כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
מחקר מקיף

חיסון הבוסטר לזן האומיקרון מביא להפחתה של 72% בסיכון לאשפוזים

מחקר שנערך בנוגע למועילות חיסון הבוסטר המשולב המותאם לזן האומיקרון מצא: הפחתה של 72% בסיכון לאשפוזים ו-68% לתמותה מנגיף הקורונה בקרב מבוגרים בני 65+. מדובר במחקר מקיף שבדק את מועילות מנת החיסון מותאמת אומיקרון במניעת אשפוזים ובתמותה

חיסון הבוסטר לזן האומיקרון מביא להפחתה של 72% בסיכון לאשפוזים
חיסון לקורונה צילום: Wisam Hashlamoun/Flash90

מחקר שנערך בכללית בנוגע למועילות חיסון הבוסטר המשולב המותאם לזן האומיקרון מצא: הפחתה של 72% בסיכון לאשפוזים ו-68% לתמותה מנגיף הקורונה בקרב מבוגרים בני 65+. מדובר במחקר מקיף שפורסם ב- Lancet Infectious Diseases, שבדק את מועילות מנת החיסון מותאמת אומיקרון במניעת אשפוזים ובתמותה. סמוך לפרסום התוצאות, אישרו ה-FDA וה-CDC מנת בוסטר שניה מותאמת אומקירון לבני בני 65+ ולמדוכאי חיסון

צוות החוקרים ניתח בשיטות סטטיסטיות מתקדמות את נתוניהם של מטופלי כללית על מנת לבחון את מועילות מנת החיסון המותאמת לזן האומקירון במניעת אשפוזים ותמותה ממחלת הקורונה בקרב בני 65 ומעלה. את המחקר הוביל אגף רפואה בקהילה של כללית בשיתוף הפקולטה למדעי הבריאות באוניברסיטת בן-גוריון בנגב והמעבדה למקסימיזציה של תוצאי בריאות במכללת ספיר.

בסוף שנת 2022 הומלץ על ידי משרד הבריאות בישראל, לאחר אישור ה- FDA, להתחסן במנת חיסון מותאמת לזן האומיקרון, בתנאי שעברו שלושה חודשים לפחות מקבלת מנת החיסון האחרונה או החלמה. החיסון תועדף לאנשים בסיכון גבוה לתחלואה קשה מקורונה, לרבות בני 65 ומעלה.

המחקר של כללית שהתפרסם בסוף השבוע בעיתון המדעי היוקרתי Lancet Infectious Diseases, עקב אחר כלל בני 65 ומעלה חברי הכללית זכאי החיסון, והשווה את שיעורי האשפוזים והתמותה מקורונה באוכלוסייה שקיבלה את החיסון מול אלו שלא קיבלו אותו. מאמר זה מהווה עדכון של התוצאות הראשוניות שפורסמו על ידי הכללית בפרסום מקדים ב-8 בינואר השנה.

המעקב בוצע לאחר אישור חיסון מותאם האומיקרון בישראל, בין התאריכים 27 בספטמבר 2022 ועד ל-25 בינואר 2023. החוקרים סקרו נתונים של 569,519 מטופלי כללית. שיטת המחקר כללה תיקנון רב-משתני עבור מגוון גורמי סיכון לתמותה, על מנת לנטרל הטיות אפשריות שיכלו לנבוע מפערי גיל, מין, מצב סוציו-אקונומי או תחלואה נלווית בין האוכלוסיות. מדובר בגודל קבוצה הרחב ביותר שאיפשר הערכה מדויקת של הקשר שבין קבלת מנת החיסון לבין שיעורי אשפוז ותמותה הנובעים מתחלואה בקורונה.

ממצאי המחקר:

הגיל הממוצע של אוכלוסיית המחקר היה 75. בסוף תקופת המחקר, 24% מאוכלוסייה זו קיבלה את החיסון מותאם האומיקרון. בקרב מקבלי מנת החיסון נצפתה הפחתה של 72% בשיעורי האשפוז ו-68% בשיעורי התמותה מקורונה, בהשוואה לקבוצה שלא חוסנה בחיסון האומיקרון.

לדברי ד"ר דורון נצר, ראש אגף רפואה בקהילה בכללית: "עם אישור החיסון מותאם אומיקרון, עלתה השאלה לגבי מועילותו במניעת תחלואה חמורה ותמותה. החיסון אושר ב-FDA בנוהל חירום מבלי שנערכו מחקרי יעילות מבוקרים למניעת מחלה קשה, ולכן הייתה אי-וודאות בעולם לגבי מועילותו והשפיע על מידת ההיענות לחיסון. תוצאות המחקר אשר ערכנו מלמדות כי החיסון המותאם לאומיקרון קשור בצורה מובהקת בהפחתת הסיכון לאשפוז ותמותה מקורונה. פרסום ממצאי מחקר זה, הראשון בעולם, לגבי החיסון המותאם לזן האומיקרון (הביוולנטי), מהווה נדבך חשוב להשלמת מתן חיסון זה באוכלוסיות בסיכון. סמוך לפרסום תוצאות המחקר, אישרו ה-FDA וה-CDC מנת בוסטר שניה מותאמת אומקירון לבני בני 65+ ולמדוכאי חיסון".

המחקר התצפיתי בוצע על בסיס מאגרי המידע הממוחשבים של כללית, בהתאם לאישור ועדת הלסינקי המוסדית. המחקר בוצע ללא תמיכה ממקור חיצוני כלשהו.

קורונה חיסון אומיקרון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד