כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
למרות פניותיהן

הסירוב של משרד הביטחון לבקשת המשפחות השכולות

ברקע החשש מעימותים ביום הזיכרון: המשפחות השכולות לא מקבלות את רשימת הנציגים לטקסי הזיכרון. יו"ר ארגון האלמנות, מבקשת להתקשר לפוליטיקאים ולבקש מהם לשאת נאומים ממלכתיים

הסירוב של משרד הביטחון לבקשת המשפחות השכולות
טקס ביום הזיכרון. אילוסטרציה צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90

משרד הביטחון מסרב לבקשת ארגוני המשפחות השכולות לקבל את רשימת נבחרי הציבור שיגיעו לבתי העלמין הצבאיים. כך דווח בגל"צ

יצוין כי, פחות משבוע ליום הזיכרון לחללי צבא הגנה לישראל והחשש מעימותים על רקע פוליטי בבתי העלמין הצבאיים וממחאות בטקסי הזיכרון הרשמיים הולך וגובר.

בעקבות כך, יו"ר ארגון האלמנות, תמי שלח, מבקשת להתקשר לפוליטיקאים ולבקש מהם לשאת נאומים ממלכתיים ללא פוליטיקה.  נכון לעשיו, אגף ההנצחה מסרב להעביר את הרשימה.

כזכור, ברקע החשש הכבד ממהומות ביום הזיכרון לחללי צה"ל, יו"ר ארגון יד לבנים אלי בן שם פנה במכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט, ראש האופוזיציה יאיר לפיד ויו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ בקריאה שיפנו לציבור במשותף ויקראו לשמור על קדושת היום.

בן שם כתב: "‏בלב כבד ומתוך חרדה עצומה לקדושת יום הזיכרון וזכר הנופלים - אני פונה אליכם בשמן של אלפי ‏משפחות שכולות מכל גווני החברה הישראלית - ללא הבדלי השקפה, גזע או דת, ‏ימים סוערים עוברים על מדינת ישראל האהובה שלנו.

‏שבר עמוק כמוהו לא ידענו ב-75 שנות עצמאותנו קורע את כולנו מבפנים - גם אותנו במשפחת השכול. משפחת השכול תמיד הייתה קודש הקודשים של החברה הישראלית: שמורת טבע מוגנת, שפרחיה היפים ביותר נקטפו טרם זמנם והותירו פצע פתוח בלבבות יקיריהם שקמים כל בוקר מחדש בניסיון
‏לחיות עם הכאב האינסופי", כתב.

‏בן שם הוסיף: "מאז נפל בני קובי ז"ל לפני למעלה מחצי יובל, הטיפול והדאגה בצרכיהם הפיזיים והנפשיים של בני משפחת השכול הפכו למשימת חיי, וצה"ל למשפחתי השנייה.

‏אינני פוליטיקאי. ‏אין לי אינטרסים או מניעים זרים זולת המחויבות המוסרית לשמירה על זכרם של הנופלים ביום הקדוש הזה - ובשל כך אינני ישן בלילות כבר תקופה ארוכה".

בן שם קרא: "‏בשל חשש מוחשי לפגי רון אני פונה לכולכם בבקשה זו - צאו לציבור בהודעה ‏פומבית משותפת וקראו לאזרחי ישראל לעשות כל מאמץ כדי לשמור על קדושת היום.

‏יש למתן את השיח, להימנע מאמירות פוליטיות שנויות במחלוקת, להוציא את צה"ל מהוויכוח ולאפשר לעם ישראל להתייחד עם זכר הנופלים כמדי שנה".

‏לסיום הבהיר: "אני מאמין בכל לבי שאם תתעלו לגודל השעה ותוכיחו שאתם מסוגלים להתאחד סביב קדושת יום זיכרון, נצליח להנמיך את גובה הלהבות. מי ייתן ונדע רק ימים שקטים בשלום ובאחדות".

גם יו"ר המחנה הממלכתי, בני גנץ התייחס אמש בפתח ישיבת הסיעה לחשש מעימותים ואמר: "אני מכבד את המשפחות השכולות שמבקרות אותנו – מקבל כל אמירה שלהם באהבה ומחבק אותם. לכל אחת ואחד מהם חדר בתוך הלב של כולנו. ובכל זאת כולנו צריכים להיכנס לבתי העלמין לטקסי יום הזיכרון עם היגון האישי והלאומי, ולהשאיר את הוויכוח הציבורי בחוץ ולו ליום אחד בלבד".

בתוך כך, חני אורון אלמנתו של לוחם שנפל במלחמת יום הכיפורים אמרה בחדשות 12 על האפשרות שבן גביר יגיע ביום הזיכרון לבתי העלמין: "הצעירים מתכוונים לא לתת לבן גביר לדבר. להרעיש, לצעוק. יכול להיות שיהיו תבניות ביצים. אני מניחה שיהיה שם בלאגן גדול מאוד. הפעם לא יהיה מי שיעצור".

מנגד, מאיה אוחנה-מורנו, אלמנתו של עמנואל מורנו אמרה הבהירה בריאיון לכאן חדשות: "יום הזיכרון הוא לא היום של המשפחות השכולות, הוא היום של מדינת ישראל. כל משפחה ועמדתה, אבל הבעל שלי קבור ליד ילד אחר, שכנראה המשפחה שלו חושבת אחרת ממני. אנחנו נפגשים שם ומתחבקים, למרות שאנחנו לא עם אותן הדעות".

יום הזיכרון משפחות שכולות משרד הביטחון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד