כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
לאחר הדיון אצל נתניהו

המדינה מבקשת מבג"ץ לדחות את העתירות לפינוי חאן אל אחמר

המדינה הגישה את תשובתה לבית המשפט העליון בעניין פינוי המאחז הבלתי חוקי, חאן אל אחמר. בתשובה מבקשת המדינה לדחות את העתירה לפינוי המאחז הבלתי חוקי. המדינה טוענת בתגובה כי קיים "חומר חסוי" העוסק ב"שאלת העיתוי ואופן מימוש הצווים מושפעת משיקולים מדיניים וביטחוניים רחבים ומגוונים"

המדינה מבקשת מבג"ץ לדחות את העתירות לפינוי חאן אל אחמר
חאן אל אחמר צילום: תנועת רגבים

המדינה הגישה הערב (שני) את תשובתה בעניין פינוי המאחז הבלתי חוקי, חאן אל אחמר. התשובה רוככה במעט לדרישת בן גביר וסמוטריץ', אך הדרישה לדחות את העתירה - קיימת.

התשובה הייתה אמורה להינתן כבר אמש, אך נדחתה עד אחרי דיון שהתקיים אצל ראש הממשלה בו השתתפו השרים גלנט, סמוטריץ' ובן גביר.

המדינה טוענת בתגובה כי קיים "חומר חסוי" העוסק ב"שאלת העיתוי ואופן מימוש הצווים מושפעת משיקולים מדיניים וביטחוניים רחבים ומגוונים".

בנוסף נאמר כי, "תצהיר תשובה זה הושלם לאחר דיון שהתקיים אתמול בראשות ראש הממשלה ובהשתתפות שר הביטחון, השר הנוסף במשרד הביטחון, השר לביטחון לאומי, שר המשפטים, היועץ לביטחון לאומי וראש המל"ל, וכן מזכיר הממשלה. במסגרת דיון זה נדרש הדרג המדיני למכלול הסוגיות העומדות על הפרק, לרבות להחלטותיו של בית המשפט הנכבד".

עוד נכתב: "עמדת הדרג המדיני, כפי שגובשה במסגרת הישיבה האמורה היא, כי שאלת העיתוי ואופן מימוש הצווים מושפעת משיקולים מדיניים וביטחוניים רחבים ומגוונים. ככזאת, ובשים לב למידע החסוי המבסס שיקולים אלה, עמדת הדרג המדיני היא שיש להותיר בידיו את ההכרעה באשר לשאלת העיתוי והאופן בו ימומשו צווי ההריסה במתחם חאן אל אחמר; וכי לא קמה עילה להתערבות בית המשפט הנכבד בהחלטה מורכבת ורגישה זו, אשר רובצת בעיקרה לפתחו של הדרג המדיני, האמון על שיקולים רחבים אלה".

"כאן המקום להדגיש, כי מעבר לאמור בתצהיר תשובה גלוי זה, נכונים המשיבים להציג בפני בית המשפט הנכבד, במעמד צד אחד, חומר חסוי מפורט יותר באשר לשיקולים המדיניים והביטחוניים הרחבים, אשר עמדו בפני הדרג המדיני.

בהקשר זה, ובכל הנוגע למורכבותה של הסוגיה ולקיומם של שיקולים רחבים נוספים המשליכים על שאלת עיתוי מימוש צווי ההריסה, המשיבים יציינו כי בכוונתם להוציא בימים הקרובים תעודת חיסיון, על-פי דין, בעניינו של החומר החסוי המבסס את עמדתם", נכתב.

לסיום נכתב: "לפיכך, המשיבים יטענו כי בשים לב למכלול השיקולים והנסיבות אשר יפורטו בהרחבה בתצהיר התשובה, לא נפל כל פגם בהחלטותיהם בעניין זה עד כה; ודאי לא פגם המצדיק את התערבותו של בית המשפט הנכבד בנושא רגיש זה בבאופן שמצדיק להורות על ביטול הצו-על-תנאי ועל דחיית העתירה".

כזכור, ראש הממשלה בנימין נתניהו כינס אמש דיון בסוגיית חאן אל אחמר בהשתתפות שר הביטחון יואב גלנט, ראש המל"ל צחי הנגבי, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' והשר איתמר בן גביר.

הכינוס הגיע לאחר דרישת השר סמוטריץ' ממזכיר הממשלה לעצור את הגשת תשובת המדינה לבג"ץ בעניין המאחז הבלתי חוקי. בדיון סוכם בין נתניהו, סמוטריץ' וגלנט כי נוסח תשובת המדינה לבג"ץ - ישונה.

אמנם לא מדובר בשינוי משמעותי ממה שהמדינה רצתה להגיש בתחילה, אך בכל זאת יוכנסו שינויים שיכולים לגרום לשופטים להורות לממשלה לפנות את המאחז הבלתי חוקי.

סמוטריץ' התנגד לשובה המקורית בה צוין בין היתר, כי אחת הסיבות המרכזיות לבקשת דחיית העתירה, היה חשש שפינוי ח'אן אל-אחמר בעת הזו יפגע במאמצים להרגעת האזור שנעשו במסגרת ועידת שארם ומכונה בטיוטת התגובה "תהליך שארם".

כזכור, בעקבות התנגדות סמוטריץ', המדינה ביקשה אמש מבג"ץ לדחות ביממה את הגשת התגובה מטעמה בעניין פינוי חאן אל-אחמר. בבקשה עדכנה המדינה כי התשובה כבר גובשה, אך לצורך הגשתה נדרשת ישיבה אצל ראש הממשלה נתניהו בנושא.

חאן אל אחמר בנימין נתניהו בצלאל סמוטריץ איתמר בן גביר בית המשפט העליון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד