנר לשעבר הן "שקר בוטה" וכי לוחמי וגנר "מעולם לא נגעו ולא נוגעים בילדים". סביצ'ב אמר שהוא חושש שיתמודד עם אותה תוצאה כמו יבגני נוז'ין, רוצח מורשע שגויס על ידי וגנר שנכנע לכוחות האוקראינים, אך לאחר מכן הועבר לרוסיה והוצא להורג. "הייתי עם וגנר, ויודע מה הם יכולים לעשות למי שמדבר", אמר סביצ'ב. "אני מבין שאני יכול למות בקרוב. אני פשוט לא רוצה שהמוות שלי יהיה אלים".

לדבריו, הוא היה עד למספר רב של הרג לוחמי וגנר אחרים שהואשמו על ידי מפקדיהם באי ציות לפקודות או בהפרת "קוד ההתנהגות", כולל צריכת אלכוהול. הוא העריך שמתוך 100 האסירים שגויסו מהכלא בו היה, רק 21 חזרו בחיים. לפי הערכות מערביות, וגנר ספג יותר מ-30,000 נפגעים, רובם מורשעים לשעבר, מאז פלישת מוסקבה לאוקראינה בפברואר האחרון. "בעצם היינו רק בשר תותחים למפקדים שלנו, אני עדיין לא יודע איך שרדתי", אמר סביצ'ב. "אף אחד לא התייחס אלינו".

מלחמת אוקראינה רוסיה כח וגנר רצח מחריד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד