כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
הפשע בוצע בהולנד

משטרת פולין עצרה גבר שהקרין הודעת הכחשת שואה

גבר נעצר בפולין לאחר שהיה אחראי להקרנת הודעת הכחשת שואה על בית אנה פרנק בהולנד. הגבר פרסם טקסט בצד המוזיאון, כי הצעירה היהודייה לא כתבה את יומנה במהלך מלחמת העולם השנייה

משטרת פולין עצרה גבר שהקרין הודעת הכחשת שואה
בית אנה פרנק באמסטרדם צילום: נתי שוחט, פלאש 90

המשטרה הפולנית עצרה אדם בחשד שהקרין הודעת הכחשת שואה על בית אנה פרנק באמסטרדם שבהולנד. החשוד בן 41 נעצר לאחר חקירה מאומצת בעקבות התקרית שאירעה בתחילת פברואר האחרון, כאשר בצד המוזיאון הוקרן מסר מכחיש שואה.

בית אנה פרנק הוקם לזכרה של הנערה היהודיה שכתבה יומן בשואה במקום סתר, ולבסוף נתפסה והוצאה להורג על ידי הנאצים, החשוד הקרין טקסט המצביע על כך שהנערה היהודייה לא כתבה את יומנה במהלך מלחמת העולם השנייה.

בהצהרה מסרה משטרת הולנד כי החשוד זוהה "זמן קצר" לאחר שההקרנה התרחשה. הם הוסיפו: "לאחר מכן התברר שהחשוד עזב לפולין מיד לאחר ההקרנה".

בלשים הולנדים נסעו ב-24 לאפריל לפולין, ויחד עם המשטרה המקומית ביצעו חיפוש בביתו של החשוד והוא נעצר, כך דיווחה התקשורת המקומית בפולין. על פי הדיווח, התובע של אמסטרדם ביקש את הסגרתו של החשוד להולנד. מהמשטרה נמסר כי "האיש מתגורר דרך קבע בפולין". לא נמסרו פרטים נוספים.

התקרית אירעה בפברואר האחרון כאשר אדם או קבוצה השתמשו במקרן לייזר כדי להציג את ההצהרה הפוגענית ממרחק מסוים. סרטון ההודעה פורסם אז בערוץ טלגרם של הימין הקיצוני "הבונקר הנאצי הלייזר".

בהתייחסות לתיאוריית קונספירציה אנטישמית, במסר נאמר בהולנדית, "אנה פרנק היא הממציאה של העט הכדורי". הטענה היא התייחסות למספר גיליונות נייר שנמצאו ביומן כתובים בעט כדורי, אשר הפכו פופולריים רק לאחר מלחמת העולם השנייה. לפני עשרות שנים, אביה של פרנק, אוטו, אמר שדפי הנייר הושארו שם על ידי חוקר שחקר את היומן. חוקרים אחרים הגיעו מאז גם הם למסקנה שככל הנראה היריעות הושארו ביומן בטעות, ואינם פוגעים באותנטיות שלו.

כמה ימניים קיצוניים קוראים לזה שקר, ומכחישי שואה משתמשים בתיאוריית העט הכדורי בניסיון להכפיש מומחים, היסטוריונים וקורבנות. "את הטענה שיומנה של אנה פרנק נכתב בעט כדורי עדיין ניתן לקרוא באופן קבוע באתרי ימין קיצוני ובמקומות אחרים".

רונלד לאופולד, מנכ"ל בית אנה פרנק, אמר: "יומנה של אנה פרנק הוא אחת העדויות החשובות ביותר של רדיפת היהודים במהלך מלחמת העולם השנייה. עם ההקרנה והסרטון העבריינים תוקפים את האותנטיות של יומנה של אנה פרנק ומסיתים לשנאה".

הוא הוסיף: "אנו אסירי תודה למשטרה על המעקב ומעצרו של החשוד בהקרנה. התיק נמצא כעת בידי מערכת המשפט". בית אנה פרנק והמרכז למידע ותיעוד על ישראל החליטו להגיש תלונה, כך מסרה המשטרה. ראש ממשלת הולנד, מארק רוטה, אמר שהתקרית "ראויה לגינוי". הוא הוסיף כי "לאנטישמיות אין מקום בהולנד".

התקרית זעזעה רבים בהולנד, שם המעורבות ההולנדית בגירוש עשרות אלפי יהודים למחנות המוות הנאצים היא עדיין נושא רגיש. אנה פרנק ומשפחתה הסתתרו במשך שנתיים במקום סודי לאחר הכיבוש הנאצי של הולנד ב-1940 אך נלכדו בפשיטה נאצית ב-1944.

הנערה ואחותה מתו במחנה הריכוז ברגן בלזן ב-1945. היומן שלה, שמצא אביה אוטו ששרד, הפך מאוחר יותר לאחד מהסיפורים הכי נמכרים של השואה ונמכר בכ-30 מיליון עותקים.

אנה פרנק פולין הולנד הכחשת שואה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד