ל' ניסן התשפ"ד
08.05.2024
המשפחות לא מאמינות

איראן הודיעה כי הענישה את האחראים על הפלת המטוס

איראן הודיעה כי גזרה עונשי מאסר על אנשי ההגנה האווירית שהפילו מטוס נוסעים אוקראיני עם מאות נוסעים לאחר חיסולו של קאסם סולימאני בעיראק ב-2020. המשפחות מפקפקות בהודעה, וטוענות כי המשפט נראה מזויף. שמות "הנאשמים" לא פורסמו ולא נראו בבית המשפט

איראן הודיעה כי הענישה את האחראים על הפלת המטוס
נפילת מטוס: אילוסטרציה צילום: תקיפת נער: אילוסטרציה

בית המשפט האיראני גזר אתמול מאסר על עשרה קצינים וחיילים במערך ההגנה האווירית של איראן, שהפילו מטוס נוסעים אוקראיני לפני כשלוש שנים. האירוע התחולל אחרי חיסולו של קסאם סולימאני, שעמד בראש 'כוח קודס' של משמרות המהפכה האיראניות.

סולימאני חוסל במתקפה אווירית שבוצעה כנגדו על ידי האמריקאים בעת שהגיע לביקור בעיראק, ובאיראן הגיבו במתקפת טילים נרחבת על בסיסים עיראקיים המשמשים את צבא ארה"ב. בשעות שלאחר מתקפת הטילים האיראנית על הבסיסים האמריקאים, הייתה המתיחות באיראן גבוהה במיוחד, מחשש מפני תגובה אמריקאית, שלבסוף לא הגיעה. באותו הזמן המריא מטוס הנוסעים האוקראיני משדה התעופה בטהרן בדרכו לקנדה, ואנשי ההגנה האווירית של צבא איראן זיהו אותו בטעות כטיל אמריקאי ומיהרו להפיל אותו באמצעות שני טילים שפגעו בו. המטוס התרסק לרסיסים, וכל 176 הנוסעים שהיו עליו נהרגו. רובם היו איראנים וקנדים, כשגם מבין הקנדים הרוב ממוצא איראני.

איראן טענה בתחילה שהמטוס נפל בגלל תקלה טכנית או כתוצאה מטעות אנוש של הטייס שהטיס אותו. רק אחרי לחץ כבד שהופעל עליה הודתה כעבור שלושה ימים שהמטוס הופל מטילים שנורו לעברו בשוגג. בהמשך פתחה איראן בחקירה על מנת למנוע הישנות של מקרים כאלו בעתיד, כך לטענתה.

בהודעה שנמסרה אתמול על המשפט שנערך לקצינים והחיילים בהגנה האווירית, נמסר כי המפקד שהורה על ביצוע הירי נשלח ל-13 שנות מאסר, שני אנשי צוות שהיו אחראים על תפעול מערכת ההגנה האווירית נשלחו לרצות שנת מאסר אחת, ועוד שבעה חיילים נידונו לעונשי מאסר של עד שלוש שנים.

כמו כן הוחלט שהמשטר האיראני ישלם פיצויים בסך של 150 אלף דולר לכל אחת ממשפחות ההרוגים באסון. קרובי משפחה של ההרוגים אמרו שלכל אורך המשפט לא הובאו לבית המשפט החיילים והקצינים שהואשמו לכאורה, וכמו כן איראן מעולם לא פרסמה את שמותיהם, גם לא לאחר הרשעתם ולאחר שנגזרו עליהם עונשי המאסר. בני המשפחות רמזו שבעצם לא מדובר במשפט אמיתי, ושהנאשמים בכלל לא נעצרו ולא צפויים לרצות את עונש המאסר שנגזר עליהם.

קאסם סולימאני איראן עיראק קנדה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד