כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
"קו ישיר" לראשי הצבא

ישראל בקשר עם מנהיגי סודן, ומנסה לעזור להרגיע את הלחימה

ישראל בקשר עם מנהיגי סודן, ומנסה לעזור להרגיע את הלחימה במדינה. גורם רשמי אמר: "ישראל מדברת עם מי שצריך במאמץ לסיים את הלחימה בחרטום". הנורמליזציה נראית רחוקה עוד יותר בשל הלחימה

ישראל בקשר עם מנהיגי סודן, ומנסה לעזור להרגיע את הלחימה
אזרחים בסודן. אילוסטרציה צילום: unsplash

לישראל יש "קו ישיר" לראשי הצבא של סודן, כך אמר היום גורם דיפלומטי ישראלי ל'טיימס אוף ישראל', ישראל מנסה לתרום למאמצים להרגיע את הלחימה במדינה. "אנחנו מדברים עם מי שאנחנו צריכים לדבר איתו", אמר הבכיר, תוך שהוא מסרב לאשר את הדיווחים לפיהם המוסד בנה קשרים עם מוחמד חמדאן דגאלו, מפקד כוחות החצי-צבאיים הנלחמים כעת במפקד הצבא גנרל עבד אל-פתאח אל-בורהאן.

לפחות 330 בני אדם נהרגו ו-3,300 נפצעו בלחימה מאז שהחלה ביום שבת האחרון, כך מסר ארגון הבריאות העולמי של האו"ם, אך סביר להניח שהמספר גבוה יותר מכיוון שגופות רבות לא נאספו ברחובות. במהלך הלילה ועד הבוקר, ניתן היה לשמוע יריות ללא הרף ברחבי חרטום. התושבים דיווחו על קרבות קשים ביותר סביב המפקדה הצבאית המרכזית במרכז חרטום ובשדה התעופה הסמוך.

צבא סודאן שלל את המשא ומתן עם הכוחות החצי צבאיים, ואמר כי הוא יסכים רק לכניעת הכוחות. שני הצדדים ממשיכים להילחם במרכז חרטום ובחלקים אחרים של המדינה, ואיימו להרוס את הניסיון האחרון להפסקת אש. מערכת הרפואית במדינה על סף קריסה, כאשר בתי חולים רבים נאלצו להיסגר ולאחרים נגמרה האספקה.

הבכיר הישראלי הדגיש כי ישראל אינה נוקטת צד במאבק בין בעלי בריתה לשעבר בורהאן לבין יריבו דגאלו. "אנחנו פועלים לטובת סודן", אמר הפקיד, "כדי שהמצב לא יתפשט למשהו גרוע עוד יותר. לכל האזור יש אינטרס להגן על היציבות".

לישראל יש אינטרס נוסף. ישראל וסודאן הסכימו בשנת 2020 לקדם צעדים לנורמליזציה בעקבות הסכמים עם איחוד האמירויות, בחריין ומרוקו במסגרת הסכם אברהם, אך מאז ירושלים וחרטום עצרו את השיחות בשל הלחימה במדינה.

"כל עוד אין ממשלה ששולטת בהסכמה רחבה, יהיה קשה להתקדם למשהו יציב עם סודן", אמר הגורם הישראלי. "אנחנו עובדים כמה שאנחנו יכולים עם האמריקאים", אמר הפקיד.

ישראל כנראה עובדת גם עם מצרים. מצרים היא תומכת נחרצת של הגנרל בורהאן, הפקיד הישראלי לא אישר שיתוף פעולה כלשהו עם מצרים, אולם רק חזר על כך שישראל בקשר עם כל גורם שהיא צריכה לדבר איתם כדי להרגיע את המצב.

 

סודן גופות הרוגים ופצועים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד