כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
"לא נוכל להתערב"

בג"ץ דחה עתירה לפינוי חאן אל אחמר: "ענייני ביטחון"

בג"ץ החליט על דחיית העתירה הדורשת לפנות את המאחז הבלתי חוקי "חאן אל אחמר". השופט שטיין: "העתירה שלפנינו מיצתה את עצמה. כל שנוכל לתת לעותרת הוא הכרזה כי המאחז נבנה שלא כדין ועל כן הוא בר-פינוי ובר-הריסה"

בג"ץ דחה עתירה לפינוי חאן אל אחמר: "ענייני ביטחון"
חאן אל אחמר צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בית המשפט העליון דחה היום (ראשון) את עתירת תנועת רגבים הדורשת לפנות את המאחז הבלתי חוקי "חאן אל אחמר".

בפסק הדין כתב השופט אלכס שטיין: "משיבי המדינה אינם מתנערים מחובתם העקרונית להרוס את המאחז הבלתי חוקי כל אימת שאיננו חוקי".

עוד נכתב: "ברם, כפי שהוסבר לנו באופן משכנע אין בידם לעשות כן בעת הזאת מסיבות עדכניות שקשורות לביטחון המדינה וליחסי החוץ שלה – סיבות שחשיבותן עולה בהרבה על הצורך הציבורי באכיפת דיני התכנון והבנייה במאחז וזכויות המדינה במקרקעין עליהם הוא הוקם שלא כדין".

השופט שטיין ציין: "נחה דעתנו כי טעמים אלה קשורים לענייני ביטחון ויחסי החוץ של המדינה. בנסיבות אלו, העתירה שלפנינו מיצתה את עצמה. כל שנוכל לתת לעותרת הוא הכרזה כי המאחז נבנה שלא כדין ועל כן הוא בר-פינוי ובר-הריסה. בהחלטתם העדכנית של משיבי המדינה באשר לאכיפת הדין בנוגע למאחז ודייריו לא נוכל בעת הזאת להתערב".

יצוין כי, בדיון בעתירה ביום שני האחרון, השופט נעם סולברג, ראש ההרכב, תהה הכיצד עמדת המדינה שהוצגה בעבר בפני בג"ץ השתנתה ב-180 מעלות.

סולברג אמר: "טענת בעבר על החשיבות האסטרטגית לעשות מהר ועל סכנת הנפשות שהתושבים ובית הספר נמצאים מטרים ספורים מכביש מספר 1. ותיארתם את השקעת המדינה של מיליונים בגהלין מערב. מה היה שונה אז כשטענתם 180 מעלות ממה שאתם טוענים היום?".

נציג תושבי חאן אל אחמאר טען במהלך הדיון כי מדובר בתיק פוליטי ולא תכנוני. לשבריו, אלו תושבים שגורשו ב-1948 וכעת רוצים לגרש אותם שוב מאדמות פלסטיניות, ושאל מה החוקיות שעומדת בפני גירושם שוב? שטיין אמר בדבריו: "יש דעה שגם למדינה יש זכויות קניין".

חאן אל אחמר תנועת רגבים בית המשפט העליון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד