כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
להנגיש את לימוד ה'חק' היומי

לומדי ה'חק' מקושרים עם רבי שמעון יום יום

תורתו מגן לנו מאירת עיננו: מבצע אדיר על חק לישראל כפשוטו – מהדורת לאנדא. כידוע ומפורסם ספר 'חק לישראל' הינו סדר הלימוד הקדום והמקודש ביותר בישראל. 

לומדי ה'חק' מקושרים עם רבי שמעון יום יום
הכניסה לציון הרשב"י צילום: באדיבות המצלם

בימים קדושים ונעלים אלו מצטרפים המונים אל רבבות לומדי ה'חק לישראל' שתיקן האר"י הקדוש, כאשר האהבה וההשתוקקות לקדושת רשב"י המתעוררת בלבבות ישראל בעוז ובתעצומות בהילולא דרשב"י, תישאר לנצח גם במשך כל ימות השנה, כאשר לומדי החק זוכים מידי יום ביומו ללמוד קטע מהזוהר הקדוש השווה לכל נפש, ובכך מתקשרים בקשר נצחי לקדושת התנא האלוקי כפי שגילה הבעל שם טוב הקדוש (כמובא בסה"ק מאור עינים) כי לימוד תורת הצדיק נחשבת יותר מהשתטחות על קברו, ובכך זוכים כל השנה להישאר ב'מירון'...

כידוע ומפורסם ספר 'חק לישראל' הינו סדר הלימוד הקדום והמקודש ביותר בישראל. שורשו של סדר זה כבר נטוע בדברי חז"ל (קידושין ל, א): 'לעולם ישלש אדם שנותיו (–לימודו במשך כל ימי חייו), שליש במקרא, שליש במשנה ושליש בגמרא'.

ואכן הד לקביעת סדר זה – דווקא על ידי חכמי תורה מופלגים – אנו מוצאים כבר בדורות קדומים. בספר 'הפרדס' לרש"י (פירוש התפילות עמוד ש"ה), מפורש כי זה היה מעשה 'חסידים הראשונים': "מתחילה היה להם מנהג לשהות שעה אחת בבית הכנסת אחר תפילתם... ובאותה שעת שהייה שאחר התפלה היו מביאים ספרים וקורים בתורה ובנביאים ובמשנה ובשמועות התלמוד, והיו מפרשים, כדאמרינן (קידושין ל, א): לעולם ישלש אדם את ימיו, שליש במקרא שליש במשנה שליש בתלמוד".

אחד המיוחד, הוא הקדוש האריז"ל, אשר כל בית ישראל נשען עליו ועל דרכיו בקודש, נהג במנהג זה, וקבע עת בכל בוקר לאחר התפילה לשלש את לימודו, ואף הוסיף כרביעי בקודש את לימוד תורת הקבלה. לראשונה אף קבע, כפי שנמסר בידי תלמידו המובהק הקדוש רבי חיים ויטאל ז"ל, אלו פסוקים יש ללמוד בסדר 'המקרא', ואלו כוונות יש לכוון בכל אחד מן הסדרים דבר יום ביומו.

חק לישראל כפשוטו – מהדורת לאנדא

סדר זה שנמסר בשם האריז"ל לא היה כי אם הבסיס והיסוד, שעליו יעלה ויצמח ברבות הימים ספר 'חק לישראל' המצוי בידינו היום. קומה אחר קומה, נדבך אחר נדבך, נבנה סדר לימוד זה על ידי גדולי וצדיקי עולם לאורך הדורות; כל אחד הוסיף על זה שלפניו, כל מהדורה הורחבה ושוכללה יותר מקודמתה: כ-170 שנה לאחר פטירת האר"י עלה לראשונה הספר לדפוס, וקיבל את השם המפורסם מאז ולכל הדורות - 'חק לישראל'. בספר זה נקבע לראשונה סדר מסויים השוה לכל נפש, דבר יום ביומו, גם לנביאים וכתובים, למשנה ולתלמוד ולזוהר. כמה עשרות שנים שנה לאחר מכן, זרח אורו של רבינו החיד"א אשר הוסיף קומה נוספת על הבניין וערך תיקונים רבים בסדר 'חק לישראל', החל משינויי סדרים ועד דיוקים בכוונות, אך גולת הכותרת של עבודתו היתה ההרחבה שנקראה בשם 'יוסף לחק', הכוללת סדר הלכה וסדר מוסר בכל יום. תוספתו הברוכה של החיד"א נתקבלה בקרב שלומי אמוני ישראל, ומני אז והלאה צירפו רוב המדפיסים את ה'יוסף לחק' לסדר הלימוד, וככה קיבלוהו עליהם כל לומדי ה'חק לישראל'.

במשך הדורות נתפשט לימוד ה'חק' יותר ויותר בקרב כלל ישראל, הן אצל קהילות הספרדים והן אצל קהילות האשכנזים, ובכל עיר ועיר התקיימו שיעורים לאחר תפילת שחרית, אשר בהם למדו ברבים את החק לישראל דבר יום ביומו. אחרים למדו את ה'חק' ביחידות, באשמורת הבוקר, בבית המדרש או בביתם, כהכנה לתפילת שחרית.

במיוחד תפס לימוד ה'חק' מקום אצל החסידים, למוצאיהם ולעדותיהם, וכמעט לא היה מוכר המושג של 'חסידישער איד' בלי לימוד ה'חק' מדי יום ביומו. הדור המנוסה באש ובמים, פליטי המלחמה הנוראה, הביאו אתם מארץ מולדתם את מורשתם הקדושה, ההערצה והקשר הנפשי לספר 'חק לישראל', וכל הזקנים שבדור, מן האדמורי"ם והרבנים ועד לבעלי בתים פשוטים, היו הוגים בספר הזה מדי בוקר. גם הצדיקים מן הדור ההוא החיים אתנו כיום, לאורך ימים ושנים, וכן הזקנים שישנם פה אתנו היום, לא שבתו משער ועוסקים בספר הזה, כאשר היה באמנה איתם מאבותיהם ורבותיהם.

'חק לישראל כפשוטו' הינו יצירה חדשה, פרי עמל רב ויגיעה עצומה של חבורת תלמידי חכמים מופלגים, מגדולי המומחים במלאכתם מלאכת הקודש, אשר נבררו ונבחרו בקפידה רבה, ועמלו זה כמה שנים בהשקעה עצומה ובדייקנות מרובה, להוציא מתחת ידם דבר נאה ומתוקן, מפואר ומשובח.

ייחודו של ספר 'חק לישראל' הוא בכך שהוא מכנס תחת קורת גג אחת לא פחות משמונה סוגים שונים של לימודים: תורה, נביאים, כתובים, משנה, גמרא, זוהר, הלכה ומוסר. בראש ובראשונה נעשתה במהדורה זו מלאכה כבירה בתיקון הנוסחאות והגהתם, לפי מהדורות המקור המוחזקות כיום כמדויקות ביותר, תוך ניפוי כל השגיאות והטעויות שנפלו בהם במהלך הדורות, ובמיוחד תוך שימת לב לטעויות בנוסח הגמרא שנפלו במהדורות 'חק לישראל' הקודמות, השונות פעמים רבות מן הספרים המצויים בידינו. כמו כן, כל נוסחי המקור נוקדו ופוסקו ביד אומנת ומקצועית, נפתחו ראשי תיבות וקיצורים, למען ירוץ הקורא בלימודו ולא יתקל במהמורות ותהיות שלא לצורך.

אמנם גולת הכותרת של מהדורה זו היא, ללא ספק, הביאור שנערך לכל מדורי ה'חק' – ביאור תמציתי ושווה לכל נפש, המשולב ומשובץ במזיגה אחת לתוך נוסח המקור. יתרונה של שיטת ביאור זו היא האפשרות הניתנת ללומד להבין בקלות לא רק את פירוש הדברים, אלא גם כיצד הם נלמדים ומיושבים בתוך דברי המקור, בחינת 'אותיות מחכימות'.

שמה של המהדורה הוקדש לזכות הנגיד המפואר, איש רב פעלים ראש וראשון לכל דבר שבקדושה, הרה"ח רבי יואל לאנדא, שזכה לכתר תורה מפוארה זו, כפטרון ההוצאה לאור.

הוצאת החק המפואר הינה נדבך נוסף מפעילות ענפה בהנגשת והפצת לימוד ה'חק', ע"י 'מפעל החק העולמי' בנשיאות כ"ק הגה"צ רבי מרדכי זאב הלברשטאם מצאנז ניו-יורק, אשר פועל גדולות ונצורות בקרב שלומי אמוני ישראל להחדיר ולהנגיש את לימוד ה'חק' היומי. ואכן, בזכות פעילות מבורכת זו, הצטרפו מאות ואלפים מאחינו בני ישראל ללימוד ה'חק' מידי יום ביומו חוק ולא יעבור.

תורתו מגן לנו מאירת עיננו

 

 

חק לישראל רבי שמעון בר יוחאי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד