כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
תמיכה בחינוך החרדי

טור ב'וול סטריט ג'ורנל': "עיזבו את הישיבות של ניו יורק בשקט"

טור דעה בעיתון מהחשובים בעולם: "עיזבו את הישיבות של ניו יורק בשקט. יהודים חסידיים אינם זקוקים למידע של הטיימס כיצד לחנך את ילדיהם". הוא ציין כי "הורים שילדיהם נמצאים בבתי ספר חסידיים בטוחים מאלימות ושימוש בסמים"

ראש העיר ניו יורק עם תושבים חסידים
ראש העיר ניו יורק עם תושבים חסידים צילום: באדיבות המצלם

וויליאם מקגורן בעל טור ב'וול סטריט ג'ורנל' פרסם טור דעה בעיתון והגן על מוסדות החינוך החרדיים בניו יורק בדגש על הישיבות החסידיות. הטור הגיע בתגובה לכתבות רבות בעיתון ה'ניו יורק טיימס' נגד החינוך החסידי.

"האם אמהות ואבות יהודים ששולחים את ילדיהם לבתי ספר דתיים הם פורעי חוק? או האם הם מממשים את זכותם לחיות לפי האמונות שלהם - גם אם האמונות הללו יצאו מהאופנה עם רגישות אמריקאית מודרנית?" שאל הכותב.

עוד כתב: "מחלקת החינוך של מדינת ניו יורק מתנכלת לחסידים בשל ניהול ישיבות שלא "מציידות את התלמידים במיומנויות" הדרושות לחיי המאה ה-21. חוק בניו יורק משנת 1895 מחייב שילדים בבתי ספר לא ממלכתיים יקבלו חינוך "שווה ערך מהותי" לזה של בית ספר ציבורי. אבל לפני מספר שבועות קבע בית משפט כי הממשלה צריכה כעת להחליט אם להסלים את הרדיפה אחרי ההורים".

הוא מצייין כי אין ספק שהביקוש לבתי ספר כאלה קיים. "ב-450 הישיבות האורתודוקסיות בניו יורק יש כ-160,000 תלמידים". זה משווה אותם ל-163,000 בבתי הספר הקתוליים של המדינה. ונראה שהנושא המרכזי הוא "50,000 בחורים בישיבות חסידיות — מה שמעלה שאלות ייחודיות של חופש דת".

"בעוד שחינוך בישיבה אינו הדרך הטובה ביותר להגיע להרווארד או לקריירה בגוגל" נכתב במאמר, "הורים שילדיהם נמצאים בבתי ספר חסידיים בטוחים מאלימות ושימוש בסמים, וילמדו כיצד לחיות חיים יהודיים דתיים, במיוחד אם הם מאמינים שכך אלוהים רוצה שהם יחיו".

הוא מציין כי בסופו של דבר, זה מסתכם בשאלה פילוסופית לגבי מי יחליט: הממשלה או ההורים. "אין ספק שחלק מבוגרי הישיבות מתרעמים בסופו של דבר על ההזדמנויות שלא יהיו להם בגלל (חוסר) השכלתם". אך הוא מציין כי "הרבה ילדים מתרעמים על ההשלכות של הבחירות של הוריהם".

הוא מסכם כי "הדרך האמיתית היחידה שנותרה לניו יורק לקבל את דרכה, היא לצאת למלחמה עם ההורים, אך ניצחון לא יהיה שווה את המחיר".

 

 

ניו יורק טיימס וול סטריט ג'ורנל ישיבות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד