כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
"השותפות היא אינטרס"

ראש המל"ל לשעבר על מעצר חבר הפרלמנט הירדני: "מבוכה לארמון"

ראש המל"ל לשעבר התייחס לשלל נושאים וביניהם ההתקרבות של סעודיה לאיראן ואמר: "אולי דווקא עכשיו היא תתקרב". על מחאת בתי העלמין אמר: "נציגי העם הם השרים, בלי קשר להשתייכותם המפלגתית" 

ראש המל"ל לשעבר על מעצר חבר הפרלמנט הירדני: "מבוכה לארמון"
מאיר בן שבת צילום: פלאש90

ראש המל"ל לשעבר, מאיר בן שבת התייחס היום (שני) בריאיון לכאן רשת ב' למעצרו של חבר הפרלמנט הירדני ואמר: "זה מעמיד במבוכה את ארמון המלוכה. למרות כל החיכוכים והבעיות, השותפות עם ירדן היא אינטרס שחשוב לשמור". 

בנוסף התייחס בן שבת למחלוקת סביב הגעת שרים לבתי העלמין ואמר: "נציגי העם הם השרים בממשלה, בלי קשר להשתייכותם המפלגתית, הם מייצגים אותנו. זו הדרך של המדינה והחברה להעביר את המסרים למשפחות השכולות. לצד זאת, אני לא רואה דבר פסול בבחירה האישית של כל שר ושר אם להגיע או לא". 

"זכיתי לראות את פניה היפות של ישראל מדי יום ביומו", המשיך בן שבת. "העבים שמכסים את שמי הארץ הזאת לא יסתירו את האור העצום שמציף אותה. אני לא רואה ערך מיוחד בכך שאשתף את הציבור בנוגע לעמדתי על הרפורמה. בעיניי, יותר חשוב להביע עמדה ברורה בעד האחדות, מיתון השיח והגדרתה של האחריות. צריך לקרוא לכולם 'אל תהיה צודק, תהיה אחראי'". 

בהקשר האיראני, בן שבת טען שאיראן גרעינית היא אינה בעיה של ישראל או המזרח התיכון בלבד, ושהמעורבות של טהראן במלחמה באוקראינה היא דוגמה לכך. "יש לארצות הברית הזדמנות לשנות את המצב ולבלום את איראן, ולשקם את מעמדה במזרח התיכון. משטר האייתוללות הוכיח שרק כשהוצב מולו איום צבאי ממשי - הוא משנה את ההתנהגות שלו".

ראש המל"ל לשעבר התייחס גם להתקרבות של איראן לסעודיה ואמר: "המדיניות של סעודיה היא לגוון משענות, ולכן כשהיא פונה לכיוון אחד – זה לא אומר בהכרח שזה מבטל כיוונים אחרים. שנית, שורשי האיבה בן איראן וסעודיה נעוצים בהיבטים אתניים ואחרים, ואלו לא הולכם להיעלם כתוצאה מהסכם כזה או אחר. שלישית, השותפות עם ישראל נותנת הרבה דברים שסעודיה לא יכולה לקבל מכל שותפות אחרת, ואינני מתכוון בהכרח בנושא הביטחוני".

עוד הוא הוסיף: "יכול להיות שדווקא כעת, בשל ההתפתחות של חידוש היחסים עם איראן והנטייה הסעודית לכיוון הסינים והרוסים – דווקא כעת יהיה עניין לסעודים לייצר מהלך מאזן בדמות התקדמות כלשהי. אני לא אומר הסכמי שלום, אבל ייתכן שהתקדמות". 

על רצועת עזה והאתגר מול חמאס הוא אמר: "צריך למצוא את הנוסחה שתאפשר להגיע לשקט ללא התעצמות צבאית של חמאס. כשמסתכלים על החלופות האסטרטגיות שעומדות בפני ישראל, נדמה לי שאנחנו עוסקים בבחירה של האלטרנטיבה הפחות גרועה לישראל. המחירים בכל אלטרנטיבה אחרת הם מאוד גבוהים, ולא בהכרח יתנו תשואות שמצדיקות את התשלום". 

בן שבת טען: "על המאבק בטרור - צריך לומר מילה טובה למערכת הביטחון, שפועלת בתעוזה ונחישות. הגם שיש עדיין את המסגרת של הרשות הפלסטינית, מערכת הביטחון הראתה בחודשים האחרונים שהיא פועלת כמעט ללא מגבלות. היא יודעת לבצע מעצרים גם לאור יום במחנות פליטים, בעומק השטח".

עם זאת, בזירת יהודה ושומרון, בן שבת לא אופטימי לגבי פתרון. "לצערי הרב אני לא רואה כאן מסלול שמוביל לשיפור. יש כאן אירועים שמתלכדים יחדיו, גם עם קרבות הירושה שלאחר אבו מאזן – הם מעצבים את האתגר הביטחוני. ישראל אז תצטרך לחשוב על כל החלופות האסטרטגיות".

"כששואלים אותי על תחושותיי בעת הזאת אני אומר שאני מודאג אבל אופטימי", הוא מסכם. "אני מודאג כי הקרע בינינו עמוק, הוא פתח פצעים רבים בחברה הישראלית. הוא יצא מהמגרש הפוליטי לתוך רבדים אחרים בחברה, הוא מציג את ישראל בפני אויביה כחלשה ומסוכסכת ונוסך באויבינו תקווה. לצד זאת, אני אופטימי כי רוב העם מודאג כמוני. הוכחנו לאורך כל ההיסטוריה שאנחנו יודעים לקחת מחלוקת ולהפוך אותה למינוף לקידום החברה".

 

מאיר בן שבת ירדן סעודיה איראן יום הזיכרון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד