כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
הקרחונים נסדקים

מדענים גילו מדוע הר האוורסט 'משמיע' קולות מפחידים בלילה

הר האוורסט הגבוע בעולם משמיע קולות מפחידים בלילה והסיבה עשויה להפתיע אתכם. ירידות טמפרטורה מהירות בלילה גורמות לקרח להתכווץ ולהיסדק עמוק בפנים. צוות חוקרים שהה שלושה שבועות במדידת רעידות בקרחון

מדענים גילו מדוע הר האוורסט 'משמיע' קולות מפחידים בלילה
הר אוורסט צילום: Pixabay

ברגע שהשמש שוקעת על הרי ההימלאיה והטמפרטורות יורדות, קקפוניה של רעשים מפחידים מתפרצת עמוק בתוך הקרחונים סביב הר האוורסט.

חוקרים בראשות יבגני פודולסקי מצאו כי רעשי ההתרסקות וההתפצלות בקרחונים היא תוצאה של ירידות חדות בטמפרטורה לאחר רדת החשיכה הגורמת לקרח להיסדק. הצוות זיהה את הסיבה לקולות בשנת 2018 לאחר שבילה יותר משבוע בטרקים בהרי ההימלאיה הנפאלית כדי לבדוק את הפעילות הסייסמית של קרחון.

ד"ר פודולסקי והצוות שלו בילו שלושה שבועות רועדים מקור על הקרחון מול הר האוורסט, לא בטוחים מה גורם לקולות הליליים לפרוח, אבל אישרו שהקולות קשורים לקור העז כשהם חזרו לגובה פני הים ובחנו נתונים סיסמוגרפיים.

במהלך היום, ד"ר פודולסקי והצוות שלו יכלו לעבוד בנוחות בחולצות טריקו. אבל עם רדת הלילה, הטמפרטורה ירדה לסביבות -15 מעלות צלזיוס, או 5 מעלות פרנהייט.

לאחר רדת החשיכה, הוא וצוותו שמעו את 'הבום החזק הזה', והוסיפו, 'שמנו לב שהקרחון שלנו מתפוצץ, או מתפוצץ בסדקים בלילה'. הצוות הציב חיישנים על הקרח כדי למדוד רעידות עמוק בתוך הקרחון, אותה טכנולוגיה המשמשת למדידת עוצמת רעידות האדמה.

מחקר משנת 2021 שפורסם בכתב העת Scientific Reports מצא כי קרחוני ההימלאיה איבדו כ-40% משטחם בכמה מאות השנים האחרונות, או כ-390 עד 586 קילומטרים מעוקבים של קרח - מספיק כדי להעלות את מפלס הים העולמי ב-0.92 עד 1.38 מילימטרים.

 

הרים אוורסט קרח

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד