כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
"לוין אינו חותמת גומי"

בצל קידום הרפורמה המשפטית: הבעיות ששר המשפטים מזניח

שר המשפטים חתם מאז שנכנס לתפקידו לפני ארבעה חודשים רק על תקנה אחת בלבד. לוין גם לא מפיץ כמעט תזכירי חוק. מהשבעת הממשלה ועד היום, הפיץ שר המשפטים רק שבעה תזכירי חוק. לשכת השר: "מדובר בידיעה ממוחזרת ומקורה בהדלפה מכוונת שנועדה להניע את השר"

בצל קידום הרפורמה המשפטית: הבעיות ששר המשפטים מזניח
יריב לוין במליאה צילום: Yonatan Sindel/Flash90

סגן ראש הממשלה ושר המשפטים, יריב לוין חתם מאז שנכנס לתפקידו לפני ארבעה חודשים רק על תקנה אחת בלבד שתעבור לתיקון בוועדת החוקה של הכנסת, זאת בשעה שעל שולחנו ממתינות יותר מ־30 תקנות שגובשו במשרד המשפטים.

חלק מהתקנות הן בנושאי זכויות אדם ואזרח כמו שיקום כלכלי ואימוץ ילדים - שחרף בקשות משרדי הממשלה השר מתעלם מהן. כך דווח ב'ישראל היום'.

לוין גם לא מפיץ כמעט תזכירי חוק. מהשבעת הממשלה ועד היום, הפיץ שר המשפטים רק שבעה תזכירי חוק. בימים כתיקונם משרדי המשפטים והאוצר הם המשרדים שמפיצים הכי הרבה תזכירים, כ־50% מתזכירי החוק של הממשלה.

בארבעת החודשים האחרונים חתם שר האוצר בצלאל סמוטריץ' והפיץ 91 תזכירים. אפילו משרד בינוני וקטן יותר ממשרד המשפטים כמו משרד הבריאות הפיץ עד כה 24 תזכירים.

בנוסף, השר לוין מסרב לחתום על מינויה של עו"ד איה דויטשר, מפרקליטות המדינה, לתפקיד ממלאת מקום אב בית הדין למשמעת של עובדי המדינה. עו"ד אלעד מן מעמותת "הצלחה" שלח לאחרונה מכתב התראה ללוין לפני עתירה לבג"ץ בעניין.

מלשכת סגן ראש הממשלה ושר המשפטים יריב לוין נמסר: "מדובר בידיעה ממוחזרת, שחלקים ממנה כבר פורסמו השבוע ברשת ב', ומקורה בהדלפה מכוונת שנועדה להניע את השר מלפעול למען תיקון מערכת המשפט. הניסיון הזה לא יצלח.

בניגוד למה שהיה נהוג בעבר במשרד המשפטים, השר לוין אינו חותמת גומי להצעות חוק ולתקנות שהייעוץ המשפטי מבקש לקדם. השר בוחן לעומק כל הצעה ודורש תיקונים וקידום של הצעות חוק ותקנות התואמות את מדיניות הממשלה החדשה, כפי שהובטח לציבור", נאמר.

נזזכיר כי לפני מספר ימים דווח שסגן ראש הממשלה ושר המשפטים יריב לוין התייחס לאחרונה במספר פורומים סגורים לתחומי עיסוקו ופועלו במשרד המשפטים כפי שהוא רואה אותם ואמר: "אני השר לענייני הרפורמה. אני מקדם את הרפורמה. כל השאר לא מעניין". 

הדברים שאמר השר לוין באו להבהיר כי הפעילות השוטפת של משרד המשפטים מעניינת אותו פחות כרגע, והוא לא עוסק בה מאחר והוא משקיע את מאמציו כעת סביב קידום הרפורמה המשפטית, ובה הוא רואה את ליבת תפקידו.

פגישות העבודה של לוין במשרד המשפטים עם אנשי מקצוע מועטות במיוחד. השר לוין לדוגמה לא נפגש באופן קבוע עם היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרה מיארה או עם פרקליט המדינה עמית איסמן. למעשה, במקום פגישת עבודה שבועית או חודשית כפי שהיה נהוג עד עתה, השר לוי נפגש עם פרקליט המדינה איסמן פעם אחת בלבד.

בנוסף, כמה מהמינויים והתפקידים שצריך לאשר לא מאוישים. כך גם תקנות ותזכירי חוק שהדרג המקצועי מעביר אליו לא מטופלים או לחילופין נחתמים מיד ללא בחינה עצמאית של השר. לתפיסתו של לוין, קידום הרפורמה כעת הוא דחוף, ומנגד עניינים אחרים סובלים דיחוי ולכן יכולים להמתין לזמנים רגועים יותר, כאשר לוין יוכל לקבל החלטה במתינות וכי אין כוונתו לשמש כחותמת גומי.

מלשכת סגן ראש הממשלה ושר המשפטים יריב לוין נמסר בתגובה כי "מסע ההשמצות הבלתי פוסק המנוהל נגד השר, במטרה לפגוע באיש ציבור אשר למעלה מ-14 שנה הוא אחד מהשרים וחברי הכנסת המשפיעים במערכת הציבורית, בזכות עשייה מסביב לשעון, לא ירתיע את השר מלהמשיך לפעול למען תיקון מערכת המשפט.

"קידום הרפורמה אכן נמצא במיקוד העשייה של השר, נוכח חשיבותו העליונה של הנושא. לצד זאת, הספיק השר לחתום על עשרות רבות של מינויים לתפקידים שונים במערכת המשפט, וקיים שורה ארוכה של ישיבות עבודה ודיונים בנושאים המקצועיים שעל שולחנו. זאת לצד פעילות אינטנסיבית של ועדת השרים לחקיקה בראשה הוא עומד ואשר דנה עד עתה במאות הצעות חוק".

בנוסף, פורסם בכאן רשת ב, כי למעלה משלושה וחצי חודשים שאין נציב ביקורת על מייצגי המדינה בערכאות פרקליטות ותובעים משטרתיים. שר המשפטים יריב לוין לא האריך את כהונת ממלאת המקום עד כניסת השופט מנחם פינקלשטיין. בתגובה לפרסום אמר השר כי "השופט בדימוס פינקלשטיין אמור להיכנס לתפקידו בימים הקרובים".

יריב לוין הרפורמה המשפטית משרד המשפטים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד