כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
"מאמצים להורדת המתיחות"

סאגת חאן אל אחמר: זה מה שכתבה המדינה בתשובתה לבג"ץ

בטיוטת התשובה של המדינה לבג"ץ נכתב כי עמדת הדרג המדיני היא שיש לפנות את חאן אל אחמר. עם זאת נכתב: "מתן הצהרה בעת הנוכחית על מועד מימוש צווי ההריסה בח'אן אל-אחמר, עלולה לפגוע במאמצים שמתקיימים כעת להורדת המתיחות"

סאגת חאן אל אחמר: זה מה שכתבה המדינה בתשובתה לבג"ץ
חאן אל אחמר צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בטיוטת תשובת המדינה לבג"ץ נכתב כי יש למחוק את העתירה למימוש פינוי ח'אן אל-אחמר. זאת בשם שר הביטחון, ראש הממשלה והמנהל האזרחי.

על פי דיווח בישראל היום, בתשובה הודגש כי יש לפנות את ח'אן אל-אחמר מבחינת הדרג המדיני ולמצוא חלופה מוסכמת עם התושבים, אך בית המשפט לא צריך להתערב במועד הפינוי שתלוי גם בשיקולים מדיניים.

בתשובה צוין כי אחת הסיבות המרכזיות, היה חשש שפינוי ח'אן אל-אחמר בעת הזו יפגע במאמצים להרגעת האזור שנעשו במסגרת ועידת שארם ומכונה בטיוטת התגובה "תהליך שארם".

בטיוטת התגובה נכתב: "ביום 26.2.23 התקיימה ועידה מדינית בעקבה, ולאחריה (ביום 19.3.23) התקיימה ועידה נוספת בשארם א-שייח' (להלן: "תהליך שארם"). בוועידות אלה כונס מפגש "מחומש" בהשתתפות נציגים מדיניים וביטחוניים בכירים מישראל, מהרשות הפלשתינית, ממצרים, מירדן ומארה"ב, על מנת לגבש מהלכים, ביטחוניים בעיקרם, למניעת הסלמה באיו"ש.

זאת, על רקע שיח מתמשך בשבועות האחרונים וחתירה להרגעת השטח בזירה הפלשתינית בכלל, ובפרט לקראת חודש הרמאדן וחג הפסח".

"בנוסף", נכתב כי, "הצדדים אישרו את מחויבותם לקידום הביטחון והיציבות באזור וכן אישרו את נכונותם ומחויבותם לעבוד בדחיפות להפסקת הצעדים החד-צדדיים ("work to end").
במסגרת הוועידות נדונו גם דרכים ואמצעים להורדת המתיחות בשטח בין ישראל לבין הפלשתינים וכן דרכים לפיתוח מנגנוני ריסון ומניעת אלימות והסתה. כמו-כן, הצדדים אישרו את מחויבותם להסכמים קודמים והביעו רצון כי סוגיות שטרם נענו, יקודמו באמצעות דיאלוג ישיר.

"הצדדים הדגישו עוד את החשיבות של קיום הפגישות במתכונת זו, וכי הם מצפים להמשיך ולשתף פעולה לשם חיזוק הבסיס למשא ומתן ישיר בין הצדדים. לבסוף, ציינו הצדדים כי יפגשו שוב. כלל המדינות המעורבות במגעים, וכן מדינות נוספות בקהילה הבינלאומית, רואות בשיחות אלו פריצת דרך חשובה ובעלת פוטנציאל ליציבות האזור ולקידום יעדים משמעותיים לטווח הארוך".

בהמשך נכתב בטיוטה: "בנוסף, ועד כמה שניתן לפרט בגלוי, המשיבים יציינו כי במסגרת תהליך "שארם" שנזכר לעיל (כאמור, הצדדים הצהירו כי הם רואים חשיבות להמשך שיתוף הפעולה וציינו כי יפגשו שוב), סביר שיועלו על-ידי הצדדים דרישות מדיניות וביטחוניות שונות, המשליכות, בין היתר, על השיקולים הרחבים הנוגעים לעניין אופן ועיתוי מימוש צווי ההריסה במתחם ח'אן אל-אחמר.

"על רקע האמור, ואחר שהדברים נבחנו על-ידי גורמי המקצוע במטה לביטחון לאומי ועל-ידי היועץ לביטחון לאומי וראש המל"ל, נמצא כי מתן הצהרה בעת הנוכחית על מועד מימוש צווי ההריסה במתחם ח'אן אל-אחמר, עלולה אף היא לפגוע במאמצים שמתקיימים כעת להורדת המתיחות בין הצדדים ולהגעה להסכמות שונות במסגרת תהליך זה, לרבות ביחס למימוש צווי ההריסה בשטח, כפי שיפורט בהמשך".

חאן אל אחמר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד