כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
צו מעצר בינלאומי

מאסר עולם ללבנוני שפוצץ בית כנסת ב-1980

חסן דיאב, פרופסור לסוציולוגיה ממוצא לבנוני-קנדי, הורשע בפריז בביצוע פיגוע תופת מחוץ לבית כנסת באוקטובר 1980, שבו נהרגו ארבעה בני אדם. דיאב, שחי בקנדה, הורשע שלא בפניו ונידון למאסר עולם, והשופט הוציא נגדו צו מעצר בין-לאומי

מאסר עולם ללבנוני שפוצץ בית כנסת ב-1980
משטרת צרפת, אילוסטרציה צילום: Pixabay

חסן דיאב, פרופסור לסוציולוגיה ממוצא לבנוני-קנדי, הורשע בבית המשפט בפריז בביצוע פיגוע התופת מחוץ לבית כנסת ב-3 באוקטובר 1980, שבו נהרגו ארבעה בני אדם. דיאב, שחי בקנדה, הורשע שלא בפניו ונידון למאסר עולם, והשופט הוציא נגדו צו מעצר בין-לאומי.

בית המשפט קיבל את בקשת התובעים לעונש המקסימלי האפשרי נגד דיאב, כיום בן 69 ופרופסור באוניברסיטה בקנדה. התובעים אמרו בסיכום שלהם כי "אין ספק" שדיאב, החשוד היחיד, עמד מאחורי המתקפה.

בשעות הערב המוקדמות של ה-3 באוקטובר 1980 פוצצו חומרי נפץ שהונחו על אופנוע סמוך לבית הכנסת ברחוב קופרניק ברובע ה-16 של פריז, והרגו ארבעה בני אדם.

לאחר הודעת בית המשפט, קנדה שוקלת את צעדיה, כך אמר ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו. "נבחן היטב את הצעדים הבאים, מה הממשלה הצרפתית בוחרת לעשות, מה בתי הדין הצרפתיים בוחרים לעשות", אמר טרודו במסיבת עיתונאים. דיאב, ששוחח עם עיתונאים באוטווה - קנדה, הגיב לפסק הדין וכינה אותו "קפקאי" ו"לא הוגן". "קיווינו שההיגיון ינצח", הוסיף.

"הראיות מראות שהוא חף מפשע ובכל זאת הם הרשיעו אותו", אמר עורך דינו הקנדי של דיאב, דונלד ביין. "זאת החלטה פוליטית. זו הרשעה פסולה".

זו הייתה המתקפה הקטלנית הראשונה נגד הקהילה היהודית בצרפת מאז הכיבוש הנאצי במלחמת העולם השנייה. דיאב הכחיש כל מעורבות ואמר כי הוא למד באוניברסיטה בביירות בזמן הפיגוע. הוא לא היה במשפט והצוות המשפטי שלו טען שהוא קורבן של טעות בזהות, כאמור הוא נמצא בימים אלה בקנדה.

במוצאי שמחת תורה, ה-3 באוקטובר 1980, הניח לכאורה חסן דיאב, תיק ובו מטען חבלה במשקל 10 קילוגרמים, שהוצמד לאופנוע שחנה בסמוך לבית הכנסת ברחוב קופרניק 24, ברובע ה-16 בפריז. זמן קצר לפי תום התפילה התפוצץ מטען החבלה ונהרגו ממנו ארבעה בני אדם, הישראלית עליזה שגריר ו-3 אזרחים צרפתיים. בפיגוע נפצעו כ-40 בני אדם נוספים.

המשטרה הצרפתית הודיעה אז כי במידה והמטען היה מתפוצץ מספר דקות מאוחר יותר, הפיגוע היה יכול להיות קטלני הרבה יותר, מכיוון שמאות מתפללים יהודים ובהם ילדים רבים היו בדרכם החוצה מבית הכנסת לאחר סיום התפילה. המטען הכיל 10 ק"ג של חומר נפץ, הפיצוץ הפיל את גג הזכוכית של בית הכנסת על המתפללים הרבים שחגגו בר מצווה של שלושה נערים. ובת מצווה של שתי בנות. דלת בית כנסת פוצצה מעוצמת הפיצוץ, וחלונות ראווה של חנויות לאורך 150 מטרים נופצו.

במשך 27 שנה לא הצליחה המשטרה הצרפתית לתפוס את המחבל שהניח את המטען, אך באוקטובר 2007, בסיוע שירותי המודיעין הגרמני, אותר החשוד בשם חסן דיאב בקנדה. לאחר מעקב ארוך ב-13 בנובמבר 2008, נעצר דיאב בעיר גאטינו שבקוויבק על ידי המשטרה הקנדית.

באוקטובר 2014, לאחר מספר שנים של מאבקים משפטיים, הוסגר דיאב לצרפת והואשם ברצח, זאת לאחר שבית המשפט העליון בקנדה דחה את עתירתו כנגד ההסגרה, לאחר הסגרתו הכחיש דיאב את מעורבותו בפיגוע וטען כי כלל לא היה בצרפת בזמן הפיגוע. במאי 2016, שוחרר דיאב למעצר בית, לאחר שהיה נתון במעצר במשך 18 חודשים.

הוא ניצל זיכוי טכני בסעיף אחר כדי להמריא למולדתו קנדה. הדרכון שלו היה שמור בבית המשפט בפריז, אבל שגרירות קנדה סידרה לו דרכון זמני, והוא נמלט. תומכיו ועורכי דינו בצרפת ובקנדה טוענים שדיאב נרדף בטעות על ידי רשויות המשפט בצרפת כקורבן של זהות שגויה. מאז ניסתה צרפת להעמידו לדין.

 

צרפת פריז פיגוע טרור לבנון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד