כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
"תסכול, יאוש ובלבול גדול"

כ-18,000 פניות למוקד – "בגלל המצב בארץ"

כ-18,000 פניות לער"ן בחודשים האחרונים – "בגלל המצב בארץ". כך נחשף בוועדת הצעירים | יו"ר הוועדה נעמה לזימי: "חרדה היא דבר ממשי ומייצרת מציאות. אנשים דואגים למצבם והדאגה היא בעיקר בקרב צעירים"

כ-18,000 פניות למוקד – "בגלל המצב בארץ"
שיחת טלפון. אילוסטרציה צילום: pixabay

כרבע מהפניות למוקד ער"ן בארבעת החודשים האחרונים – בגלל המצב החברתי, הביטחוני והפוליטי בארץ. לדברי יו"ר הועדה, נעמה לזימי (העבודה) "אין בריאות בלי דמוקרטיה, וחרדה היא דבר ממשי ומייצרת מציאות. אנשים דואגים למצבם והדאגה היא בעיקר בקרב צעירים". היא הדגישה את הצורך בהגדלת כוח האדם בתחום בריאות הנפש, לתקצב את מרכזי-החוסן בבסיס התקציב והוספת תקנים למרכזים אלו.

הדיון בוועדה הוא ביוזמת היו"ר לזימי, בעקבות הטענות כי בעת האחרונה חלה עליה בפניות למוקדי בריאות הנפש בגלל מצוקה ביטחונית, והאירועים החברתיים והפוליטיים בארץ.

שירי דניאלס, מנהלת מקצועית בער"ן, סיפרה כי בארבעת החודשים האחרונים התקבלו במוקד 74,000 פניות, 25-20% מתוכן (כ-18,000 פניות) עוסקות במצב החברתי-פוליטי. 5% מהפניות מגיעות מבני נוער, חיילים וצעירים וכ-50% מההורים שמודאגים לגבי ילדיהם ועתידם. "הפניות התרבו כל כך מבחינת נפח ועוצמת המצוקה עד שהוספנו קטגוריה של מצב חברתי - פוליטי שלא היתה קיימת קודם. ילדים ונוער הם בעלי אנטנות מחודדות וחשים בחרדה של ההורים עד לכדי פגיעה אפשרית בחוסן המשפחתי. אנו עדים לדאגה עמוקה, חרדה חוסר ודאות, דאגה לעתיד, תסכול, יאוש ובלבול גדול".

אילוסטרציה. צילום: פיקסה ביי.

ד"ר יעל מאיר, פסיכולוגית קלינית מרצה בחוג לייעוץ והתפתחות האדם באוניברסיטת חיפה, הוסיפה כי "מדובר בחשש, כעס, בלבלול וחוסר-אונים של צעירים מקבוצות מיעוט ודאגה שזכויותיהם ייפגעו". לדברי ד"ר נמרוד גולן, נציג "אין בריאות נפש בלי דמוקרטיה", מדובר ב"שבר קיומי, על סף תהום רגשית, משהו נורא קורה. פוסט-טראומה לאומית. בלי דמוקרטיה ושוויון אין חיים". לפי הפסיכולוגית ד"ר אורטל בוחניק-אציל, הילדים סופגים מההורים את החרדה, הבלבול ואי-היציבות.

רותם כהן, מאתר "מתחת לרדאר", סיפר על תחושות "קרב בלימה", תסכול, ניתוק וייאוש מצד העוקבים של האתר. לדברי מתן עוז, עורך האתר, "התחושה היא שאין למעשה טעם, כי יש אימה שיום אחד ישללו את הזכויות הכי-בסיסיות. אני כבר איבדתי את התקווה". טל שחר-גייסן, נציגת "החצר הנשית", סיפרה על תחושות מ"איום על העתיד הכלכלי, החברתי והביטחוני והאיום על הדמוקרטיה" המופיעה גם בתחושות גופניות.

אילוסטרציה. צילום: פיקסה ביי.

נעמה מכלוף, נציגת "מחאת הסטודנטים" סיפרה על סקר בו נשאלו 165 סטודנטים וכי 75% מהם דיווחו על "קשיים לימודיים בתקופה האחרונה", 89% שחווים דאגה מפני העתיד. אחת מהנשאלות סיפרה כי "בזמן האחרון מפחיד ללכת הביתה אחרי ההפגנות. אנשים ראו אותי עם חולצה של מחאת הסטודנטים ופשוט התחילו להרביץ לי". לדברי הילה קזימירסקי, מנהלת יחידה בליווי בדיור בריאות הנפש, בגלל השכר הנמוך בתחום – הרבה פורשים ונגרם מחסור במטפלים, ואילו רוני קמאי, ממועצת התלמידים הארצית, סיפרה על תוספת לחץ בנוסף ללחץ הלימודים, והקפאת הענקת הציונים – בעקבות עיצומי המורים.

נעמה לזימי מוקד שירות מוקד חירום מוקד טלפוני חרדות חרדה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד