כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
מִנְּשָׁרִים קַלּוּ מֵאֲרָיוֹת גָּבֵרוּ

הנכד החרדי ארגן הלוויה לחייל שהציל את סבתא שלו | תיעוד

ר' בן ציון אהרן וידר מחוקק ממחוז רוקלנד בניו יורק, ארגן מניין לאמירת קדיש ותפילת אל מלא רחמים עבור חייל יהודי, אלן מוסקין ז"ל שסייע בשחרור אלפי יהודים ממחנות ההשמדה בסיום מלחמת העולם השנייה, בין המשוחררים היתה סבתו של וידר ששוחררה על ידי החייל | צפו בתיעוד

הנכד החרדי ארגן הלוויה לחייל שהציל את סבתא שלו | תיעוד
אמירת קדיש ותפילת אל מלא רחמים צילום: באדיבות המצלם

ר' בן ציון אהרן וידר, היסטוריון ומחוקק ידוע במחוז רוקלנד, ארגן והשתתף יחד עם הפעיל מאיר טאובר בהלווייתו של אלן מוסקין, חייל יהודי שמילא תפקיד משמעותי בשחרור מחנה הריכוז גונסקירכן במהלך מלחמת העולם השנייה. סבתו של וידר שוחררה מאותו מחנה על ידי מוסקין וחיילים אמריקאים אחרים. בהלוויה קרא וידר את תפילת אל מלא רחמים ואמר קדיש. החייל נפטר לאחרונה ונקבר ביום רביעי האחרון.

החייל אלן (גרשון ראובן) היה ממשחררי מחנות השמדה בסיום מלחמת העולם השניה. וידר סיפר על קברו כי החייל הציל את סבתא שלו. "הוא היה חייל יהודי בסך הכל בן 18, הוא הציל את סבתא שלי ועוד אלפי יהודים. הוא לא דיבר יידיש כי הוא גדל באמריקה, הוא אמר לניצולים ביידיש 'אני יהודי (איך בין הייד) כדי לעודד אותם, וזה נתן להם כוח וחיים אחרי מה שהם עברו".

וידר המשיך מעל קברו של החייל: "אלן לא דיבר על התקופה ההיא שנים רבות, רק בעשרים השנים האחרונות הוא החל לדבר על זה, כדי לספר את עדותו לאור הכחשות שואה, הוא עבר בין מאות בתי ספר לספר לתלמידים על השואה ועל המראות שראה במחנות".

הנוכחים בהלוויה ציינו כי "כל המצוות והמעשים הטובים שהם מקיימים לאורך השנים כולל כל הצאצאים הרבים, נזקפים לזכות החייל היהודי". וידר הוסיף: "התכנסנו פה כאן לחלוק כבוד אחרון כיהודים גאים, כולנו כאן נכדים לאותם אנשים שאתה הצלת, שאתה שחררת, היית אדם טוב, היום (רביעי האחרון) היתה הלוויה, אנחנו מתפללים לעילוי נשמתך, אנחנו כולנו מודים לך על הדברים שעשית".

מלחמת העולם השניה ארה''ב נאצים מחנות ההשמדה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד