ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024
"זיוף היסטוריה"

פולין: חקירה נגד ערוץ טלוויזיה שהאשים את הפולנים ברצח יהודים

חוקרת השואה הבולטת ברברה אנגלקינג אמרה לתקשורת בפולין כי פולנים יהודים חשו נבגדים על ידי בני ארצם, והאשימה את פולין המודרנית ב"זיוף היסטוריה"

נשיא פולין מניח זר פרחים באנדרטת שואה
נשיא פולין מניח זר פרחים באנדרטת שואה צילום: Institute of National Remembrance

רשות השידור של פולין פתחה בחקירה נגד רשת הטלוויזיה הפרטית הגדולה במדינה, TVN, לאחר שחוקרת שואה אמרה בערוץ בשבוע שעבר כי הפולנים "נכשלו" להפוך לבעלי ברית של יהודים במהלך זוועות הנאצים במדינה במהלך מלחמת העולם השנייה.

פולין הואשמה בהלבנת השתתפותם המתועדת היטב של חלק מהפולנים בזוועות - אף שאחרים הגנו על יהודים. "היהודים היו מאוכזבים בצורה בלתי נתפסת מהפולנים במהלך המלחמה", אמרה ברברה אנגלקינג, מנהלת המרכז הפולני לחקר השואה, בראיון שלה, על פי תרגום האתר "Notes from Poland". "הם ידעו למה לצפות מהגרמנים, שהיו האויב, אבל היחסים עם הפולנים היו הרבה יותר מורכבים", הוסיפה.

"לפולנים היה פוטנציאל להפוך לבעלי ברית של היהודים ואפשר היה לקוות שהם יתנהגו אחרת, שהם יהיו ניטרליים, אדיבים, שלא ינצלו את המצב עד כדי כך ושלא תהיה סחיטה נרחבת. נראה לי שהאכזבה הזו משחקת תפקיד שהפולנים פשוט נכשלו", המשיכה.

אנגלקינג האשימה גם את הפולנים כיום ב"זיוף ההיסטוריה" על ידי הגזמת רמת הסיוע שנתנו הפולנים ליהודים במהלך השואה. כך דיווח האתר טיימס אוף ישראל.

הראיון עורר התבטאויות נזעמות, כולל של ראש ממשלת פולין מתאוש מורבייצקי, שטען שהוא כולל "מילים שערורייתיות שאין להן שום קשר לידע היסטורי אמין", והן חלק מ"נרטיב אנטי פולני בכלי תקשורת מסוימים".

בתגובה מועצת השידור הלאומית, הודיעה ​​על הליכים נגד ערוץ TVN. "בפולין, כולם יכולים תוך שימוש בחופש הביטוי, לומר שטויות ושקרים", נמסר מהרגולטור של שידורי הטלוויזיה בפולין "תפקידם של עיתונאים הוא להגיב לשקרים כי חוק העיתונות מחייב אותם לספק מידע אמין. אם האורח בתוכנית משקר, על העיתונאי לומר לצופים שזה שקר".

מחקר שפורסם מוקדם יותר השנה חשף כי קבוצה ייעודית של עורכי ויקיפדיה פולנית ערכה במשך 15 שנה באופן שיטתי דפי ויקיפדיה המספקים מידע על השואה כדי להטיל את האשמה לזוועות על היהודים ולפטור את הפולנים כמעט מכל אחריות לרקורד שלה באנטישמיות.

ערב הכיבוש הגרמני של פולין ב-1939, חיו בה 3.3 מיליון יהודים, כך לפי יד ושם. בסוף המלחמה נותרו בחיים כ-380,000 יהודים פולנים, השאר נרצחו, בעיקר בגטאות ובששת מחנות המוות: חלמו, בלז'ץ, סוביבור, טרבלינקה, מיידנק ואושוויץ-בירקנאו.

 

 

מלחמת העולם השניה גרמניה פולין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד