כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024

הצרכנים ירוויחו: הצעד שיקל על יבוא מקביל

רשות התחרות, בשיתוף שר הכלכלה, פרסמה לשימוע ציבורי תיקון לפטור סוג הפצה בלעדית שיקל על יבואנים מקבילים לרכוש סחורה מחו"ל

הצרכנים ירוויחו: הצעד שיקל על יבוא מקביל
אילוסטרציה צילום: unsplash

כחלק מהצעדים לעידוד יבוא מקביל שמקדמים שר הכלכלה ורשות התחרות, פורסם היום לשימוע ציבורי תיקון לפטור הסוג להסדרי הפצה בלעדית. מטרת התיקון היא למנוע מצב שבו ספק ומפיץ זרים, יסכימו ביניהם שהמפיץ לא ימכור את המוצרים לישראל ובכך ימנעו אפשרות ליבוא מקביל של המוצרים. התיקון יעמוד לשימוע ציבורי עד ליום 17.6.2023.

ככלל, פטורי סוג פוטרים צדדים לסוגי הסכמים שעומדים בתנאים מסוימים (הקבועים בפטורי הסוג) מן הצורך בקבלת היתר מראש. באופן זה, ניתן לבצע שיתופי פעולה לגיטימיים ושכיחים ללא צורך להמתין להיתר פרטני וזאת לטובת יצירת סביבה עסקית יעילה ודינמית.

במצב הנוכחי, טרם התיקון, פטור הסוג להפצה בלעדית מאפשר לספק ולמפיץ של מוצריו להסכים ביניהם שהמפיץ לא יתקשר עם אדם אחר המעוניין להפיץ את מוצרי הספק באזורים גאוגרפיים שנמצאים מחוץ לשטח ההפצה שהוסכם בין הספק והמפיץ (בכפוף למספר תנאים המפורטים בפטור הסוג). כלומר, ספק זר (נניח ספק צרפתי) יכול לחתום על הסכם הפצה עם מפיץ זר (נניח מפיץ פולני), ולקבוע בהסכם שהמפיץ אינו רשאי למכור את המוצרים למפיצים אחרים בישראל, אפילו במצב שבו יבואן מקביל ישראלי פונה אליו באופן יזום או ומבקש לרכוש את המוצרים. התיקון יקבע, כי הסכמה כזאת בין ספק למפיץ אינה חוסה תחת תנאי הפטור ולכן עשויה להוות הסדר כובל אסור. בכך, יוסר חסם נוסף שעומד בפני יבואנים מקבילים לצורך ייבוא מוצרים לישראל.

תיקון זה, הוא חלק ממהלך כולל של הסרת חסמים לקיומו של יבוא מקביל שמקדמים שר הכלכלה ורשות התחרות. בימים אלה, מסתיימים הדיונים בוועדת הכלכלה ביחס לפרק איסור פגיעה ביבוא מקביל או ביבוא אישי. הפרק ייתן לממונה על התחרות את הסמכות להטיל עיצומים כספיים בסך 8% ממחזור החברה, עד לסכום מקסימאלי של כ – 100 מיליון ₪, על מעשה של יבואן ישיר שכתוצאה ממנו עלול להיפגע יבוא מקביל או אישי או מעשה שעיקרו מניעה או הפחתה של התחרות מצד יבוא מקביל או יבוא אישי, או מעשה של יבואן ישיר שעלול למנוע או להפחית את התחרות מצד יבוא מקביל או יבוא אישי ואינו נחוץ לצורך מימוש עיקרו של יבאו הטובין על ידו כיבואן ישיר.   

 

כלכלה יבוא מקביל צרכנים הוזלה יוקר המחיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד