כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
עתיד לוט בערפל

חמש שנים לאחר יציאתו של טראמפ מהסכם הגרעין עם איראן - מבוי סתום

חמש שנים לאחר יציאת טראמפ מהסכם הגרעין, אין חזרה להסכם חדש עם איראן. שלל הסנקציות של טראמפ והאקלים הפוליטי המשתנה תרמו לכך שהסכם לא נראה באופק. בינתיים כל צד מאיים בהשמדת הצד השני, ופתרון לא נראה באופק

חמש שנים לאחר יציאתו של טראמפ מהסכם הגרעין עם איראן - מבוי סתום
אחד המקומות של הגרעין האיראני צילום: צילום מסך

היום לפני חמש שנים, יצא נשיא ארה"ב דונלד טראמפ למצלמות בבית הלבן, והכריז על נסיגה חד צדדית מהסכם גרעין שארצות הברית חתמה ב-2015 עם איראן ומעצמות העולם. למרות שנים של מאמצים, ואחרי עליות ומורדות רבות אין הסכם חדש, מה שתרם לעלייה במתיחות ברחבי האזור.

נשיא ארה"ב דאז טען שההסכם לא מספיק טוב כדי למנוע מטהרן להשיג נשק גרעיני, וטראמפ שמח כשביטל את אחד מהישגי מדיניות החוץ של קודמו ברק אובמה. ממשל טראמפ קבע תריסר תנאים שיביאו להסכם נוח יותר מבחינת וושינגטון, אך למעשה יסתכם בכניעה מדינית מוחלטת של איראן.

באופן לא מפתיע, המנהיג העליון של איראן, האייתוללה עלי חמינאי, בחר בדרך של התנגדות מול טראמפ, ואיים שגופתו "תשרוץ תולעים ומכרסמים", אם ינסה להפיל את איראן. מדיניות הלחץ של ממשל טראמפ, שכללה הטלת סנקציות קשות ביותר אי פעם על איראן, השפיעה מאז באופן משמעותי על הכלכלה האיראנית. ממשל ביידן המשיך במדיניות של קודמו בעניין איראן למרות שהוקיע אותה בתחילה.

האינפלציה ממשיכה לסחוט את האיראנים הממוצעים והמטבע הלאומי נמצא במגמת ירידה, גם כשטהרן הגבירה בהדרגה את מכירות הנפט שלה למרות הסנקציות. עם זאת, מנהיגים איראנים לא ויתרו על הדוקטרינה שלהם להתריס נגד ארה"ב, והתקפות של קבוצות פרו-איראניות על האינטרסים של ארה"ב ברחבי האזור רק הלכו והתרבו בשנים האחרונות.

ההתנקשות האמריקאית בגנרל קאסם סולימאני בעיראק בתחילת 2020 העלתה את המתיחות לגבהים חדשים, כאשר ארה"ב ואיראן מתנודדות על סף מלחמה.

לאחרונה, איראן תפסה שתי מכליות נפט במיצר הורמוז ובמפרץ עומאן, כנקמה על תפיסה אמריקנית של מכלית אחרת שהובילה נפט איראני. הנשיא אברהים ראיסי ערך את הביקור הראשון של נשיא איראני לסוריה מזה 13 שנים בשבוע שעבר, כשהתקשורת הממלכתית האיראנית הכתירה זאת כ"ניצחון אסטרטגי" לאיראן מול ארה"ב.

ישראל גם הזהירה שהיא תתקוף את איראן כדי למנוע ממנה להשיג פצצה גרעינית, והיועץ לביטחון לאומי של ביידן, ג'ייק סאליבן, אמר בשבוע שעבר כי נשיא ארה"ב מוכן להכיר ב"חופש הפעולה של ישראל" במידת הצורך.

הדברים עוררו זעם בטהראן, מה שגרם לבכיר האיראני עלי שמחאני לטעון כי ארה"ב נושאת באחריות לתקיפות ישראליות על מתקנים איראניים ומדעני גרעין. בינתיים כל צד מאיים על הצד השני, ופתרון לא נראה באופק.

איראן עימות איראן ישראל נשיא איראן גרעין איראני ארה''ב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד