כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
התייקרו ב21%

האם בקרוב נראה את כל הפירות כל השנה

ועדת הכלכלה החלה את הדיון בפרק שיקל על ייבוא פירות וירקות מתוך חוק ההסדרים | היו"ר ביטן הבהיר: "לא נוותר על התמיכה הישירה לחקלאים" | נציג האוצר ציין: "3% מההוצאה של משק הבית היא על פירות וירקות – ההצעה תוריד את יוקר המחייה"

האם בקרוב נראה את כל הפירות כל השנה
אבטיחים. אילוסטרציה צילום: אביר סולטן, פלאש 90

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, המשיכה היום להכין לקריאה שנייה ושלישית את חוק התכנית הכלכלית לשנות התקציב 2023-2024 (חוק ההסדרים), ותחל לדון בפרק כ"א העוסק בחקלאות. הישיבה התמקדה בסעיף שנועד להקל על ייבוא פירות וירקות, תוך קביעת עקרונות וכללים לתהליך אישור הייבוא ממדינות שונות ומתן רישיונות ליבואנים.

את ההצעה הציג רכז כלכלה, תעשייה ותיירות באגף התקציבים באוצר, גל ברנס, שאמר כי ההסדר עוסק בהורדת יוקר המחייה. לדבריו, "מדובר בשוק של 21 מיליארד שקלים, 3% מהוצאה של משק בית בישראל זה על פירות וירקות. מחירי הפירות עלו ב21% ומטרת ההסדר היא לשפר רגולציה בתחום היבוא על מנת לייבא יותר פירות וירקות לארץ, ישנם מוצרים שלא נמצאים היום על המדף, לדוגמה אפרסקים, אז המטרה שיהיו פירות וירקות כל השנה, בעונה ולא בעונה".

בדיון בוועדת הכלכלה. צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת.

יו"ר התאחדות האיכרים והחקלאים בישראל, דובי אמיתי, אמר כי הוא מסכים להצעה, אבל משרד האוצר שכח את התמיכה הישירה בעוד שהמכסים כבר יורדים. ברנס הוסיף וציין כי נעשה שיח משמעותי מול משרד החקלאות וההצעה מובאת בהסכמה, וכוללת מתווה שנועד למנוע כניסה של מזיקים שיפגעו בפירות, בירקות ובצומח בכלל. היו"ר ביטן התייחס לפיצוי ואמר כי הוועדה לא תוותר על התמיכה הישירה ואם העניין לא יסתדר הוא יביא את ההסכם כהצעת חוק. "הסכום של הפיצוי מופיע בתקציב, ואם יעבדו עליכם בעיניים אנחנו יודעים מה לעשות", אמר.

"לפי ההצעה יהיה הליך חדש שעיקרו שמשרד החקלאות יבחן פירות וירקות בעולם ומה התנאים לייבוא שלהם, כך שאם מישהו רוצה לייבא ענבים מאפריקה עליו לפנות למשרד החקלאות לעשות הסדר. משרד החקלאות יקבע מה התנאים לייבוא נכון ובטוח, ויבואן שיוכל לעמוד בתנאים הללו יוכל לייבא באופן תדיר את הפירות, עיקרי ההסדר זה שיעשה מיפוי במשרד החקלאות, בתחילה לייבוא פירות וירקות יותר משמעותיים מבחינה משקית. בנוסף נחריג פירות וירקות מסוכנים במיוחד, כאלה שבייבוא שלהם יש סיכון משמעותי לפגיעה בצומח. פירות וירקות אלו יישארו בהסדר".

סגן שר החקלאות, משה אבוטבול, אמר כי המדיניות היא לאפשר ייבוא, אבל לא כל דבר ולא בכל מחיר ולא בכל מיסוי. לדבריו, "יש דברים שיכולים להרוס ענפים שלמים, כפי שהיה בענף השום, ואנו חרדים מכך. אני כן אומר שאנחנו בהחלט רוצים לפתח עוד ועוד דברים".

צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת.

מנהלת השירותים להגנת הצומח במשרד החקלאות, שלומית ציוני, הסבירה כי המשרד הגדיל תהליך חדש שנקרא הערכת סיכונים. לדבריה, "בנינו תהליך שנקרא מיפוי עולמי. בניגוד לתהליך הקלאסי שבו אנו עונים בצורה לא אקטיבית לבקשות יבואנים, בתהליך הזה אנו עושים בחינה פרו אקטיבית על בסיס מאגרי מידע. התחלנו לפני כשנה בפיילוט וראינו שיש לשיטה עקרונות ותוצאות משמעותיות מהירות".

היו"ר ביטן שאל האם תהייה לזה השפעה על המחירים וסגן הממונה על התקציבים באוצר, כפיר בטאט, העריך כי תהייה לזה השפעה על המחיר בהרבה מוצרים.

ח"כ שלי טל מירון אמרה כי צריך לבחון אם כדאי לקבוע יעדים ליבואנים שקיבלו רישיון, בהם יצטרכו לעמוד. ח"כ מטי צרפתי הרכבי אמרה כי היא מודאגת מכך שהחקלאות תהפוך מערך ציוני לעסק כלכלי ויהיו לכך השלכות על חיסול ענפים. היו"ר ביטן הזכיר כי הפיצוי לחקלאים אמור לטפל בבעיה. ח"כ אלון שוסטר אמר כי צריך להפסיק את ההתעללות האיטית והעקבית בחקלאים ולהגיע להסכמה בעניין התמיכה הישירה. ח"כ שלום דנינו אמר כי אם הוקצה לכך תקציב של 760 מיליון שקל, צריך שזה יהיה בכנות.

הממונה על רגולציה ויחסי חוץ משרד החקלאות, דפנה טיש פיגנבוים, הסבירה כי אנשי המקצוע קובעים חלופות לצמצום הסיכונים – איזה טיפולים, אזורי גידול נקיים ופעולות נוספות שאפשר לבצע על המוצר. ח"כ פורר ביקש לקבוע לוחות זמנים, ציוני השיבה כי המיפוי קורה כל הזמן והוא מתפרסם ברגע שמאשרים יבוא ממדינה מסוימת. לדבריה, שר החקלאות, אבי דיכטר, עמד על זה שתהייה התייחסות לאמנת שירות. ח"כ פורר ביקש דיווח לוועדה כל חצי שנה על המיפוי, והיו"ר ביטן אמר כי הדיווח צריך להיות אחת לשנה אך השר לא מוכן ולכן בכוונתו לבחון את הנושא.

סגן שר החקלאות בדיון. צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת.

אמיתי התייחס לכך גם הוא, ואמר כי אם רוצים יותר שירות אז צריך להוסיף 20 תקנים לאגף הצומח ואז לא תהייה בעיה. ח"כ פורר אמר כי אמנת שירות לא תענה על החשש שהוא מעלה. היו"ר ביטן ביקש שאמנת השירות תפורסם חצי שנה לאחר פרסום החוק.

ח"כ פורר הביע במהלך הדיון חשש שההליך יתעכב ויפגע בייבוא. ציוני התייחסה לכך, ואמרה כי לאגף הצומח אין שום אינטרס למשוך זמן, ואנשי המקצוע באגף באים כדי לעשות עבודה מקצועית. ח"כ שוסטר הוסיף כי משרד החקלאות נכנס בהסכמה להליך, כשהוא מאזן בין הצרכים השונים, צריך לתת לו צ'אנס.

ח"כ פורר אמר כי כדאי לשמוע מיבואנים כמה זמן זה לוקח להם לקבל תשובות. הוא הוסיף כי יש לו תחושה שרוצים להסוות פה משהו והציג אותו ככזה שכאילו עושים משהו עבור הורדת יוקר המחייה. היו"ר ביטן אמר כי הוא מתכוון לוודא שהחוק ייושם, והודיע כי בעוד שנה תתכנס הוועדה לבחון את היישום..

פורר בדיון. צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת.

ח"כ פורר שב וחזר על הדרישה להזמין קבוצה של יבואנים, לשמוע מהם על הקשיים. בעקבות זאת התפרץ דובי אמיתי לדבריו וביקש שיציגו גם את שורת הרווח שלהם. ח"כ פורר זעם ושאל את מי מייצג אמיתי ומה הרווח שלו, והדבר עורר חילופי דברים קשים בין השניים. פורר הוסיף כי "ההיסטריה שבא הוא נמצא מעידה על הכוונה והרצון לייצר הסתרה, לא סתם אני פה, אני מכיר את התהליך ויש פה חשש אמיתי", אמר.

היו"ר ביטן ביקש להזכיר לח"כ פורר כי כבר הודיע שהוועדה תעקוב אחר היישום ותוודא שהחוק ימומש. במהלך הדיון היום סיימה הוועדה לקרוא את הצעת החוק, וההצבעה עליו תתקיים בימים הקרובים.

ועדת הכלכלה דוד ביטן משה אבוטבול ייבוא פירות וירקות מחירי פירות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד