י' אייר התשפ"ד
18.05.2024
בקואליציה מתנגדים

המו"מ על הרפורמה: זו הדרישה החדשה של האופוזיציה

נציגי האופוזיציה העלו דרישה לכלול בשיחות גם את חוק הגיוס. בקואליציה הודיעו כי הם מתנגדים לדרישה וטענו כי אין מספיק זמן לדון בחוק. נציגיו של הנשיא במשא ומתן, נדרשו לעניין

המו"מ על הרפורמה: זו הדרישה החדשה של האופוזיציה
אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לכתבה צילום: unsplash

במהלך דיוני המשא ומתן על חוקי הרפורמה המשפטית, העלו נציגי האופוזיציה דרישה לכלול בשיחות גם את חוק הגיוס. כך דווח ב'הארץ'. לטענת נציגי יש עתיד והמחנה הממלכתי, מכיוון שזו סוגיה שהוצגה על ידי הנשיא יצחק הרצוג כחלק מ"מתווה הנשיא" – אמורים לדון עליה במשא ומתן.

בקואליציה הודיעו כי הם מתנגדים לדרישה וטענו כי אין מספיק זמן לדון בחוק. נציגיו של הנשיא במשא ומתן, ובראשם עובד יחזקאל - מזכיר הממשלה בתקופת אולמרט שמנהל את הדיונים מטעם הנשיא - נדרשו לעניין.

על פי גורמים שהיו נוכחים בחדר הדיונים, יחזקאל ביקש לשוחח על כך באופן פרטי עם נציגי הקואליציה, והוא זה שיכריע אם נושא זה ייכלל בדיונים.

במהלך השיחות אמש דנו הצדדים על קידום חוק יסוד: החקיקה, שמסדיר שתי סוגיות עיקריות: אופן חקיקת חוקי יסוד על ידי הכנסת, והתנאים הדרושים לפסילת חוקי יסוד וחוקים רגילים על ידי בג"ץ.

על פסקת ההתגברות הצדדים לא דנו והיא אינה צפויה לעלות על שולחן המשא ומתן לעת עתה. זאת לאחר שגם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הביע התנגדות לכינון פסקת התגברות שתאפשר לכנסת לחוקק מחדש חוק שנפסל בבג"ץ ברוב של 61 ח"כים.

עמדת הפתיחה של הקואליציה במשא ומתן זהה לזו שהוצגה בתוכנית של שר המשפטים יריב לוין ובחוקים שקידם ח"כ שמחה רוטמן בוועדת החוקה.

הקואליציה מציעה כי חקיקת חוקי יסוד תתבצע בארבע קריאות וברוב של 61 ח"כים, כאשר הקריאה הרביעית תתקיים בכנסת הבאה. באופוזיציה מתנגדים ועל פי דרישתם חוקי יסוד יוכלו לעבור רק ברוב של 80 ח"כים.

בחלקו השני של חוק יסוד החקיקה, נושא פסילת חוקים על ידי בג"ץ, הקואליציה דורשת למנוע כל ביקורת שיפוטית על חוקי יסוד.

באשר לחוקים רגילים, דרישת הקואליציה היא שבג"ץ יוכל לדון בפסילתם רק בהרכב מלא של 15 שופטים, ושחוק ייפסל רק ברוב של 80% מהם, כלומר 12 שופטים. לצד זאת, ההערכה באופוזיציה היא שבנושא זה קיימת אפשרות משמעותית לפשרות ושהמספרים ירדו לכל הפחות לרוב של שני שלישים (עשרה שופטים).

מקורות באופוזיציה טענו כי במידה ויגובשו הסכמות סביב חוק יסוד: החקיקה, האפשרות לכונן חוקה תעלה על השולחן. אחד המקורות אמר: "למעשה, חוק יסוד החקיקה הוא החלק החסר היחיד בחוקה הישראלית העתידית". לדבריו, "אחרי שנפתור את זה, המרחק מחוקה הוא אפסי".

עם זאת, לפי הערכות, הצדדים במשא ומתן לא ירצו להתחייב למסמך מכונן כחוקה.

דיוני המו"מ הסתיימו להשבוע, זאת בשל ישיבת הכנסת היום, טיסת הרצוג לפולין וישיבתה השבועית של הממשלה שתתקיים השבוע ביום חמישי – המשך הדיונים בחסות בית הנשיא יידחו ליום ראשון. 

חוק הגיוס הרפורמה המשפטית בית הנשיא

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד