י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
מחוץ לשעות העבודה

פסק דין מעניין: האם שימוש בטלפון נחשב לשעות נוספות

בעוד המחוקק הישראלי לא הסדיר את הנושא, בית הדין לעבודה נדרש לסוגיה ושופטת קבעה שמדובר בשאלה מורכבת וכי יש לבחון כל מקרה לגופו | השופטת כתבה שהכרה שכזו לא יכולה להתקבל באופן גורף, אולם הציגה קריטריונים שכדי לבדוק • מאידך, בבית הדין לעבודה בחיפה נדחתה פסיקה בנושא

פסק דין מעניין: האם שימוש בטלפון נחשב לשעות נוספות
google צילום: unsplash

בית הדין לעבודה קבע לראשונה בפסיקה האם שימוש במכשיר סלולארי מחוץ לשעות העבודה יכול להיחשב לצורך שעות נוספות. העיתונאי אבישי גרינצייג פרסם בתוכנית 'צבע הכסף' ברשת ב' כי השופטת כרמית פלד מבית הדין לעבודה האזורי בחיפה כתבה בפסק דין כי מדובר בשאלה מורכבת ותלויה בנסיבותיו של כל מקרה.

בפסק הדין של השופטת פלד נכתב כי ההכרה מצריכה שאלות עובדות שונות. לדבריה, "מבלי לקבוע מסמרות נציין כי לא ניתן לקבוע באופן גורף שכל חלופת תכתובות בענייני עבודה, הנעשית מחוץ לשעות עבודה, תצדיק בהכרח הכרה במסגרת הזמן במהלכה הוחלפו תכתובות אלה כזמן עבודה המזכה בתשלום".

אילוסטרציה. צילום: אנספלש.

ובכן, מהן הקריטריונים להכרה בשימוש בטלפון הסלולרי כ"זמן עבודה"? לדברי השופטת פלד, ההכרה מצריכה בחינת שאלות עובדתיות שונות, כגון "מהות הסיכום בין הצדדים ליחסי העבודה, ככל שישנו, בכל הנוגע לשימוש בטלפון הנייד לצרכי העבודה מחוץ לשעות העבודה; שאלת ערותו של המעסיק לשימוש זה; מידת נחיצותו של שימוש זה לביצוע התפקיד; האם השימוש האמור מהווה חלק מהותי מהגדרת התפקיד של העובד והאם היקף השימוש בטלפון הנייד עולה כדי עמידה לרשות העבודה כמשמעה בחוק שעות עבודה ומנוחה וכפי שפורש סעיף זה בפסיקה ענפה, או שמא מדובר בזוטי דברים גרידא".

השופטת דגית ויסמן מבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב אימצה את עמדתה העקרונית של השופטת פלד. ויסמן דחתה בתביעה שעסקה בה בדרישה להכרה בשימוש בסלולרי כשעות נוספות. לדבריה, "בעניינה של העובדת, כאמור, הוצגו ראיות לגבי תכתובות קצרות בדבר תזכורת לפעולות שיש לבצע או שבוצעו. אין הן מעידות על עבודה משמעותית לאורך פרקי זמן שמצריכה עצירה של סדר היום הפרטי והקדשת הזמן לעבודה. לא התרשמנו שהראיות מעידות על עבודה אינטנסיבית בשעות ארוכות, מעבר למסגרת העבודה המוסכמת".

כך או כך, בית הדין לעבודה נאלץ שוב לקבוע כללים יסודיים חדשניים אודות דיני העבודה, לאור כך שהמחוקק שהיה אמור להתאים את דיני העבודה למציאות הטכנולוגית של ימינו – נמנע מלעסוק בכך במשך שנים כה רבות. מי יהיה חבר הכנסת שיקרא את הידיעה וירים את הכפפה? ימים יגידו.

פסק דין שעות נוספות שעות עבודה סלולר דיני עבודה בית דין לעבודה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד