א' אייר התשפ"ד
09.05.2024
מבצע "מהיר ונקי"

הלחימה בסודן: דיפלומטים ואזרחים זרים פונו מהקרבות

מספר מדינות פינו דיפלומטים ואזרחים מבירת סודאן, בעוד קרבות עזים ממשיכים להשתולל בחרטום הבירה. שיירה צרפתית ספגה אש בעת שניסתה לעזוב את השגרירות ונאלצה לשוב על עקבותיה  

הלחימה בסודן: דיפלומטים ואזרחים זרים פונו מהקרבות
קרבות רחוב בסודאן צילום: צילום מסך

ארה"ב ובריטניה הודיעו היום (ראשון) כי הטיסו דיפלומטים החוצה מהמדינה. איטליה, בלגיה, טורקיה, יפן והולנד הודיעו גם הן כי הן מארגנות פינוי החל מהיום.

על פי הדיווחים, שיירה צרפתית ספגה אש בעת שניסתה לעזוב את השגרירות ונאלצה לחזור אחורה. הקרבות בסודאן בין כוחותיו של מפקד הצבא הסדיר של סודאן, לבין כוח חצי-צבאי בשם "כוחות התמיכה המהירים" (RSF), שני הצדדים מאשימים זה את זה במתקפה.

בשיחה עם ה-BBC, השלטונות הצרפתיים סירבו להתייחס לשאלה אם התרחשה תקיפה - אך הם מסרו כי הצבא הצרפתי שבסיסו בג'יבוטי היה מעורב במבצע וכי המטרה הייתה להביא את המפונים לג'יבוטי. משרד החוץ הצרפתי מסר שהוא מפנה את אזרחיו וגם אזרחים ממדינות אחרות באיחוד האירופי ובעלות בריתה.

שלטונות ארה"ב אמרו שהטיסו כ-100 בני אדם עם מסוקים ביום ראשון בבוקר במבצע "מהיר ונקי". בשיחה עם עיתונאים לאחר המשימה, סגן גנרל דאגלס סימס אמר שיותר מ-100 חיילים אמריקאים טסו מג'יבוטי לאתיופיה ולאחר מכן לתוך סודאן כדי לחלץ את האזרחים, והיו על הקרקע פחות משעה.

למרות שאין הפסקת אש רשמית, נראה שהכוחות הסכימו לא לירות על המסוקים האמריקאים במהלך משימתם, כך דיווח ה-BBC. שגרירות ארה"ב בחרטום סגורה כעת, וציוץ בפיד הרשמי שלה אומר שזה לא מספיק בטוח עבור הממשלה לפנות אזרחים אמריקאים פרטיים.

בריטניה הטיסה דיפלומטים ומשפחותיהם, כולל כמה ילדים, מחוץ למדינה משדה תעופה מחוץ לחרטום. אזרחים בריטים אחרים שעדיין נמצאים בסודאן נקראו על ידי הממשלה להודיע למשרד החוץ היכן הם נמצאים, אך שר החוץ ג'יימס קלברלי אמר שהאפשרויות לפנות אותם "מוגבלות מאוד".

ביום שבת פונו יותר מ-150 בני אדם, רובם אזרחי מדינות המפרץ, וכן מצרים, פקיסטן וקנדה הים לנמל ג'דה בסעודיה. בינתיים הקרבות הביאו למאות הרוגים ואלפי פצועים.

סודן קרבות הרוגים ופצועים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד