כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
"המדדים חלשים"

המדינה האירופאית ש'חטפה' ירידה בדירוג האשראי

צרפת ירדה בדירוג האשראי שלה בדרגה אחת ל-"AA-" מ-"AA" בגלל המחאות נגד רפורמת הפנסיה | המשבר הפוליטי בצרפת, גורם ליציבות הפיננסית להתערער

המדינה האירופאית ש'חטפה' ירידה בדירוג האשראי
הפגנות בצרפת צילום: צילום מסך

ביום שישי האחרון צרפת ירדה בדירוג האשראי שלה בשל המחאות הנרחבות כנגד הרפורמה שמציע הנשיא עמנואל מקרון לדחיית גיל היציאה לפנסיה. לשיטתם של האנליסטים בחברת האשראי הבינלאומית פיץ' (Fitch) המשבר הפוליטי והחברתי בצרפת, בו הצדדים מתווכחים ביניהם על מועד הפרישה לפנסיה, מה שמוביל יציאה של מאות אלפים לרחובות, גורמת לכך שהיציבות הפיננסית במדינה- נחלשת.

סוכנות דירוג האשראי, הורידה את דירוג שווי החוב של צרפת בדרגה אחת ל-"AA-" מ-"AA" בטענה ש"המדדים הפיסקאליים של המדינה חלשים יותר".

"הכספים הציבוריים, ובמיוחד הרמה הגבוהה של החוב הממשלתי, הם שמובילים לחולשת דירוג", אומרים בפיץ' בפרשנות על הורדת הדירוג, שאמרה שהתחזית של המדינה יציבה. והוסיפו "מבוי סתום פוליטי ותנועות חברתיות (לעיתים אלימות) מהוות סיכון לאג'נדת הרפורמות של עמנואל מקרון ועלולות ליצור לחצים למדיניות פיסקלית מרחיבה יותר או היפוך של רפורמות קודמות".

הפרשנות הזהירה כי "סיכויי צמיחה כלכליים נמוכים באופן מהותי והתחרותיות מוחלשת" עלולים לתרום להורדת דירוג נוספת, וכך גם "עלייה גדולה ומתמשכת בחובות הממשלתיים".

כזכור, הנשיא מקרון ביקש לדחוף רפורמות לא פופולריות במערכת הפרישה לפנסיה של צרפת, כולל העלאת גיל הפרישה ל-64 מ-62, תוך שהוא מתעקש שהשינויים נחוצים כדי שמערכת הפנסיה תהיה כדאית כלכלית. עם צניחה של הפופולריות לאחר החתימה על רפורמת הפנסיה שעוררה מחאות ברחבי הארץ, מקרון הציב יעד של 100 יום להשיק מחדש את כהונתו השנייה.

שר האוצר הצרפתי, ברונו לה מאייר, אמר שההערכה ה"פסימית" של פיץ' "ממעיטה בהשלכות של הרפורמות". הוא הדגיש את "הנחישות המוחלטת" של הממשלה "להחזיר את החשבונות הציבוריים בארבע השנים הקרובות" כדי להוריד את הגירעון והחובות.

מחאות צרפת דירוג האשראי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד